روحانی چگونه می اندیشید ؟؟( نقبی به گذشته )-ضیاء مصباح


شادروان روحانی که ۸ سال سکان هدایت !! این جامعه را با همه معضلات و نبود اقتدار لازم عهده دار بود و امروز با عملکرد عجیب جانشینش (که تابع مطلق و فرانبردار انانی است که در پشت پرده ان میکنند که نشاید ….) میتوان او را بنسبت فردی در برابربیت نافرمان و با توجه به تحصیلاتش هر چند رانتی در انگلستان اینده نگر ،در پی نام و نشان و میهن دوست دانست –
ایشان در مقوله روند”تصمیم‌سازی” در کتابچه ای با عنوان «چالش مسئولیت تصمیم گیری »مینویسد: “هرگاه گزارش‌دهی به مسئولان بالادستی که گریزی از توجه و هماهنگی با قدرت فرا قانونی اما متداول شده انان نیست – به طور دقیق انجام نشده، چالش بزرگی در کشور ایجاد شده و خسارتهای عظیمی از ابعاد مختلف به کشور وارد شده و هیچ کس مسئولیت انرا عهده دار نشده است .
*وی در گیر معضلات بسیار عظیم مدیریت مملکت طی ۸ سال پر فراز و نشیب انهم در روزگار تحت کنترل وسایل ارتباط جمعی مدرن و اینترنت و حضور بیش از ۳۰ میلیون جوان تحصیل کرده و…. در گذشته های نه چندان دور “عدم اعتماد و اطمینان و بدبینی به غرب در مسائل بین المللی” را مشکلی مضاعف برشمرده و رفع نکردن این موانع را، عامل تکرار چالش‌هادر اینده میداند و تلویحا میگوید :
*تصمیم‌گیر نهایی با همه اختیارات فرا قانونی ،بدون پاسخگوئی بارها بی‌اعتمادی و بدبینی به غرب را اعلام کرده که نمونه بارز این بینش ،تصمیمات یکسویه اخیرحکومت در رابطه با مسایلی است که در تعریفی ابتدائی در حیطه اختیارات دولتها براساس منافع ملی و مصالح جامعه تعریف میشود .
*ایشان از سوی دیگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی را تاثیرگذار در تصمیم‌های سرنوشت ساز میداندو مینویسد : «گاهی شاهد رقابت ناسالم گروه‌های سیاسی با یکدیگر و اقدامات نابجای عده‌ای هستیم که میتوانند حرف‌های نادرست خود را با هیاهو ، تبلیغات و یا به واسطه ارتباط با مقامات مختلف با تکیه بر زر، زور و تزویر به کرسی بنشانند» و ظاهرا عملکرد خود را بطول سالیان در شورای امنیت ملی با انهمه تصمیمات خلاف منافع ملی فراموش کرده است .
*این مسئول سابق هشیار اما فاقد اختیارات لازم – با نقبی به گذشته – به ماجرای گروگانگیری رهبران اصلاح طلب امروز ! و جنگ اشاره و میگوید در مقطعی که مسئولین تصمیم داشتند آنرا حل کنندکسی جرئت نمیکرد پیش قدم شود و در این رابطه « چالش مسئولیت تصمیم‌گیری »را مطرح ومیگوید :عده‌ای بی‌مسئولیت پیوسته مترصد دمیدن بر شیپور سرزنش و تهمت اند.
* روحانی تاکید دارد که در “مقطع زمانی کنونی هم کم و بیش شاهد نمونه‌هایی از« چالش مسئولیت تصمیم‌گیری » در کشور هستیم و یادآور می‌شودکه تمام کشورهای بزرگ دنیا در شرایط حساس، اقدام به تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ ساز می‌کنند. “در این شرایط، اغلب تصمیم‌گیرندگان و رهبران سیاسی، مردم را قانع میکنند یا از قدرت کنار میروند و نمونه برخورد دولت مکزیک را با نگاهی زیرکانه مد نظر دارد :
** وقتی ترامپ رئیس جمهور شد، بلافاصله با معاهدۀ نفتا (NAFTA) مخالفت کرد و گفت باید از اول مذاکره و توافق شود. دولتِ عاقلِ مکزیک در مقابل ترامپ نایستاد ، بحث نکرد و برای کاخ سفید خط و نشان نکشید، بلکه بلافاصله تجدیدنظر و مذاکره را قبول کرد. پس از شش ماه مذاکره، معاهدۀ نفتا به «معاهدۀ آمریکا-مکزیک-کانادا » تغییر یافت و مکزیک کماکان سالانه بالای ۶۰۰ میلیارد دلار با آمریکا تبادل میکند.
سیاست‌مداران هوشمند مکزیک بخصوص در دورۀ «تیلرسون »متوجه شدند اصل قضیه، رضایتِ روانی بود.
کانون تئوریک برخورد حکیمانه و عاقلانۀ مکزیک در این بود که «واقعیتِ رئیس جمهور شدن ترامپ» را پذیرفت ،
*رهبرانِ و دستگاه متبحر دیپلماسی مکزیک که اقتصاد جهان و سیاست آمریکا را دقیق، عمیق و واقع‌بینانه درک می‌کنند – نشان دادند که اِعمال منافعِ ملی ابتدا ازواقعیت‌ها شروع می‌شود.
*چین نیز با ترامپ مذاکره کرد و در عین سخت‌گیری و تداوم گفتگوها، مانع از بدتر شدن فضای سیاسی میان خود وآمریکا شدند.
• روحانی« در خلوت کابینه » با صراحت برامده از بینشی مناسب البته با توجه به اصل نسبیت میگفت :
• آیا جانشینش قادر است دیگر تصمیم‌گیران را که اصل مسلم« وحدت فر ماندهی و مسئولیت و اختیار » را در دهه ای اخیر انهم آگاهانه بشدت تضعیف نموده وبا تکیه بر زر، زور و تزویر انهم با در اختیار داشتن تریبون های گسترده و در اختیار داشتن « اتش به اختیاران » پاسخگوئی ندارند ! به راه‌حل‌های منطقی و مناسب قانع سازد
در حالیکه فرد منتصب در تبلیغات انتخاباتی ۲۸ خرداد سال بگذشته در کمال حیرت و تاسف « از بلند نظری، اهداف بلند برای پیشرفت و ترقی کشورانهم در ۷۰۰ صفحه ،سخنی به میان نیاورد » و تمامی نگاه « به اعلام نیازهای مادی افراد عادی گرفتار معاش و دغدغه فردا ضمنا ناتوان از هر گونه برنامه ریزی بدون آینده نگری »استوار شده بود و همه در حد تامین مبالغی کمک معاش و یا قول های محاسبه نشده برای تامین مسکن یا نظارت بر بازار ! و کنترل توزیع مواد یا قیمت مرغ و علوفه صحبت کردند.،…..که حاصل انهمه وعده عوام فریبانه را در این روزگار با دلار بالای ۴۱ هزار تومانی همگان با پوست و رگ خود در تمامی زمینه ها لمس نموده و در عرصه خیابان با هجوم انتظارات بحق اغلب اقشار جامعه در زمینه حقوق شهر وندی و تبعات ان مواجه است ….
یادمان نرفته شادروان بازرگان خود را چاقوئی بی دسته اما پاسخگو در ضمن فاقد اختیار میدانست و شهامت استعفاءو باقی گذاردن نام نیک را با ازادگی- پاک دستی و معرفت تمام از خود نشان داد ……

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است