سه فرزند عباس امیرانتظام به خاطر «حبس، شکنجه و ایجاد شرایطی که موجب مرگ پدرشان» شد، علیه جمهوری اسلامی ایران در یک دادگاه فدرال آمریکا در واشینگتن شکایت کرده‌اند


علی هریسچی، وکیل فرزندان عباس امیرانتظام در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «دادخواست این دعوی در سالگرد مرگ آقای امیر انتظام در دادگاه به ثبت رسیده است. خانواده امیرانتظام بابت ظلمی ۴۰ ساله به آقای امیرانتظام و خانواده او از بانیان این ظلم در دادگاه آمریکا شکایت کرده اند تا حقانیت پدر خود را در تاریخ به ثبت برسانند.»

عباس امیرانتظام، سخنگو و معاون نخست وزیر دولت موقت مهدی بازرگان پس از انقلاب اسلامی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد، در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ درگذشت.

عباس امیر انتظام پس از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام در آبان سال ۱۳۵۸ با احضار به ایران بازداشت شد و به اتهام «جاسوسی» و «همکاری» با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا محاکمه و به اعدام محکوم شد. اما در نهایت حکم اعدام او به ابد تقلیل یافت.

در بیانیه وکیل خانواده امیر انتظام آمده است:«هر سه فرزند آقای امیرانتظام در خردسالی از سوئد به آمریکا مهاجرت کردند. آنها از سال ۱۳۵۹تا سال ۱۳۷۵ با پدر خود هیچ تماسی نداشتند و هیچ صحبتی نکرده بودند و از نعمت پدر محروم بوده اند. در این مدت بارها به خاطر شایعات اعدام آقای امیرانتظام در غم از دست دادن پدر خود روزهای سختی را گذراندند.»

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: در حال حاضر ایران به عنوان کشور حامی تروریست از مصونیت حقوقی بابت حبس و شکنجه غیرقانونی در دادگاه فدرال آمریکا برخوردار نیست.

پیش از این یک دادگاه فدرال در واشینگتن در مهرماه ۱۳۹۶ ایران را به پرداخت ۶۳ میلیون دلار جریمه به امیر حکمتی محکوم کرد. امیر حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، چهار سال و نیم در ایران زندانی بود و سال ۱۳۹۴ همراه شماری دیگر از شهروندان دوتابعیتی آزاد شد.

در همین زمینه، جیسون رضاییان و خانواده‌اش نیز در ۱۹ دیماه سال ۱۳۹۷ علیه جمهوری اسلامی ایران در یک دادگاه فدرال شکایت کرد و خواستار دریافت یک میلیارد دلار غرامت از حکومت ایران شده‌اند.

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی- آمریکایی روزنامه واشنگتن پست که به مدت یک سال و نیم در تهران زندانی بود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است