رهبر حزب کارگر انگلیس (جناح چپ) حمله آمریکا را به سوریه ‘اشتباه ‘ خواند


جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر انگلیس روز جمعه در بیانیه‌ای، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را ‘اشتباه ‘ خواند و گفت که این مساله باعث تشدید درگیری ها در این کشور خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کوربین دراین بیانیه با اشاره به‌ ضرورت تحقیقات مستقل سازمان ملل و سایر نهادهای مسئول در مورد حمله شیمیایی صورت گرفته در روز سه‌شنبه گذشته در سوریه، نوشت: حمله یک‌جانبه نظامی آمریکا می‌تواند سبب افزایش خطر اختلافات چندجانبه ای شود که پیش از آن سبب کشته شدن صدها هزار نفر شده است.
وی افزود: آنچه در حال حاضر احساس می‌شود، تأکید بر از سرگیری مذاکرات صلح ژنو و اعمال فشارهای سخت‌گیرانه بین‌المللی برای حل‌ وفصل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو است.
رهبر حزب کارگر افزود: فشار وحشتناکی که مردم سوریه محتمل می‌شوند، بایستی هر چه سریع‌تر پایان ‌یافته و هرگونه دخالتی در این کشور نیز بایستی براساس دستاوردهایش قضاوت کرد.
وی اضافه کرد: دولت انگلیس نیز بایستی دولت آمریکا را به خویشتن‌داری فرا خوانده و تمامی وزن خود را بر روی مذاکرات صلح و حل‌ وفصل جامع بحران سوریه متمرکز سازد.
در همین حال جرمی کوربین در گفت‌وگو با شبکه ‘بی بی سی’ ضمن تاکید بر ضرورت آتش بس در سوریه، در مورد بروز شکاف در حزب کارگر بر سر حمله آمریکا به سوریه گفت: من فکر می‌کنم ما همه بر روی این مساله توافق داریم که لازم است در این کشور آتش بس آغاز و مذاکرات صلح ژنو از سر گرفته شود و نیز بر روی این مساله همه توافق داریم که سوریه نیازمند یک‌راه حل سیاسی است.
اظهارات صریح کوربین در تقابل با نظرات ‘تام واتسون’ معاونش قرار دارد که روز جمعه به نشریه’بیرمنگام میل’ گفت که حمله آمریکا ‘پاسخ مستقیم و مناسب’ به حملات شیمیایی صورت گرفته در سوریه است.
در همین حال ‘امیلی ثرونبری’ وزیر خارجه کابینه در سایه حزب کارگر نیز در حمایت از کوربین اعلام کرد که اقدام ترامپ به‌ تنهایی، یک اشتباه بوده است.
جرمی کوربین در گذشته نیز با راه انداختن کارزار یک ‌میلیون ‌نفری مخالفت شدید خود را با حمله انگلیس و آمریکا به عراق در ۲۰۰٣ میلادی اعلام کرد و تلاش کرد مانع از گسترش این جنگ خانمان‌سوز شود. جنگی که آثار و قربانیان آن همچنان ادامه دارد.
نخست‌وزیری انگلیس و نیز وزیران دفاع و خارجه این کشور روز جمعه اعلام کردند که از حمله موشکی آمریکا علیه سوریه به‌صورت کامل حمایت به عمل می‌آورد.
مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در این خصوص گفت که لندن به‌طور کامل از این حمله ‘محدود و متناسب که هواپیما و تجهیزات نظامی’ را هدف قرار داده بود، حمایت می‌کند.
پنتاگون اعلام کرده که شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یایگاه هوایی شعیرات در استان حمص واقع در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است.
این نخستین تجاوز مستقیم آمریکا به سوریه با دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور است.
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا، به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
این درحالی است که دولت سوریه بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است