سه نفر از زنان امضاکننده نامه درخواست استعفای خامنه‌ای با وثیقه و به طور موقت آزاد شدند


گیتی پورفاضل، نرگس منصوری، و شهلا جهانبین، سه نفر از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای، با تودیع وثیقه‌های نیم میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این سه فعال مدنی و از امضا کنندگان نامه خواستار عبور از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید که تابستان سال جاری بازداشت شده بودند، روز چهارشنبه ۲۲ آبان هر کدام با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

بر اساس اطلاعات موجود، نرگس منصوری فعال مدنی و عضو سندیکای شرکت واحد، روز ۲۱ مرداد و گیتی پورفاضل، حقوقدان و از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی و نیز عضو کانون نویسندگان ایران، روز ۲۸ مرداد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

همچنین شهلا جهانبین، فعال مدنی و همسر عباس واحدیان شاهرودی، نیز روز چهارشنبه ۳۰ مرداد توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در تهران بازداشت شده بود.

محمد حسن آقاسی، وکیل دادگستری در توئیتر خود با انتشار متنی اعلام کرده است که، حکم گیتی پورفاضل و شهلا انتصاری یکی دیگر از امضا کنندگان نامه استعفای خامنه‌ای که او نیز به تازیگی از زندان آزاد شده، صادر شده است و پس از دیدار با آنها در رابطه با احکام صادر شده توضیحات بیشتری خواهد داد.

شهلا انتصاری، فعال حقوق زنان که ۳۱ مرداد ماه امسال در باغ شخصی خود در شهر رشت بازداشت شده بود، سه ماه پس از بازداشت بود روز یکشنبه ۱۹ آبان با تودیع وثیقه نیم میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده است.

اواخر خرداد ماه سال جاری، ۱۴ نفر از فعالان مدنی و سیاسی داخل ایران با امضای نامه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

پس از مدتی، اواسط مرداد ماه نیز ۱۴ تن از زنان کنشگر مدنی در حمایت از امضا کنندگان نامه خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری، با توجه به نابرابری‌ها و مشکلات زنان در ایران، با انتشار نامه‌ای خواستار عبور از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شدند.

این فعالان مدنی ضمن «ضد زن» خواندن نظام جمهوری اسلامی، اعلام کردند که در اعتراض به آنچه که «آپارتاید جنسی حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی» خواندند، علیه این نظام به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید هستند.

پیشتر مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، امضاکنندگان این نامه‌ها را به تلاش برای «طراحی فتنه جدید» متهم کرده بودند. بسیاری از امضاکنندگان این دو نامه در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا می گوید رژیم ایران در دو سال اخیر هزاران معترض، فعال مدنی و نمایندگان کارگران و سایر اصناف را بازداشت کرده است.

برخورد با نویسندگان نامه درخواست استعفای خامنه ای در حالی است که چند هفته پس از امضای این نامه، رضا مهرگان، یکی دیگر از امضاکنندگان آن، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که توسط افراد ناشناس با شوکر مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.

صدای امریکا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است