درگذشت ملک خاتون بی بی خواهر خسروخان قشقایی


بانو ملک خاتون بی بی دختر صولت الدوله قشقایی، خواهر خسروخان صولت قشقایی در روز نوزدهم بهمن ۱۳۹۷، به رحمت ایزدی پیوستند که پُرسه ایشان دیروز در مسجد شهرک غرب برگزار شد. در این مراسم، شماری از هموندان جبهه ملی ایران (سامان ششم) برای ادای احترام حضور پیدا کردند؛ از جمله کورش زعیم (شورای مرکزی)، محمد اویسی (سازمان مهندسان)، سعید محمدی (سازمان حقوقدانان)، و روزبه اکرادی، حامد عبدالهی و زهرا محمدی از سازمان دانش آموختگان. روانش در آرامش باد.

خسروخان قشقایی پس از پدرش اسماعیل خان صولت قشقایی که نماینده مجلس شورای ملی بود و در زندان رضاشاهی از دنیا رفت، رهبری ایل قشقایی را بدست گرفت و در تمامی مدت دولت ملی دکتر محمد مصدق از او پشتیبانی کرد. خسرو خان در دوره های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم مجلس شورای ملی نماینده شهرستان اقلید بود و از جنبش ملی شدن نفت پشتیبانی کرد. وی در ۱۳۲۵ که کمیسیون ویژه نفت به ریاست دکتر مصدق تشکیل شد، عضو و منشی آن بود. در جریان و پس از کودتای ۲۸ امرداد برادران قشقایی: خسروخان، ملک ناصرخان، ملک منصور و محمد حسین خان به عنوان رهبران یک گروه مسلح قدرتمند ملی اعلام پشتیبانی از دولت دکتر مصدق کردند.

پس از تثبیت دولت نظامی کودتا، سپهبد زاهدی، املاک و دارایی های برادران قشقایی مصادره شد و آنان مجبور به ترک ایران شدند. خسروخان که ساکن مونیخ آلمان شده بود، روزنامه باختر امروز را با کمک دانشجویان ایرانی منتشر میکرد. در سال ۵۷، پس از پیروزی انقلاب، خسروخان در این آرزو که انقلاب مردمسالاری و خوشبختی ملت را به بار میاورد، به ایران بازگشت و در فیروز آباد فارس با استقبال گسترده مردم روبرو شد. در جریان اقدامات دریادار مدنی در خوزستان، خسروخان متهم به همکاری با مدنی و بازداشت شد. وی در مهر ۱۳۶۱ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی پس از یک محاکمه ساختگی و مسخره اعدام شد، ولی در واقع جمهوری اسلامی از محبوبیت و میهن پرستی و شهامت آن مرد بزرگ هراس داشت.

جبهه ملی ایران (سامان ششم)

تهران- ۲۲ بهمن ۱۳۹۷خ

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است