در هیچ جای دنیا سکه، طلا و ارز کالا نیستند- محمد خوش‌چهره، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا


محمدخوش‌چهر:افزایش شکاف طبقاتی به شورش‌های اجتماعی منجر می‌شود/ سیاست‌های ارزی شایسته کشور نیست/ افزایش درآمد ریالی از بخش سکه، طلا و ارز تورم زاست
افزایش شکاف طبقاتی به شورش‌های اجتماعی منجر می‌شود/ سیاست‌های ارزی شایسته کشور نیست/ افزایش درآمد ریالی از بخش سکه، طلا و ارز تورم زاست

خوش‌چهره گفت: تشدید شکاف طبقاتی چالش مهم امنیتی، اجتماعی و ملی را در بر خواهد داشت که بعدها می‌تواند به اعتراضات و شورش‌های اجتماعی مبدل شود و نظام را زیر سوال ببرد و طبقات مرفه را هم مورد خطر قرار دهد.

محمدخوش‌چهره ، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این پرسش که در حالی که قیمت جهانی طلا ( اونس) تغییری نداشته چرا در بازار داخلی هر روز شاهد رشد قیمت طلا و سکه هستیم؟ اظهار داشت:اقتصاد تک عاملی نیست که تنها بدنبال یک عامل برای این موضوع باشیم، مسلما افزایش نرخ‌ها ظاهر و ماهیت بدی دارند اما اگر می‌دانستیم که تقاضایی که در بخش سکه وطلا ایجاد شده منطقی است نگرش‌ها متفاوت بود.

در هیچ جای دنیا سکه، طلا و ارز کالا نیستند

وی افزود: این در حالی است که در هیچ جای دنیا سکه، طلا و ارز کالا نیستند که اینگونه مانند کشور ما برای خرید به آن هجوم می‌برند، اما این دولت و دولت قبل با نگرش غلط خود به دلیل اینکه درآمد ارزی‌شان از خام فروشی نفت بود منابع حاصل از آن را به کالا تبدیل کردند تا آن را گرانتر بفروشند و ریال بیشتری را بدست آورند.

خوش‌چهره تصریح کرد: اما باید گفت این سیاست‌های ارزی شایسته و مناسب کشور نیست و افزایش درامد ریالی از بخش سکه و ارز تورم زاست.

وی با بیان اینکه دولت بزرگترین مصرف‌کننده جامعه است و بیشترین ضربه را خواهد خورد، گفت: در خانواده بزرگ دولت، آموزش وپرورش، ادارات و سایر حقوق بگیران همه از مصرف کنندگان بزرگ جامعه هستند و دولت هم نمی‌تواند بودجه آنها را پرداخت کند و در نهایت این مشکلات بوجود می‌آید.

تصمیمات ناپخته‌ای در دولت گرفته شد

وی ادامه داد: در مدیریت کلان اقتصادی گاهی اینگونه می‌اندیشند که این افزایش بهای طلا و سکه، ریال بیشتری را نصیب دولت می‌کند و می‌تواند توزیع پول به همراه داشته باشد و به لحاظ سیاسی و انتخاباتی هم برایشان مفید است؛ این در حالی است که این نگرش غلط است اما هنوز به چالش کشیده نشده است.

خوش چهره افزود: این بخش مربوط به اراده دولت می‌شود که متاسفانه تصمیمات ناپخته‌ای گرفته شده و نیاز به پختگی بیشتری دارد.

وی با اشاره به عرضه ۱۰ تا ۱۵ درصد از ذخایر ارزی کشور از سوی ‌دولت گفت: این موضوع فاجعه است زیرا عرضه این مقدار طلا اگر نسنجیده باشد مخاطره‌انگیز خواهد بود و زمانی که این ذخایر طلا بازار را اشباع نمی‌کند نشان می‌دهد که نیرویی فراتر از سوداگری برای تبدیل دارایی ها وجود دارد در این افزایش ها سوداگر با منابع بالا داخل شده‌اند.

افزایش نرخ‌ها ثروت ثروتمندان را افزایش داده و فقر فقیر را گسترش می‌دهد

خوش چهره افزود: خریدهای عمده‌ای صورت گرفته که در برخی موارد به چند ده هزار سکه رسیده و از سوی افراد محدودی هم در حال خرید و فروش است و این فرصت طلایی تنها به خاطر غفلت وجهل بوده که منجر به این افزایش قیمت‌ها شده است.

وی گفت: اگر دولت مسئولیت پذیری بر سرکار بود این افزایش نرخ‌ها که ثروت ثروتمندان را افزایش داده و فقر فقیر را گسترش داده و فشار طبقاتی گستره‌ای را بوجود آورده هم اکنون بدنبال روش‌های کنترلی بود.

این اقتصاددان افزود: امروز شاهد آنیم که آثار شوم این جریانات باعث تشدید شکاف طبقاتی شده که این موضوع چالش مهم امنیتی، اجتماعی و ملی را در بر خواهد داشت که بعدها می‌تواند به اعتراضات و شورش‌های اجتماعی مبدل شود و نظام را زیر سوال ببرد و طبقات مرفه را هم مورد خطر قرار دهد.

وی تصریح کرد: با این افزایشها دولت باید با روشهای کنترلی ذخایر طلا را به سمت خود برگرداند و قیمت آن را پایین آورد و افراد سودطلب که ثروت‌های زیادی دارند را شناسایی کند.

افزایش خریدها نتیجه بی‌اعتمادی مردم است

خوش چهره افزود: اینکه فردی دو عدد سکه می‌خرد نوسان قیمتی چندان تاثیری بر روی دارایی‌اش ندارد اما کسی‌که تعداد بالایی سکه را خریداری کرده نوسان قیمتی بر روی ثروتش تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای این کنترل این آشفتگی هیچ برنامه‌ای ندارند، افزود: افزایش این خریدها نتیجه بی اعتمادی مردم است و ضعف و غفلت دولت در این خصوص جای تامل دراد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است