در سازمان ملل بگوییم آمریکا تصمیمات شورای امنیت را نادیده گرفته است – داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با «فرهیختگان»


داود هرمیداس باوند، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اهمیت نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است ترامپ در نشست مجمع عمومی مطالبی را علیه ایران بیان کند. طبق منشور شورای امنیت، کشور‌ها این اختیار را دارند تا در مورد هر مساله‌ای که ارتباط با منافع آن کشور پیدا می‌کند، صحبت کنند و نظرات یا دفاعیات‌شان را در مقابل مواردی که درباره آنها مطرح شده است، بیان کنند.»

وی با توضیح این گزاره خود افزود: «درصورتی که ترامپ در این نشست مطالبی را علیه ایران مطرح کند، نماینده ما این اختیار را دارد که به نقد مواضع او بپردازد. واضح است که آمریکا به‌عنوان نقض‌کننده توافق بین‌المللی برجام، مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته است. این اقدام دولت آمریکا علاوه‌بر اینکه با صلح و امنیت بین‌المللی تضاد دارد، آثار زیان‌بار بسیاری نیز برای جامعه بین‌المللی و به‌خصوص ایران داشته است.»

هرمیداس باوند با اشاره به نقض برجام توسط ایالات متحده آمریکا و به حاشیه راندن قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه داد: «آمریکا علاوه‌بر اینکه تعهداتش در برجام را عملی نکرد، تحریم‌های دیگری را هم علیه ایران اعمال کرد. این در حالی است که گزارش‌های پی‌درپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران به تمامی تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است. بنابراین معتقدم این اقدام آمریکا آثار زیان‌باری برای منطقه در پی خواهد داشت و مشکلات منطقه را دوچندان عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد کرد.»

وی در گفت‌وگوی خود با مطرح کردن ایده‌ای درخصوص حضور تیم ایرانی هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ایران باید در جریان سخنرانی‌های نمایندگان کشورها در سازمان ملل در صحن حضور داشته باشد و نماینده ایران باید به محض اینکه هر کشوری علیه ما مطالبی را در این نشست مطرح کرد، درخواست خود جهت اختصاص زمان برای ارائه دفاعیات را ارائه دهد.»

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به یک گزاره تاریخی در این‌باره تصریح کرد: «وقتی انگلیسی‌ها مساله ملی شدن صنعت نفت ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بردند، مصدق از این کار آنها استفاده بهینه کرد. ابتدا تصاویری از وضعیت اسفبار و غیرانسانی کارگران ایرانی در حلبی‌آباد و حصیرآباد به حاضران نشان داد و سپس به عدم پایبندی دولت انگلیس به تعهداتش اشاره کرد. در آن مقطع بیلان تجاری انگلیس، شعب گوناگونی در کشورهای مختلف داشت، اما انتقال نفت به آنها را به ایران اعلام نمی‌کرد. به این شکل که بدون اینکه در بیلان بیان شود، مقادیر قابل‌توجهی نفت به آنها داده می‌شد. مصدق در آن جلسه توانست به خوبی صحنه را به نفع خود برگرداند. بعد هم شورا تشخیص داد که این مساله چون پیش از این به دیوان بین‌المللی لاهه ارجاع داده شده بود، از دستور خود خارج شود. به این ترتیب، انگلیس اصلا نتوانست کوچک‌ترین بهره‌ای در آن موضوع از شورای امنیت بگیرد و شورای امنیت بدون اتخاذ هیچ تصمیمی مساله را از دستور کار خود خارج کرد.»

وی در ادامه گفت: «بنابراین نمایندگان ایران هم در نشستی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، باید با زبان و مبانی استدلالی خوب اعلام موضع کنند و توپ را در زمین طرف مقابل بیندازند. حرکت خلاف توافقات بین‌المللی نقض اصول منشور است و طبق منشور همه کشورها باید پایبند به تصمیمات و مصوبات شورای امنیت باشند. از نظر من ایران باید از این کرسی به‌خوبی استفاده کند و توپ را به زمین خود آمریکا بیندازد و با یک صحنه‌آرایی خوب این ایران باشد که آمریکا را در مقابل دیدگان جهانیان به محاکمه بکشاند.»

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است