روابط ایران و امریکا پس از انتخابات پروفسور حسن امین رئیس هیات اجرایی جبهه ملی سامان ششم )


ایالات متحده امریکا قوی ترین و غنی ترین کشور جهان است. ایران نمی تواند چنین کشوری را از معادلات سیاسی و اقتصادی اش حذف کند. همان طور که حتی کشور ایران هم از معادلات منطقه ای و جهانی حذف شدنی نیست. به همین نشان که امریکا هم با همه قدرتش چهل و دو سال است، به رغم سیاست های ضد آمریکایی جمهوری اسلامی نتوانسته است این کشور را از سپهر سیاسی دور نگه دارد.
پس همان طور که با همه تلاش ها، کاتولیک ها نتوانستند پروتستان ها را یا مسلمانان نتوانستند کافران را ریشه کن کنند، ایران هم نمی تواند آمریکا را نابود کند.
از طرف دیگر، به رغم شعارهای تند ضد آمریکایی، اکثریت مردم ایران بین دولت آمریکا و سرزمین و مردم آمریکا ، تفاوت قایل اند و سفر به آمریکا و اقامت در آنجا را دوست دارند. این علاقه به آمریکا ربطی به نارضایتی مردم ار وضع موجود ندارد، یعنی در هر شرایطی مردم ایران در انتخاب مقصد سفر، اقامت و پناهندگی ، آمریکا را بر کشورهای دیگر چه مسلمان و چه غیر مسلمان و چه آسیایی و اروپایی ، ترجیح می دهند.
بنا به این ملاحظات ، ایران نمی تواند الی الابد دشمن آمریکا بماند، جرا که اصلا به قول آن سیاستمدار انگلیسی، یک کشور دوست و دشمن نمی شناسد. هر کشوری به ملاحظاتی منافع خود را تعقیب می کند . همین.
امریکا هم نه تنها در باطن خوشحال می شود که روابط خودش را با ایران تجدید کند، بلکه در عمل چاره ای جز یافتن راه حلی مقبول برای سازش با ایران ندارد.
تحریم اقتصادی ایران برای امریکا در دراز مدت زیانبار است زیرا بازار ایران را به روی آمریکا می بندد، یک بازار هشتاد میلیون نفری واردات که در شرایط تحریم مورد استفاده رقبای آمریکا یعنی جین و بعد اروپا قرار می گیرد.
نخبگان ایران یا در اروپا درس خواتده اند یا ارزومندند که فرزندان شان در آنجا تحصیل کنند. نزدیک پنج میلیون نفر ایرانی تبار هم در امریکا تابعیت مضاعف دارند. اینان ممکن است با حاکمیت جمهوری اسلامی میانه ای نداشته باشند، اما قطعا اکثریت آنان با حمله نظامی امریکا به ایران مخالف اند.
با این حساب، دیر یا زود ایران و امریکا دوباره با هم به گفتگو خواهند نشست و روابط تازه ای را رقم خواهند زد.
اعلام نتایج انتخابات امریکا فرصت مناسبی برای این گفتگوهای متقابل و تجدید نظر نسبت به مسایل است.
پاینده ایران

۲۳ مهر ۱۳۹۹

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است