گزارشگران بدون مرز «موج تازه سرکوب» روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت‌های اخیر شماری از روزنامه‌نگاران در ایران و احضار آنها به نهادهای امنیتی را محکوم کرد و آن را نشانه «موج تازه سرکوب» دانست.

بیانیه این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران روز سه‌شنبه ۱۵ آبان منتشر شده است و به نمونه‌های اخیر فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی اشاره کرده است، از جمله بازداشت مسعود کاظمی خبرنگار روزنامه شرق، صبا آذرپیک خبرنگار سابق روزنامه اعتماد، اجلال قوامی روزنامه‌نگار مستقل، و احضار کاظم ایمان‌زاده مدیر مسئول سایت «هیوانیوز».

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز در این زمینه گفته است: «گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری این روزنامه‌نگاران و پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه است. سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و بازداشت روزنامه‌نگاران راه‌یافت مبارزه با فساد گسترده نیست».

اشاره آقای معینی به بازداشت صبا آذرپیک است که با انتشار اسنادی محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت را به فساد متهم کرده بود. آقای شریعتمداری علی‌رغم این رخداد توانست از مجلس ایران این بار برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای اعتماد بگیرد. خانم آذرپیک اما به مدت یک روز بازداشت و حساب‌های کاربری‌اش در توئیتر و تلگرام از دسترس خارج شد.

مسعود کاظمی نیز روز ۱۴ آبان بازداشت شد. گزارشگران بدون مرز می‌گوید که خانواده و وکیل وی از دلیل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت این روزنامه‌نگار بی‌اطلاع هستند.

آقای کاظمی «در صفحه توئیتر خود از وضعیت کشور و مواضع جناح‌های مختلف انتقاد می‌کرد». حساب توییتری او هم اکنون بسته شده است.

گزارشگران بدون مرز سپس یادآوری می‌کند که «روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در دیگر استان‌های کشور هم از احضار و بازداشت و محکومیت بی‌نصیب نیستند» و از جمله اجلال قوامی روز ۲۵ شهریورماه به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به خاطر انتشار سه نوشته درباره وضعیت فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی در شعبه دادگاه سنندج به هشت ماه زندان محکوم شد.

همچنین کاظم ایمان‌زاده نیز در پی شکایت سپاه پاسداران به شعبه نخست دادگاه کیفری استان کردستان احضار شده و اکنون به شکل موقت آزاد است.

روزنامه‌نگاران ایرانی در مقایسه با همتایان خارجی خود شرایط بسیار دشواری را در کشور خود تجربه می‌کنند به طوری که جمهوری اسلامی امسال در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶۴ قرار دارد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است