ضعف‌های نیرومندترین کشور جهان در رویایی با بحران کرونا



کرونا در ایالات متحده بیرحمانه گسترش می‌یابد. شمار مبتلایان تنها در نیویورک از هر کشوری بالاتر رفته است. بحران کرونا نشان داد نیرومندترین کشور جهان در عرصه مقابله با بحران و فاجعه از بسیاری کشورها عقب‌تر است.
بنا به آخرین آمار در ایالات متحده آمریکا حدود نیم میلیون نفر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده و نزدیک ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تنها در ایالت نیویورک حدود ۱۶۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، که از هر کشوری در جهان بیشتر است.

ضعف‌های کشور قوی

خبرگزاری آلمان در گزارشی می‌نویسند دونالد ترامپ دوست دارد مدام به جهانیان یادآوری کند که ایالات متحده بهترین و قوی‌ترین و مهمترین کشور جهان است؛ در اقتصاد سرآمد است، در علم و صنعت بالاترین است و در نیروی نظامی قوی‌ترین.

رئیس جمهور آمریکا اصولا علاقه‌ای وافر به صفت‌های عالی دارد: آمریکا باید در همه چیز اولین و بهترین و برترین باشد و منافع آن نیز طبعا مقدم بر تمام کشورهای جهان. طرفداران او نیز که بیشترشان مردان آراسته و “خوش‌بخت” سفیدپوست هستند، کشور خود را “سرزمین امکانات نامحدود” می‌دانند. طنز تلخ روزگار است که در دوران زمامداری ترامپ ضعف‌های پنهان این ابرقدرت بیش از پیش نمایان شده است.

نابسامانی تأمین اجتماعی

بخش بزرگی از جامعه آمریکا از بیمه درمانی محروم است. بنا به گزارشی که در نوامبر گذشته منتشر شد در سال ۲۰۱۸ حدود ۵/ ۲۷ میلیون آمریکایی بیمه درمانی نداشتند، یعنی حدود ۵/ ۸ درصد جامعه. اکنون میلیون‌ها نفری که با گسترش کرونا کار خود را از دست داده‌اند، به این جمعیت افزوده می‌شوند.

بدین ترتیب عده زیادی که بیمه درمانی ندارند، ترجیح می‌دهند به پزشک مراجعه نکنند و تست کرونا ندهند؛ زیرا باید هزینه آن را از جیب خالی خود بپردازند.

دولت وعده داده که هیچکس به خاطر بی‌بضاعتی از درمان محروم نخواهد ماند، اما برنامه و تدبیر مشخصی ارائه نداده است.

سرنوشت افراد “غیرقانونی”

تخمین زده می‌شود که در آمریکا حدود ۱۲ میلیون نفر بدون اوراق اقامت معتبر زندگی می‌کنند. سیاست مهاجرتی سختگیرانه ترامپ باعث شده که عده زیادی در ترس و وحشت همیشگی از دستگیری و اخراج زندگی کنند.

خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود می‌نویسد، در شرایط گسترش کرونا، عده زیادی از مهاجران “غیرقانونی” از بیم تعقیب پلیس و “دیپورت” شدن، از مراجعه به هر اداره عمومی یا مرکز بهداشتی خودداری می‌کنند. چنین افرادی در صورت ابتلا به کووید۱۹ چه بسا ترجیح می‌دهند آن را پنهان کنند و به درمان نپردازند.

دولت نگفته است که چگونه قصد دارد نگرانی این افراد را برطرف کند و به آنها خدمات درمانی عرضه کند.

هزینه کمرشکن بهداشت و درمان

هزینه درمانی در ایالات متحده از بسیاری کشورهای دیگر بالاتر است: مراجعه به پزشک، بستری شدن در بیمارستان و تأمین دارو به قدری گران تمام می‌شود که تنها افراد ثروتمند از پس آن بر می‌آیند.

اگر کسی بیمه نباشد و بخواهد هزینه درمان کرونا را خود بپردازد، بی‌تردید با عواقب مالی سنگینی روبرو خواهد شد.

آمریکا از نظر تجهیزات درمانی نیز به شدت ضعیف است. درمانگاه و بیمارستان کم است و با امکانات محدود. به همین دلیل در روزهای گذشته، بسیاری از شهرها از جمله نیویورک به تأسیس بیمارستان‌های موقت روی آورده‌اند.

مضحک و در عین حال غم‌انگیز است که در مهد قوی‌ترین قدرت اقتصادی جهان تجهیزات پزشکی مانند دستگاه تنفس اندک است و ماسک به اندازه کافی وجود ندارد، حتی برای کارکنان بیمارستان‌ها.

زندگی دست به دهان

درآمد بسیاری از شهروندان آمریکایی ناچیز است و بنابرین سطح زندگی هم به شکل شگفت‌انگیزی پایین. بسیاری از خانوارهای آمریکایی پس‌اندازی ندارند تا بتوانند مخارجی غیرمترقبه و اضافی مانند درمان کرونا را بپردازند.

بنا به گزارشی که بانک مرکزی آمریکا پارسال منتشر کرد، حدود ۴۰ درصد مردم آمریکا از پرداخت هزینه‌ای بالای مخارج روزمره به میزان ۴۰۰ دلار (حدود ۳۵۰ یورو) ناتوان هستند. به عبارت دیگر تعمیر یک ماشین لباسشویی یا یک خودرو حساب مالی آنها را به هم می‌ریزد.

اکنون که با گسترش ویروس کرونا جامعه با بیکاری گسترده روبرو شده، معلوم نیست میلیون‌ها آمریکایی که درآمد و پس‌اندازی ندارند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

ضعف بیمه‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزای آلمان، در پی بحران کرونا تنها در سه هفته گذشته بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست دادند. در ایالات متحده اخراج کارکنان و کارگران امری عادی و بسیار آسان‌تر از کشورهای اروپایی مانند آلمان است. در بسیاری از مشاغل، چنانچه کارمند یا کارگر بیکار شود، از حقوق بیکاری یا درمانی خبری نیست.

دولت توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش پاندمی، افراد در صورت مشاهده کمترین علایم کرونا، در خانه بمانند؛ اما این امر برای میلیون‌ها نفر که با حقوق و دستمزد همان روز زندگی می‌کنند، غیرممکن است.

بی‌عدالتی و نابرابری

بنا به آمارهای رسمی بیشترین قربانیان اپیدمی در آمریکا از شهروندان سیاه‌پوست هستند؛ علت آن است که این افراد بیش از دیگران به بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی دچار هستند و در نتیجه در مقابله با ویروس کووید۱۹ ناتوان هستند.

نظام بهداشت و تندرستی در ایالات متحده سرشتی کاملا طبقاتی دارد. لایه‌های محروم و کم‌درآمد، از الزامات بهداشت و سلامت، مانند تغذیه خوب و استراحت و ورزش بهره چندانی ندارند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در آمریکا میلیون‌ها کودک از خانواده‌های محروم به برنامه غذاخوری در مدرسه وابسته هستند. بنا به گزارش‌ها برای بیش از ۶ میلیون دانش‌آموز صرف ناهار در مدرسه وعده غذایی اصلی محسوب می‌شود.

طبق قانونی که به تازگی در کنگره به تصویب رسید، خورد و خوراک ۲۲ میلیون دانش‌آموزی که در مدرسه به غذای رایگان یا ارزان دسترس دارند، همچنان تأمین خواهد شد. خبرگزای آلمان می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد چنانچه تعطیلی مدارس برای چند ماه ادامه یابد، این برنامه به شکلی منظم و جدی به اجرا گذاشته شود.

دویچه وله فارسی ​

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است