شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه داد


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه اوز جمعه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) خود قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد که از این کشور می خواهد به درخواست های آژانس بین المللی پاسخ مثبت بدهد. این نخستین قطعنامه علیه ایران پس از هشت سال (از سال ۲۰۱۲) است

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه اوز جمعه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) خود قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد. این نخستین قطعنامه علیه ایران پس از هشت سال (از سال ۲۰۱۲) است.

در این قطعنامه پیشنهادی از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا، اعضای شورای حکام از ایران به دلیل همکاری نکردن با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کردند.

در بخشی از این قطعنامه از ایران خواسته شده است تا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد و درخواست‌های این نهاد را بدون تاخیر بیشتر برآورده کند. این کشورها در قطعنامه خود مخصوصا روی دسترسی آژانس در انجام تحقیقات از مکان‌های خاصی که این نهاد می‌خواهد تاکید کردند.

این قطعنامه با ۲۵ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۷ ممتنع به تصویب آژانس رسیده است. روسیه و چین دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

به گزارش یورو نیوز، میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در آژانس با تاکید بر اینکه آژانس و ایران باید بدون فوت وقت مشکلاتشان را حل کنند، گفت روسیه این قطعنامه را «غیرسازنده» می داند.

عمده‌ترین مشکل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خودداری تهران از صدور مجوز برای کارشناسان آژانس به‌منظور بازدید از دو سایت با فعالیت‌هایی است که «مشکوک» اعلام شده است. این موضوع بر تنش‌ها میان تهران و کشورهای غربی در کنار موضوع افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران افزوده است.

قطعنامه تازه پس از آن به رای عمومی گذاشته شد که چین اعلام کرد با آن مخالف است. تصویب این قطعنامه اکنون فشار را بر ایران بالا می برد تا مجوز ورود بازرسان را صادر کند.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دوشنبه گذشته نیز در آغاز نشست چهار روزه شورای حکام گفته بود که ایران بیش از چهار ماه است که از دسترسی این نهاد به دو مکان خودداری کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: درباره ابهام‌های آژانس شفافیت وجود ندارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تصویب این قطعنامه در وبسایت خود تاکید کرده است که پس از دو گزارش رافائل گروسی، دبیرکل آژانس در ماه‌های مارس و ژوئن برای صحت اعلامیه‌های ایران طبق توافق‌های پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله جلوگیری از دسترسی به دو مکان خاص این قطعنامه تصویب شد.

این نهاد تاکید کرده است در ارتباط با سوال‌ها و ابهام‌های آژانس در زمینه فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای ایران کمبود شفافیت وجود دارد.

جمهوری اسلامی: واکنش لازم را نشان می دهیم

جمهوری اسلامی بلافاصله به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داد. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

کاظم غریب ابادی با ایراد سخنانی در آخرین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت؛ “جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفتگوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاش ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

وی افزود: از اینرو، تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاری های موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است