شکست داعش تحت هدایت خامنه‌ای؛ برگی دیگر از تحریف‌های تاریخ- مجید محمدی


در نیمه‌ دوم نوامبر ۲۰۱۷ جمهوری اسلامی برگی دیگر به تاریخ سراسر دروغینی که توسط دستگاه تبلیغاتی و مقامات تحریف‌گر آن نوشته و عرضه می شود اضافه کرد. در این برگ ادعا می شود که داعش توسط جمهوری اسلامی و تحت رهبری خامنه‌ای شکست خورده است. در آغاز این برگ، پیام قاسم سلیمانی به خامنه‌ای قرار دارد و بعد پاسخ خامنه‌ای به وی و به دنبال آن انواع پیام‌های مقامات نظامی جمهوری اسلامی به سلیمانی و خامنه‌ا‌ی و مدال‌هایی که خود بر گردن دوستانشان می اندازند.

این تحریف دو قسمت مجزا دارد:

۱. این که داعش توسط ایالات متحده ایجاد شده است: “تمامی این جنایت‌ها[ی داعش] بنا به اعتراف عالی‌ترین مقام رسمی آمریکا که هم‌اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است.” (پیام سلیمانی به خامنه‌ای، تسنیم ۳۰ ابان ۱۳۹۶) خامنه‌ای و ظریف و دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز این سخن نادرست و تحریف آشکار را ده‌ها بار تکرار کرده‌اند: “دولتهای قبلی و کنونی آمریکا و رژیمهای وابسته به آن در این منطقه که این گروه را به وجود آوردند و همه‌گونه پشتیبانی کردند.” (خامنه‌ای در پاسخ به سلیمانی، ۳۰ ابان ۱۳۹۶)

۲. این که داعش را جمهوری اسلامی شکست داده است. سلیمانی در نامه‌ی خود به خامنه‌ای مستقیما این امر را به رهبری خامنه‌ای نسبت می دهد: “آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایت‌های حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید.”

او در تشکر از دیگر نهادهای جمهوری اسلامی نیز به گونه‌ای سخن می گوید که گویی وظیفه‌ی شکست داعش به او سپرده شده و او این وظیفه را انجام داده است.

خامنه‌ای هم این تحریف آشکار را تایید می کند: “خدای بزرگ را با همه‌ی وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانه‌ی شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره‌ی خبیثه‌ای را که به دست طواغیت جهان غرس شده بود، به دست شما بندگان صالح، در کشور سوریه و عراق ریشه‌کن کرد.”

در دو قسمت بیهودگی و بطلان این دو ادعا را نشان می دهم:

داعش محصول خلا قدرت و اسلامگرایی

داعش محصول خلا قدرت ناشی از سرکوب شدید مردم سوریه توسط بشار اسد و همزمان بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از عراق در سال۲۰۱۱ توسط دولت اوباما بود. کسانی که ادعا می کنند داعش محصول ایالات متحده بوده اولا قسمت اول یعنی کشتار صدها هزار نفر سوری توسط بشار اسد و واکنش مردم سوریه به آن و بیرون راندن نیروهای اسد از بخش‌های مختلف این کشور را مغفول گذاشته (طرف سوری داستان) و در طرف عراقی آن نیز بیرون کشیدن نیروهای امریکایی را با ایجاد داعش یکی می گیرند. این که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی این موضوع را تحریف کرد حقیقتی بر این داستان نمی افزاید. خروج نیروهای امریکایی خواست دولت عراق و مصوبه‌ی مجلس این کشور بود و نه صرفا خواست دولت امریکا. البته دولت اوباما با توجه به تجربیات این کشور در گذشته می توانست بر باقی ماندن حداقل ده هزار نیروی امریکایی در عراق اصرار می ورزید که چنین نکرد. فرار دهها هزار نظامی عراقی از موصل در جریان حمله داعش به این شهر چه ارتباطی با خواست دولت امریکا دارد؟ آماده بودن بخش شرقی سوریه برای تاسیس خلافت اسلامی و فروش نفت از طریق ترکیه چه ربطی به دولت امریکا دارد؟

در این جا میان علت موجده و یکی از وجوه احتمالی زمینه سازخلط می شود (بالاخص از سوی روحانیونی که در منطق این چیزها را می خوانند). اگر منظور از علت ایجاد داعش خروج نیروهای امریکایی باشدکه البته مقامات جمهوری اسلامی چنین نظری ندارند و خود آنها از اصرار کنندگان به خروج نیروهای امریکایی از عراق بودندخروج نیروهای امریکایی از عراق می تواند یکی از وجوه احتمالی زمینه ساز سقوط بخش‌هایی از عراق به دست داعش باشد که این زمین تا آسمان با ایجاد داعش تفاوت دارد. متاسفانه حتی یک نفر در ایران نمی تواند این منطق معیوب را یادآور خامنه‌ای و فرماندهان نظامی و دستگاه تبلیغاتی‌اش کند.

داعش محصول سرکوب‌های بی‌سابقه‌ی مردم سوریه (آماده شدن بخشی از جوانان سوری برای پیوستن به این گروه)، بیرون راندن نیروهای ارتش سوریه از اکثر مناطق این کشور (خلا قدرت) و اسلامگرایی است (جمهوری اسلامی خود یکی دیگر از محصولات اسلامگرایی است)؛ داعش عمدتا توسط ارتش عراق و ائتلاف ضد داعش (ایالات متحده، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه مثل اردن) از مناطق تحت سلطه‌اش بیرون رانده شد.

اصولا داعش ابتدا در عراق شکل نگرفت تا علت موجده‌ی آن خروج نیروهای امریکایی تلقی شود. داعش در سوریه شکل گرفت و بعد قدرت خویش را به عراق بسط داد. اگر جمهوری اسلامی با عدم جلوگیری صد در صد از توزیع مواد مخدر مسئول معتاد شدن تک تک ۴.۴ میلیون نفری باشد که در ایران به خواست خود مواد مخدر مصرف می کنند (و مسئولیتی برای خود افراد متصور نباشد) می توان با همین منطق علیل قبول کرد که داعش (اگر در عراق شکل گرفته بود) محصول بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از عراق است.

غیر از این موضوع، کدام واقعیتی را که مقامات جمهوری اسلامی دوست ندارند به ایالات متحده نسبت نمی دهند که این یکی استثنا باشد یا واقعیت داشته باشد؟ مقامات جمهوری اسلامی ایالات متحده را مسئول افزایش طلاق، افزایش جرم و جنایات و توزیع مواد مخدر، عقب ماندگی علمی و توسعه نیافتگی کشور، فقر دو سوم مردم و بیکاری و فلاکت عمومی در ایران می دانند با آن که چهار دهه بر کشوری ثروتمند حاکم هستند و ادعای استقلال و تصمیم گیری مستقل دارند. نه تنها ایالات متحده بلکه هنوز رژیم پهلوی مسئول همه‌ی مشکلات کشور معرفی می شود.

ادعای بی‌پایه‌ شکست داعش

برای نشان دادن این دروغ بزرگ واقعیاتی را که برخی از آنها حتی در دستگاه تبلیغاتی دولتی جمهوری اسلامی نیز منعکس شده ذکر می کنم:

در عراق تنها حدود ۵ هزار مستشار امریکایی وبیش از هزار مستشار نظامی کانادایی، استرالیایی و اروپایی در حال کمک به ارتش عراق جهت نابودی داعش‌ بودند. دهها نظامی امریکایی در جنگ با داعش کشته شده‌اند. هواپیماهای ائتلاف امریکا تا ژوئیه‌ی ۲۰۱۷ حدود ۱۳ هزار حمله‌ی هوایی در عراق و ۱۰ هزار حمله‌ی هوایی در سوریه علیه داعش داشته و حدود ۸۵ هزار بمب و موشک بر سر تاسیسات و اعضای این گروه انداخته‌اند. تا سپتامبر ۲۰۱۶ حدود ۴۵ هزار عضو داعش توسط ایالات متحده و متحدانش کشته شده بودند. تا فوریه‌ی ۲۰۱۷ این تعداد به حدود ۶۰ هزار رسید. اگر اینها به معنای این نیست که مقامات امریکایی چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ به دنبال نابودی داعش بوده‌اند چه چیزی می تواند این معنا را انتقال دهد؟ این سیاست هم در سخنان و هم در اعمال آنها به چشم می خورد.

بدون عملیات شناسایی، نیروهای ائتلاف جنگ علیه داعش نمی توانست موفقیت آمیز باشد. بدون کمک تدارکاتی، تسلیحاتی، مستشاری و شناسایی نیروهای ائتلاف از جمله تامین سلاح‌های ضد تانک و آموزش نظامی پیشمرگه‌ها، جنگ نیروهای کرد با داعش نیز که نقشی کلیدی در متوقف کردن و بعد به عقب راندن داعش از مناطقی در عراق و سوریه داشته‌اند ممکن نمی شد. مقامات امریکایی با همکاری شرکت‌های اداره کننده‌ی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام و سایت یوتیوب به دنبال حذف کانال‌ها، پیام‌ها و ویدیوهای داعش از فضای مجازی بوده‌اند. داعش تا کنون دهها عملیات تروریستی در اروپا و شمال امریکا داشته و هزاران نفر را کشته و زخمی کرده است. از این جهت نیز از میان بردن این گروه یک امر حیاتی برای کشورهای غربی بوده است.

بریتانیا از زمان پیوستن به جنگ علیه داعش در عراق و سوریه تا پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۲۰۰ حمله هوایی انجام داده است. تعداد حمله‌های بریتانیا بعد از آمریکا، از بقیه کشورهای ائتلاف علیه داعش بیشتر بوده است. شورای روابط خارجی، برآورد کرده است که آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۲ هزار و ۱۹۲ بمب در سوریه و ۱۲ هزار و ۹۵ بمب در عراق انداخته است. بریتانیا به همین دلیل در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ هدف انواع حملات تروریستی از سوی نیروهای داعش یا الهام گرفته از سوی داعش بوده است، از جمله آخرین آنها در سال ۲۰۱۷ یکی بمبگذاری در کنسرت آرایانا گرانده در منچستر بود که به کشته شدن ۲۲ و زخمی شدن ۵۹ تن دیگر انجامید، و دیگری حمله با اتومبیل به رهگذران در پل وست مینیستر که به کشته شدن ۵ نفر انجامید. برخی از قربانیان داعش بعد از استقرار در سوریه و عراق شهروندان بریتانیایی مددکار بوده‌اند. هیچ منبع مستقل خبری و تحقیقاتی شکل گیری داعش توسط بریتانیا را ادعا نکرده است. در ضمن انگلیس تنها یک بخش از چهار بخش کشور بریتانیا در کنار ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند است.

موصل توسط ارتش عراق با همکاری ائتلاف ضد داعش (در راس آن ایالات متحده) فتح شد. شرط همکاری نیروهای امریکایی با ارتش عراق در فتح موصل آن بود که حشد الشعبی و نیروهای سپاه قدس در منطقه حضور نداشته باشند. پایتخت داعش یعنی رقه نیز توسط نیروهای کرد متحد ایالات متحده فتح شد.

اصولا نیروهای بشار اسد و حزب الله لبنان و سپاه قدس با معارضان دیگر سوری در غرب این کشور درگیر بودند و هیچ گاه هدف اولیه‌ی آنها داعش نبود. بشار اسد و همپیمانانش از حضور داعش در سوریه و عراق ابتدائا استقبال می کردند و با آنها درگیر نمی شدند چون اعمال آنها مایه غفلت از جنایات اسد و همپیمانانش در حلب و ادلب و حما و حمص و دیگر نقاط می شد.

ساخته شدن داعش به دست دول غربی یک ادعای توطئه اندیشانه‌ بی‌اساس است چون هیچ شاهدی بر این مدعا وجود ندارد. دول غربی و نهادهای مدنی و رسانه‌های غربی که بسیاری از آنها در دست چپگرایان منتقد هرگونه مداخله‌ی نظامی کشورهایشان در دیگر کشورها هستند در هیچ موردی چنین چیزی را تایید نکرده‌اند.

دلایلی که توطئه اندیشان دال بر حمایت دول غربی از داعش می گیرند همه بی‌اساس است. اسلحه، مهمات و ماشین آلات غربی در دست داعش عمدتا غنائم به دست آمده توسط این گروه هستند و نه تجهیزاتی که دول غربی به آن فروخته یا هدیه داده باشند؛ پرتاب مواد غذایی و دیگر کمک‌های اولیه در مناطق تحت نفوذ داعش ناشی از خطای انسانی بوده و هدف آنها کمک به آسیب دیدگان از جنگ بوده است؛ و عدم حمله به برخی از مراکز داعش توسط دولت اوباما با توجیهات زیست محیطی همراه بوده است و نه پشتیبانی از آن. دولت ترامپ این سیاست را تغییر داد.

نقش جمهوری اسلامی نیز سرپا نگاه داشتن رژیم اسد بوده که در موارد جزئی به درگیری با داعش منجر شده است. داعش حتی به دهها کیلومتری مرز ایران هم نزدیک نشده بود تا علت جنگ جمهوری اسلامی با داعش امنیت کشور بوده باشد. شاهد این نکته نیز این است که اکثر کشته شدگان سپاه قدس و داعش در درگیری میان مخالفان اسد غیر از داعش و در مناطقی غیر از مناطق تحت نفوذ داعش کشته شده‌اند و نه داعش. تعداد بسیار اندکی از کشته شدگان سپاه قدس و حزب الله لبنان توسط دستگاه رسمی تبلیغاتی جمهوری اسلامی به داعش نسبت داده شده است.

بدین ترتیب به همان دلایل بی‌اساسی که داعش مخلوق غرب است می توان داعش را مخلوق جمهوری اسلامی دانست، چون داعش در تهران به مجلس و بارگاه خمینی حمله کرد (مثل حملات آن در بریتانیا و فرانسه و اسپانیا)، چون داعش مورد حمله‌ی موشک‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت (مثل حملات موشکی و بمب‌های نیروهای ائتلاف) و چون داعش در یک دوره مورد بی‌توجهی اسد و همپیمانانش یعنی حزب الله و سپاه قدس (مثل دولت اوباما) قرار گرفت.

به طور خلاصه اولا داعش محصول سرکوب‌های بی‌سابقه‌ی مردم سوریه (آماده شدن بخشی از جوانان سوری برای پیوستن به این گروه)، بیرون راندن نیروهای ارتش سوریه از اکثر مناطق این کشور (خلا قدرت) و اسلامگرایی است (جمهوری اسلامی خود یکی دیگر از محصولات اسلامگرایی است)؛ داعش عمدتا توسط ارتش عراق و ائتلاف ضد داعش (ایالات متحده، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه مثل اردن) از مناطق تحت سلطه‌اش بیرون رانده شد.

radiofarda

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است