سازمان بهزیستی: تعداد زنان کارتن‌خواب رو به افزایش است


رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید کارتن‌خوابی به‌ویژه در میان زنان رو به افزایش است. شهرداری تهران قصد دارد قرارگاهی مرکزی برای “اسکان کارتن‌خواب‌ها” راه‌اندازی کند. قالیباف می‌گوید تهران ۱۵ هزار کارتن‌خواب دارد.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در شورای شهر تهران اعلام کرد که تعداد زنان کارتن‌خواب در تهران و حومه رو به افزایش است.

او با تاکید بر این‌که اقداماتی برای اسکان کارتن‌خواب‌ها در جریان است، گفت تعداد زنان رو به فزونی است و باید به وضعیت آن‌ها “توجه ویژه” شود.

همایون هاشمی می‌گوید در سال جاری ۲ هزار تن از کودکان خیابان‌خواب شناسایی و اسکان داده شده‌اند. او جزئیات برنامه‌های در دست اقدام برای رسیدگی به وضعیت زنان کارتن‌خواب را تشریح نکرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این‌که برای حل این مشکلات چاره‌ای جز “راه‌حل مشارکتی” وجود ندارد، از مسئولان خواست تا به‌دور از اختلاف‌های سیاسی برای جلوگیری از ادامه‌ی وضعیت چاره‌اندیشی کنند.

هاشمی افزود که گاه میان نهاد تحت‌نظارت او با نیروهای انتظامی یا قوه‌ی قضائیه حتا تعریف مشخصی از “متکدی” یا “کودکان کار” وجود ندارد و همین سردرگمی رسیدگی به وضعیت را دشوارتر کرده است.

پیش از این محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، آمار رسمی افراد خیابان‌خواب در تهران را ۱۵ هزار نفر اعلام کرده بود. وی تاکید کرده بود که تعداد زنان و کودکان بی‌خانمان رو به‌فزونی است.

او گفته بود که پیش از این در میان زنان بیشتر “زنان سالخورده” کارتن‌خواب بودند، اما حالا بی‌خانمانی در میان زنان جوان نیز گسترش یافته است.

تاسیس قرارگاه مرکزی کارتن‌خواب‌ها

هم‌زمان با اظهارات رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تاسیس اولین “قرارگاه مرکزی کارتن‌خواب‌ها” در پایتخت خبر داد.

میثم امردی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، با حضور در جلسه‌ی روز سه‌شنبه (۱۱ آذر) شورای شهر تهران گفت که ان طرح کلان کلید خورده و مراحل مقدماتی‌اش نیز طی شده است.

به گفته‌ی این مقام مسئول درحال‌حاضر ۱۶ مرکز در حوزه‌ی ساماندهی “آسیب‌دیدگان شهری” فعالیت دارند و در زمستان گذشته این مراکز توانستند مجموعا ۵۲ هزار بی‌خانمان را اسکان دهند.

معاون شهردار انتقاد کرد که بسیاری از کارتن‌خواب‌ها و معتادان امکان استفاده از یارانه را ندارند. او اضافه کرد:«این افراد از مستحق‌ترین افراد جامعه‌اند؛ اما چون بسیاری از آن‌ها اوراق هویت مشخصی ندارند، عملا از یارانه محروم شده‌اند.»

امردی همچنین تاکید کرد که با نزدیکی فصل سرما، شهرداری عملا نمی‌تواند منتظر مجوز صدور فعالیت برای سازمان‌های غیردولتی در حوزه‌ی رسیدگی به وضعیت کارتن‌خواب‌ها باشد. او گفت:« کارتن‌خواب‌ها و به‌ویژه کودکان بلاتکلیف‌اند و باید سریعا به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.»

DW.DE

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است