ریشه‌های فساد و زمان‌بر بودن از بین بردن این «خودساخته»، ضیاء مصباح


در پی اعتراض شدید سیاسی – اقتصادی مردم ، آنهم بطور گسترده در اوایل دیماه ، همراه با طغیان بر علیه نحوه سیاست گذاری بین المللی و منطقه ای ، عدم رعایت حقوق بشروتوجه به حداقل های حقوق شهروندی – صاحبان قدرت بدون منازع و غیر پاسخگو و اینکه به اقرار خودشان «۷۵ درصد مردم » از عملکردها ناراضی اند و….

مجددا تاکید بر ضرورت ریشه کن کردن فساد دارند که ازاین لحاظ نیز هم چون : فرار مغزها ، میزان تورم و بی ارزشی پول رایج ، دعاوی مطرح در دادگستری ، حکومت شعار به جای شعورو….در رده اولین جهانی قرار داریم.

جالبتر اینکه بر طرف نمودن ریشه های فساد را در مقام « واعظ غیر متعظ » زمانبر و ۵ -۶ ساله دانسته وبا صراحت « در تنگنای قافیه » عزم جدی خودرا در مدیریت این ضرورت اعلام و بران تاکید داشته و میدار ند ، که داستان « آی دزد آی دزد» را به اذهان متبادر میسازند .

در این مبحث باید گفت : خشکاندن و محو عوامل فساد با انتقال واقعی قدرت و بر کناری آرام کلیه مسیولین صاحب اختیاری که مدیریت انان چنین محصولی را همراه آورده ،عملی میباشد .

همه آنانی که طی بیش از ۳ دهه مسلط بر در آمدهای ارزی ، سماوی و قدرت بوده و در همه ارکان کشوردر تمامی ابعاد « اثر بخشی منفی بر مبنای خود محوری ، بدون رعایت منافع ملی» داشته اند ، در حکم اختاپوسی میمانند که« با معیارهای مادی ، انحصار طلبی و مدعی دین داری » در درون تک تک متولیان ریشه دوانده « وچون به خلوت رسیده اند آن کار دیگر میکنند »

تصور همراه باتظاهر به «تعهد وایدئولوژی دین مداری » که « نظام فعلی میراثی در اختیار ماست و نوبت ما – آنهم برآمده از الطاف خفیه الهی »در ضمن نبود وحدت مدیریت ، نداشتن شرایط احرازمدیریت های ساده چه برسد به مملکت داری ، سهم خواهی انانکه در پشت جبهه حضور داشته جان بسلامت بردند ، تقسیم قدرت میان خودی ها ، اعطای امتیازات مادی و معنوی به خانواده های شهدا ، تعین سهمیه تحصیلات عالی بدون داشتن استعداد کافی ، ارتقاء همین گروه تا تصدی مناصب مدیریتی کلان ، تعین صلاحیتها بوسیله شوراهای مختلف ، ورود خواص به مجلس و تصویب افزایش مدرک تحصیلی به ازای هر دوره نمایندگی ، تخصص را تعهد ندانستن ، برکناری دلسوزان مام میهن ، ایجاد فرصتهای اشتغال و برخورداری از مزایای انتصاب به مصادر امور ، ساز ماندهی گروههای سیاسی فرصت خواه با برنامه برای تشکیل مافیای قدرت و هزاران نکته دیگر از این قبیل ، همه و همه بساط فعلی را در تمامی زمینه که به فساد انجامیده ، گسترده که« داد اشپزرا نیز در آورده» و باید پرتقال فروش را پیدا کرد

بیقین تا جنابان در موضع تصمیم گیری یا طرف مشورت و حاضر و ناظردر اطاقهای فکر سیستم میباشند« که مبادا شیرازه گسسته » و از تاک نشان اثری نماند « آش و کاسه» همین است و نهضت ادامه دارد .

این که عزم در اصلاح امور جدی باشد و زمانبر با این جماعت رانت گیر ، گروه گرای منحرف و مسلط به زر ،زور و اسلحه بیشتر به شوخی میماند .

بطور نمونه متولیان موسسات مالی و اعتباری را میتوان عنوان نمود : که به اقرار خودشان با ورود« مسلحانه تسبیح به دست » به بانک مرکزی ، ادامه چپاول سرمایه های ملت را عملی ساختند و نظام نا لایق مدیریت مالی « تحمیل شده به بودجه بیت المال » تسلیم انان شد و بخش اعظم سرمایه اعتماد کنندگان به سیستم بانکی کشور – در بلاتکلیفی مانده و فریاد رسی درتامین و تادیه مطالبات آنان نیست ، وآیا فاجعه از این بارزتر میتوان مثال آورد ؟.

دیگر عامل این فساد و تباهی ، وفور کارمندان زائد « در حکم مرید و مراد متولیان با نفوذ » در درون دستگاههای دولتی و شبه دولتی میباشد «که میزان کار امدی انان ۴۷ دقیقه روز- نفر میباشد» و روز گذشته اعلام شد بالای ۳۰ در صد مراجعه کنندگان به شهرداری ها« نمونه ای از کل سیستم اداری » به دریافت « هدیه حلال !! » مبادرت میورزند .

دوستی میگفت : آنچه برامده از عرق ملی میگوییم، بخوبی موردوقوف و آگاهی متصدیان میباشد . اینان نمیخواهند ترتیب اثر بدهند چون بساط نا بخردی و چپاول و فساد را گسترانده اند و از« منظر استمرار منافع فردی و گروهی» نباید ترک یار و دیار نمایند.

بنابراین واعظ و مستمع ،همه – دستشان در یک کاسه است و چاقو دسته خود را نمی برد که مبارزه با فساد بریدن دست است …

و غصه سر امدن با این تعارف ها تحقق یافتنی نبوده و نیست و درمانی اساسی آنهم از ریشه با رفرمی آرام میطلبد .

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است