در رثای استاد ادیب برومند- ضیاء مصباح


ادیب برومند شاعر ملی ، یادگار ارزنده تاریخ معاصر و شاهد و ناظر مبارزات ایرانیان بر علیه دیکتاتوری ، ظلم و اختناق حاکم بر کشورمان از گذشته های دور تا همین ایام، روز گذشته در ۹۳ سالگی به دیا رباقی شتافت و دوستان و همراهانش را در سوگی عمیق فروبرد .

با ادای احترام به روح بزرگ این راد مرد وطن، که به حق برومند لقب داشت و همدردی عمیق با تمامی همراهان و همفکران ایشان– که خانواده مکرم ادیب برومند و فرزندان ارجمندش نیز از ان جمله اند ، امید داریم راه، روش، سلامت عمل و اندیشه والای او پیوسته راه گشای وطن دوستان باشد و پایدار و پر رهرو بماند.

درشرح حال فرزانه تازه در گذشته اشاره میشود : روز ۲۱ خرداد۱۳۰۳عبدالعلی برومند در«گز– ازتوابع شهرستان برخوار» اصفهان زاده شد و در محضر ( شادروانان ) مادری فرهیخته « رباب غفاردخت» خواهر «استاد حیدر علی برومند» که در زمان خود زنی با لیاقت و باشخصیت بشمار میرفت و پدری ارجمند « مصطفی قلی خان برومند » پرورش یافت

ایشان علاوه بر اعتقاد و پایداری خلل ناپذیر به شادروان دکتر محمد مصدق و اقرار به پیروی ازروش و منش پیشوایش در تمامی عمر با برکتش، از حسن خط و زبان عربی و اگاهی بتاریخ بهره فراوان داشت، بزبان فرانسه مسلط بود و هیچ گاه شغل دولتی نپذیرفت و از تجدد طلبان معاصر شمرده میشود.

در شهریور ۱۳۲۱وارد دانشگاه تهران شد و در ۱۳۲۴ در رشته حقوق قضایی با درجه ممتاز فارغ التحصیل گردید– در سال ۱۳۲۶ وکالت دادگستری را پیشه کرد و پیوسته در این حرفه برای احقاق حقوق میکوشید و پرونده های متفرقه را نمی پذیرفت

این شیفته وطن از آبان ۲۸ به هواداران سر سخت نهضت ملی ایران پیوست و با سرودن اشعارمیهنی و سیاسی به یاری و همگامی جبهه ملی، این خط مشی ضد استعماری پرداخت و تا پایان عمر موثر و پربارش دراین وادی همت وافر مبذول داشت.

عبدالعلی برومند ریاست شورای مرکزی جبهه ملی ایران را طی سنوات متمادی تا اتمام حیات مادی عهده دار بود و با استواری تمام به تکلیف ملی و میهنی خود اهتمام میورزید و از نادر مردانی بود که عمری پربار و آموزنده از هر لحاظ سپری کرد وبا مفهوم واقعی آنچنانکه خود میخواست سر افراز و استوار، « به اصطلاح ایستاده » جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آثار چاپ شده شادروان برومند شامل: «ناله های وطن » به مناسبت رویدادهای شهریور ۱۳۲۰« پیام آزادی » در مخالفت با خشونت و جنگ که به ۲۷ زبان ترجمه شده « درد آشنا » غزل های عرفانی، سیاسی و احساسی « سرود رهایی » در هواداری از نهضت ملی شدن نفت و نکوهش ۲۸ مرداد « راز پرواز » در بر دارنده شعرهای مذهبی با زمینه حماسی « مثنوی اصفهان» در باره اصفهان « حاصل هستی » حاوی اشعار مختلف در سبکهای متفاوت و« مجموعه اشعار» در۲ جلد شامل اشعار منتشر نشده میباشد.

در باره این چهره کاریزماتیک باید گفت او اندیشمندی خود آموخته و استاد خود بود، خود کشته و خود درویده بود .

در این اواخر دوستداران اندیشه ها وآثار این چهره ماندگار تاریخ معاصر، در ورود ایشان به لیست نامزدهای نوبل ادبی میکوشیدند .

مقبولیت بی چون و چرایش در عالم سیاست و اجتماع با ویژ گیهای خاص او و اقتضای فعالیت در این شرایط روال و روشی معتدل در همه شرایط و محدودیتها همراه داشت و مورداحترام همگان بود.

او با آیین جوانمردی فردوسی، سیرو سلوک حافظ و مولوی، گوشه عزلت خیام و پند سعدی بخوبی آشنا بود و با مدیریت مناسب و اشراف قابل تقدیس به مسایل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی – مجموعه ای معتبر و شناخته شده و ماندگار بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران دکتر محمد مصدق – جبهه ملی ایران را طی سنوات متمادی مدیریت و پیشکسوتی نمود .

روانش شاد

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است