سخنی با اهالی سیاست : ضیاء مصباح(جبهه ملی ایران)


انتخابات رئیس جمهور دوازدهم در پیش است و چگونگی شرکت افراد که در عین علاقه به سرنوشت کشورشان از گرانی ، تورم ، افزایش نرخ دلار ،برخورد ترامپ و.. با هم گفتگو می‌کنند از این منظر است که رئیس جمهور بعدی چه اثری بر وضعیت معیشت جامعه و گرانی‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت.

تحریم‌های احتمالی جدید و مسائل منطقه من جمله تشنجات سوریه و روابط ما با دنیای عرب و غرب مسائلی بسیار مهم است که در برنامه‌ی انتخاباتی در پیش قطعا اثرگذار خواهد بود.

نرخ بیکاری در ایران با همه‌ی انکاری که می‌شود بالا و در همه خانواده ها محسوس است و قابل کتمان نیست .

نبود انگیزه سرمایه‌گذاری ، کاهش تولید به دلیل گرانی و کمبود ارز به جایی رسیده که حتی پرداخت مزد نیروی انسانی با تأخیر مواجه است در حالی که بالارفتن روزانه هزینه ها بر نگرانی های جامعه کلان حقوق بگیر می افزاید .

از سوی دیگر اعلام می‌شود که کارگران فلان موسسه یا کارخانه دست از کار کشیده اند ویا اعتراضاتیکه در پی پاسخگو نبودن موسسه های اعتباری که تایید بانک مرکزی را داشتند بوجود آمده و کماکان این بخش از اعتماد کنندگان به سیستم بانکی ، در نگرانی مانده اند و…..

دلار طی چند ماه گذشته به بیش از ۳۷۰۰ تومان رسیده ( اقای روحانی اخیرا از بانک مرکزی خواست فنر ارز را رها نکند و در صحبتی اشاره صریح داشت که فقط تحریمهای هسته ای برداشته شده ، چراحقیقت را به مردم نمیگویید ؟؟ ) بودجه دولت‌ برای سال آینده کسری داشته و تامین بودجه های عمرانی به دلیل تشکیلات رانت بگیر از بودجه عمومی بدون پاسخگویی مانده و تحقق یافتنی نیست .

از طرفی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که به دلیل پایین آمدن ارزش ر یا ل تولید ناخالص ملی ایران کاهش می‌یابد و در همین ارتباط سازمان برنامه می‌گوید بایستی کسری درآمد ارزی را از طریق افزایش مالیات جبران کنیم.

طی مدت خدمت دولت روحانی در زمینه‌ی حفظ منافع کشور ، تأمین اسباب رشد اقتصادی برای حفظ سطح زندگی مردم و حل مشکلات روزمره معیشتی یعنی حل اولین و اساسی ترین دغدغه مردم با همه کوششها اقداماتی ملموس به دلایلی که مهمترین آن ادامه شرایط ویژه در ارتباط با مسایل مربوط به رعایت حقوق شهروندی و ارتباطات بین المللی و ماجراهای تسلیحاتی میباشد صورت نپذیرفته است .

بنابراین می‌توان گفت : شرایط شرکت در انتخابات ، بعد از شرایط کشور مطرح می‌شود و داوطلبین ریاست جمهوری بایستی برنامه‌های خود را در این رابطه از هم اکنون ، هر چند بسیار دیر شده ، اعلام و از طرح‌های خود برای کم کردن موانع مختلف مخصوصا در عرصه بین المللی ودر پی آن رفع بیکاری و بالا بردن رشد اقتصادی و حفظ منافع کشور به مفهوم واقعی و علمی سخن بگویند .

در اوضاع اقتصادی فعلی ، محدودیت ها ، نا هماهنگی هادر نبود مدیریت متمرکز و تحولات منطقه هر ایرانی میهن دوست و دلسوزی موظف است که در فکر برون برد کشور از وضع موجود باشد و پیشنهادات خود را از طریق وسائل جمعی به اطلاع مردم برساند و برای آن چاره‌اندیشی کرده و برنامه و استراتژی ارائه دهد ، چه برسد به داوطلبان ریاست جمهوری ، که در راس انان رییس جمهور فعلی با این کم و کیف قرار دارد .

مهمترین مساله امروز : بیکاری جوانان، نداشتن برنامه‌های توسعه، احترام و منزلت ایران و ایرانی ، حفظ ارزش پول ملی ، روابط بین‌المللی ، احتمال تشدید تحریم های غیر هسته ای ناشی از نبود حقوق فردی و اجتماعی طبق استانداردهای بین المللی ، نبود سیاست خارجی پایدار ، ادامه تصور وجود دشمن ومی‌باشد و بایستی اطاق فکر نظام به همه‌ی این مسائل توجه ویژه مبذول دارد.

جامعه بخوبی می‌داند که دولت فعلی در مسیر رفع موانع موجود در رابطه با روابط بین‌المللی و برون مرزی ، اولویتی به آن نمیتواند «هر چند میخواهد و میداند» بدهد .

از سویی آمریکایی‌ها بعد از آمدن ترامپ و عملکرد ناشیانه او طی حدود ۲ماه گذشته میتوانند برای گفتگو با ایران مخالفتی نداشته باشند که سخنان اخیر وزیر امور خا رجه اقای ظریف بطور تلویحی مبین آنست .

هر کشوری که دچار چالش‌های بین‌المللی باشد ، زمانی می‌تواند از موضع قدرت وارد گفتگو شود که دولت آن برآمده از انتخاباتی باشد که براساس سلامت و عدالت و در فرصت کافی برای اعلام برنامه ها و فعالیتهای آزادانه انجام شده و منتخب ، واقعا تبلور افکار عمومی بوده و بتواند با دولت‌های مختلف از هر دیدگاهی به بحث نشسته و بهترین روش را جهت حفظ منافع ملی انتخاب کند و مواجه با کارشکنیها و فرمایشات متفاوت نباشد .

اوضاع منطقه مخصوصا سوریه ،روابط با اعراب ، عبور از فشارهای کشورهای مقتدر در موضوعات : حقوق بشر ، پرتاب موشکها ، کمک به فعالیتهای نظامی علیه اسراییل ودر این شرایط خواه ناخواه در این میان موثر بوده و صاحب نظران بدرستی معتقد ند حل این موضوعات ثبات سیاسی وا جتماعی را به وجود خواهد آورد.

هرگاه بخواهیم به منافع کشور به مفهوم واقعی نگاه کنیم ، به این نتیجه میرسیم که دولتی برآمده از انتخاباتی پرشور با رأی اکثریت آگاه و با قدرت واقعی در بهار سال آینده مشکل گشا تواند بود تا با آزادی عمل واقعی منتخب مردم ، اقتدار ملی جانشین شده ، منافع کشور قربانی منافع فردی و جناحی نشده دخالتها و ممانعتهای مخالف منافع ملی برطرف گردد .

یادمان باشد که مردم بخرد با انبوه جوانان تحصیل کرده درون تمامی خانواده ها باهمه انکارها به آشتی ملی به دلیل خاطرات انتخابات خرداد ۸۸ نیاز دارند ، زمانیکه همه پای صندوق‌های رأی رفتند و به حکومت اعتماد کردند و مسائل بعدی که رنجیدگی به همراه آورد در شعر و شعار و بظاهر پوشانده شد .

بایستی اعتماد مردم را با پاره‌ای تجدیدنظرها در این مرحله‌ی حساس به وجود آورد و اعتماد اکثریت بزرگ رأی دهندگان را ایجاد نمود.

پشتیبانی وسیع ملی از طریق انتخاب فردی آگاه ، سالم ، دلسوز و با برنامه برای ریاست جمهوری ، تنها راه برون رفت کشور از شرایط فعلی برای انانیست که سر را زیر برف نکرده اند ومیدانند بدون تشکیل یک دولت منتخب با پشتوانه‌ی آراء دهها میلیونی ، ایران قادر نخواهد بود مشکلات بزرگ پیش روی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

بر جناح‌های سیاسی کشور واجب است که با مسئولیت‌ مشترک ، با توجه به مصالح کشور ، دراین شرایط با اعلام برنامه های دقیق به شرحی که آمد مقدمات انتخاباتی پرشور را فراهم سازند.

البته آنچه که آمد در شرایط فعلی وباهمین روشها و عملکردها ست که فیلتر شورای نگهبان مرکب از سالمند که در راس آن پیرمردی فرتوت وناتوان از رفع و رجوع مسا یل اولیه زندگی ، نشسته و تصمیم میگیرد که جامعه متحول ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰سال تاریخ مدون ، به چه کسانی رای بدهد و چه کسانی صلاحیت ندارند و همچنین تشخیص مصلحت نظام که میتواند حسب ضرورت مخالف قانون و شرع مصلحت را ببیند ..که باش تا صبح دولتش بدمد و روحانی ها بایستی صلاحیت خود را از این افراد کسب نمایند ..

در حالیکه در درون جامعه بسیاری افراد سلیم النفس با ایمان واقعی ، متخصص ، آگاه ، معتبر ، مسلط به مسایل و موردتایید مراجع بین المللی ، متبحر در امور مربوط به روابط باجهان و منطقه ، مسلط به زبانهای زنده دنیا و آنچه لازمه درک و قبو ل این وظیفه خطیر میباشد وجود دارند که با این تنگ نظری ها نمیتوانند به این صحنه وارد شوند .

با همه این احوال و بینش و عملکردها ، یادآوری این نکته بسیار مهم لازم است که حدود ۲ ماه مانده به ۲۹ اردیبهشت ، روز انتخابات ریاست جمهوری هنوز زمان اعلام داوطلبی و بتبع آن فعالیتهای انتخاباتی فرا نرسیده و انرا ۲۲ فروردین اعلام نموده اند !! که از این لحاظ نیز در دنیا که هیج ، حتی در مقایسه باکشورهای در گیر منطقه ،اول هستیم . باش تا صبح دولتش بدمد که تصور میشود نه تنها دمیده به غروب رسیده ایم .

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است