در صورت پیروزی ترامپ ،دیپلماسی ایران باید آماده جدال جدی با نظام بین‌الملل شود-داوود هرمیداس باوند



انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا چند روز دیگر در حالی برگزار می‌شود که می‌توان گفت، نتیجهِ این رویداد مهم بین‌الملل برای جهان اهمیت زیادی دارد. مشخصا برای ایران اینکه دونالد ترامپ در کاخ سفید بماند یا جوبایدن برای چهار سال سکان دولت فدرال را به عهده بگیرد، از این جهت قابل‌توجه است که اساسا دموکرات‌ها نسبت در فضای دیپلماسی و مشخصا رویکردشان برابر ایران تعاملی‌تراست که در این رابطه می‌توان به امضای توافق هسته‌ای در زمان دولت‌داری باراک اوباما اشاره کرد. پس طبیعی است، ایرانی‌ها از شنیدن برنده شدن بایدن احساس رضایت کنند.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل‌، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی”نفت ما “، در این‌باره اظهار داشت:‌ قانون نانوشته‌ای در نظام مدیریتی کشورها حکم به این می‌دهد که «توسعه و پیشرفت بدون تعامل با دنیا ممکن نخواهد شد» دقیقا به همین دلیل ایران از روزی که ترامپ با امضای خود کشورش را از برجام کنار کشید و باطبع ایران را با تحریم‌های تهدید کننده مواجه کرد و فضای اقتصادی روز به روز تنگناهای بیشتری را پیش روی ایرانی‌ها گذاشت. در نتیجه سیاست‌های تحدیدکننده آمریکا و هم‌پیماناش، گره‌های اقتصادی ایران روز به روز کورتر کرد و معیشت‌ مردم به حدی بغرنج شد که می‌توان گفت گرفتاری به شکل پررنگی در جامعه ایران در حال خودنمایی است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌ در چنین حالتی برنامه‌های دولت ایران مغفول ماند و همچنین سختی‌ها روز به روز بیشتر شدند. آن‌هم در شرایطی که نمی‌توان کمترین شانسی برای ترمیم فضای مخدوش شده قایل شد. پس طبیعی است دولت مستقر و حتی مردم عامی هم این روزها در انتظار پیروزی بایدن باشند تا بلکه با بازگشت آمریکا به عهدنامه بین‌المللی هسته‌ای شرایط‌شان رو به بهبودی برود و مانع‌ها یکی پس از دیگری از سر راه اقتصاد و معیشت برداشته شوند.

او همچنین تصریح کرد: این درست که نامزد دموکرات وعده بازگشت کشورش به برجام را رسما به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی اعلام کرده است،‌ این درست که اساسا در یکی‌ دو دهه اخیر دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان روحیه تهاجمی کمتری از خود بروز داده‌اند، اما نباید فراموش کرد که ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی اصلی اصولی برای آمریکایی‌ها به شمار می‌رود. پس حتی در صورتیکه بایدن بتواند ترامپ را بعد از ۴ سال از کاخ‌سفید بیرون کند، بازهم نمی‌توانیم به عادی شدن رابطه‌مان با دنیا امید داشته باشیم. البته همینکه مناسبات مالی با کشورهای جهان مانع‌های کمتری را پیش روی خواهد دید،‌ می‌تواند تهدیدها را تا حدودی به فرصت تبدیل کند.

باوند در ادامه افزود: جوبایدن در صورت پیروزی و وفای عهد درباره بازگشت به برجام، قطعا شرط و شروط‌هایی را برای ایران تعیین خواهد کرد و اینطور نیست که یک‌شبه بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای را اعلام کند. در چنین حالتی حکومت ایران باید با ارزیابی دقیق شرایط و سنجیدن موقعیت دیپلماتیک و البته اقتصادی به تصمیمی منطق‌گرایانه برسد و از این طریق دسترسی به منافع ملی و مصلحت عمومی را هدفی محقق شده ببیند.

وی توضیح داد: البته اگر دونالد ترامپ بتواند در انتخابات ۲۰۲۰ رای‌های لازم را برای تمدید ماندن در راس قدرت و کاخ‌سفید نشینی به دست بیاورد، فضای دیپلماسی ایران باید آماده تجادلی جدی با نظام بین‌الملل شود. چرا که اساسا اظهارات رییس‌جمهوری فعلی آمریکا درباره «مذاکره با ایران در زمان دولت دوم» را به‌هیچ وجه نمی‌توان و نباید جدی گرفت. ترامپ آشکارا از اسراییل دفاع می‌کند و برای ایران‌ستیزی محمدبن‌سلمان را هم تحت فرمان خود می‌بیند که در چنین شرایطی، شرایط برای دستگاه خارجی ایران دشوار خواهد شد.

داوود هرمیداس باوند در پایان گفت: لازم به توضیح است که ایران و هر کشور دیگرِ جهان باید سیاست‌هایش را طوری پیگیری کند که حداقل تعاملی اقلی را با نظام بین‌الملل داشته باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است