دیپلماسی تنش‌زدا معیار گفت‌وگو در شرایط کنونی – داود هرمیداس‌ باوند در گفت‌وگو با روزنامه همدلی


هرمیداس باوند، کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «همدلی» از ضرورت درپیش گرفتن سیاست معقول و استفاده از توان حداکثری برای بازگرداندن عقلانیت به سیاست خارجی گفت. او معتقد است که ما می‌توانستیم با «ترامپ» بهتر از «اوباما» در حوزه مسائل بین‌الملل مذاکره و از این طریق نیز امتیازهای بسیاری را به‌ دست آوریم.

باوند در ادامه افزود: «بدون شک در شرایطی هستیم که واقعا حساس است، جا دارد به سیاست تنش‌زدا بیشتر توجه کرده و با ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده در پی آن باشیم تا با جهان ارتباط برقرار کنیم. اینکه ترامپ سیاست اشتباهی را در پیش گرفته نباید معیار ما برای واکنش به او باشد. بدون شک برای ایجاد ثبات در روند سیاست خارجی باید به سمت حل مسائل دو کشور حرکت کرد و اگر روابط براساس احترام متقابل، عادی نشود، کوچک‌ترین تغییر در سیاست خارجی هر کدام می‌تواند میان دو کشور مسائلی جدی ایجاد کند».

باوند در مورد کشورهایی که دوست ندارند آمریکا و ایران به توافق برسند، گفت: «در گذر تاریخ هر زمان زمینه برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا فراهم شد، برخی کشورهای عربی در نگاه اول نگران شده‌اند، اما به‌تدریج به‌سوی بهبود روابط خود با ایران حرکت کرده‌اند. خدشه در روابط ایران و غرب، آرزوی عرب‌ها، اسرائیل و حتی روسیه و چین است چون بهتر می‌دانند که بهبود روابط ایران و آمریکا در آرایش سیاسی منطقه تاثیر به‌سزایی خواهد داشت».

او در ادامه افزود: « به هر حال برآورد آمریکا حاکی از این است که امنیت خاورمیانه با مواضع ایران گره خورده است. به همین دلیل فشار حداکثری خود را در پیش گرفت تا بتواند مواضع ایران را تغییر و منافع آمریکا را در منطقه تامین کند. ترامپ در ادامه همین تفکر بود که از زمان آمدنش به عرصه سیاسی تاکنون از هر فرصتی برای حمله به ایران بهره گرفته که اوج آن در اعلام خروج از برجام و برقراری دوباره تحریم‌های اعمال شده است».

باوند در باره مشکلاتی که پس از برجام تا کنون گریبان ایران را گرفته است، گفت: «به ‌هرحال مشکلاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده و فضای روانی ناشی از آن برای اقتصاد ایران، در بسیاری از رسانه‌های دنیا مورد بحث قرار گرفته است. جهش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال، ایرانیان را نگران کرده و فرار سرمایه از ایران را در پی داشته است. فکر می‌کنم به دو شکل می‌توان با مساله مذاکره با آمریکا مواجه شد.
نخست اینکه دولتمردان به شکل واقعی و نه شعاری، همه مسائل را با مردم مطرح کنند و در ضمن برای تغییر روندهای اشتباه، پیش‌قدم شوند. مساله دوم، تلاش برای تسریع در جلب نظر کشورهای منطقه، و از همه مهم‌تر در سایه اعتدال و میانه‌روی قدم برداشتن است. آمریکا به دنبال واکنشی غیر منطقی یا شتاب ‌زده از ایران است».

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است