دن کیلدی(سناتور دمکرات): بدون آزادی زندانیان سیاسی توافق با ایران جدی گرفته نمی‌شود


دن کیلدی نماینده دموکرات از ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا

در حالی که واکنش‌ها به تفاهم بدست آمده میان ایران و شش قدرت جهانی، از جمله ایالات متحده، درباره چارچوب توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد، یکی از اعضای کنگره آمریکا خواستار آزادی امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار، و سایر زندانیان سیاسی در ایران شد.

دن کیلدی عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، ضمن استقبال از مذاکره قدرت‌های جهانی با تهران برای محدود کردن توانایی‌های هسته‌ای آن کشور، گفت تا زمانی که ایران مردم را با انگیزه‌های سیاسی زندانی می‌کند، جدی گرفتن چنین توافقی دشوار خواهد بود.

نماینده دموکرات از ایالت میشیگان، با اشاره به تفاهم هسته‌ای لوزان گفت «فکر کنم درست باشد که با ایران برای رسیدن به توافقی به منظور محدود کردن توانایی‌های هسته‌ای آن کشور گفتگو کنیم، اما اگر آنها به حبس کردن افراد بی‌گناه برای اهداف سیاسی خود ادامه دهند، دشوار خواهد بود که چنین توافقی را جدی گرفت.»

امیر میرزایی حکمتی، حدود سه سال پیش و هنگام دیدار از ایران، بازداشت و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. اما دستگاه قضایی ایران بعدا حکم او را به ۱۰ سال زندان کاهش داد.

دن کیلدی که پیش از این بارها خواستار آزادی این تفنگدار پیشین ارتش ایالات متحده شده است، در آخرین مورد پیش از اعلام تفاهم هسته‌ای لوزان، در جریان ششمین سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا در نشست مشترک کنگره، صندلی میهمان خود را به نشانه حمایت از او خالی گذاشت.

وی در گفتگو با فاکس نیوز بار دیگر این خواسته خود را تکرار کرد و با تاکید بر این که امیر حکمتی باید آزاد شود، گفت «تا زمانی که در ایران زندانی سیاسی وجود دارد، «ما آنها را در جامعه جهانی نخواهیم پذیرفت.»

دولت و مقام‌های ارشد آمریکایی بارها گفته‌اند امیر میرزایی حکمتی جاسوس نیست و خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۹ اسفند ماه و در آستانه نوروز ۱۳۹۴، در بیانیه‌ای از ایران خواست سه شهروند آمریکایی زندانی در آن کشور را آزاد و همچنین برای یافتن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف.بی.آی که بیش از ۸ سال از ناپدید شدن او می‌گذرد، همکاری کند.

باراک اوباما با نام بردن از سعید عابدینی کشیش مسیحی که بیش از دو سال و نیم با اتهامات مذهبی زندانی است، امیر حکمتی تفنگدار پیشین آمریکا که به اتهام جاسوسی بیش از سه و نیم سال در زندان بسر می‌برد، و همچنین جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که بیش از ۸ ماه است در زندان اوین حبس است، از مقام‌های ایران خواست همزمان با ایام نوروز، آنها را به آغوش خانواده هایشان بازگردانند.

صدای آمریکا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است