درخواست اهل سنت ایران از دولت برای انتصاب حداقل یک وزیر


ahle sonat

فراکسیون اهل سنت مجلس در نامه‌​ای به حسن روحانی (اول آبان ۱۳۹۵) یادآور شده است: «اهل سنت کشور ازجمله کرد‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها در انتخابات گذشته بیش از ۸۰ درصد به شعار‌ها و برنامه‌های جنابعالی رای دادند و مطابق اطلاعیه ۱۰ ماده‌ای خود قول استفاده از نیروهای خوب اهل سنت ازجمله کرد، ترکمن، بلوچ و فارس را در کابینه و مسئولیت‌های کلیدی کشوری و استانی دادید.»
نمایندگان سنی مجلس از رئیس جمهورایران خواسته‌اند که در ترمیم کابینه خود از ظرفیت​‌های اهل سنت استفاده کند اما در گزینه‌های پیشنهادی آقای روحانی برای ترمیم کابینه‌​اش و در مجموعه کابینه دولت یازدهم حتی یک وزیر سنی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:اعتراض نمایندگان سنی مجلس به توهین به اهل سنت
محمد قسیم عثمانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی (برای نخستین بار در ایران یک نماینده سنی به این پست انتخاب شد) خواستار کمک نمایندگان برای زمینه سازی جهت حضور وزیر اهل سنت در کابینه دولت دوازدهم شده است.
رای ۵ درصدی روحانی در کردستان
اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس ایران یک روز بعد از نوشتن نامه خود به روحانی، با شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان (۲ آبان ۹۵) دیدار کردند. به نوشته سنی‌آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت در این دیدارعبدالحمید هم از دولت روحانی خواست “از نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده‌ اهل‌سنت در مناصب اجرایی و مدیریتی کشور و استان” استفاده کند
به گفته برخی از نمایندگان سابق مجلس که اهل سنت هستند، عدم اجرای وعده​‌های روحانی در استان​‌های سنی​‌نشین کشور سبب نارضایتی مردم این مناطق شده است. دکتر جلال جلالی‌​زاده نماینده دوره ششم مجلس ایران در این باره هشدار می​‌دهد که “مناطق اهل سنت همواره هم‌گام با اصلاح‌طلبان بوده‌اند اما هیچ توجهی و تفکری در مورد آنان نشده، بنابراین روحانی در استان کردستان پنج درصد هم رای نخواهد داشت”.
مخالفت مراجع تقلید با درخواست​های اهل سنت

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان معتقد است که مشکلات اقلیت​‌های قومی و مذهبی را نمی​‌توان با نامه​‌نگاری حل کرد. او در گفت و گو با دویچه وله تاکید می​‌کند: «درخواست انتخاب وزیری از اهل تسنن هرگز محقق نمی‌​شود، چون این مسئله از حوزه اختیارات آقای روحانی خارج است.»
امینی معتقد است: «وقتی تعداد ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران سنی هستند انتخاب فقط یک استاندار معنایی ندارد. به نظر من نسبت به تعداد جمعیت باید چند وزیر و استاندار داشته باشیم ولی ما حتی یک استاندار سنی هم نداریم.»
حاکم شرع مردمی کردستان در ادامه صحبت​‌های خود تصریح می​‌کند: «این وعده​‌ها را (مشارکت اهل سنت در مدیریت کشور) تنها آقای روحانی نداده است. همیشه در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس این گونه وعده​‌ها داده شده ولی در رابطه با اهل سنت هیچ​وقت این وعده​​‌ها تحقق پیدا نکرده است. به نظر من آقای روحانی و یا هر کسی دیگری هم در این مقام باشد چنین وعده​‌هایی را نمی‌توانندعملی کنند»
بیشتر بخوانید: هشدار مکارم شیرازی نسبت به “پرتوقع” کردن اقلیت‌ها
به باور حسن امینی مسائل مذهبی در ایران مربوط است به سطحی فراتر از دولت. او در این رابطه یادآور می​‌شود: «در دوره ششم مجلس قرار بود یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس از جبهه مشارکت از میان اهل سنت انتخاب شود. اما مراجع تقلید تهدید کردند که ما کفن پوش از قم و جاهای دیگر می​‌آییم و مجلس را تصاحب می​‌کنیم. به نظر من آنها هستند که ایران را اداره می​‌کنند و نه دولتی که چهار سال سرکار می​‌آید.»
حسن امینی انتقاد می‌کند از سیاستی که در رابطه با اهل سنت در ایران پیش گرفته شده به ضرر وحدت ملی و مذهبی کشور است.
مشاور استاندار گلستان چه می​‌گوید؟
دکتر آرازمحمد سارلی، مشاور استاندار گلستان در امور ترکمن​‌ها بر خلاف حسن امینی نظر دیگری را مطرح می​‌کند و می​‌گوید از زمانی که حسن روحانی روی کارآمده در قیاس با گذشته وضعیت اقلیت​‌های قومی و دینی بهتر شده است. او نامه نمایندگان مجلس به روحانی را “یک خواسته مشارکت طلبانه و درخواست برای ایفای نقش بیشتر در دولت” توصیف می​‌کند.
آراز محمد سارلی تاکید می​‌کند: «در قانون اساسی کشور تصریح نشده است که یک نفر از اهل سنت وزیر بشود. با توجه به مفادی که وجود دارد یعنی اعتقاد به شیعه اثنی‌عشری این می​تواند به عنوان یک مانع باشد. ولی هیچ مانعی نخواهد بود که اهل سنت بگویند که ما علاقمندیم در کابینه دولت نقشی ایفا بکنیم و به نظر من این یک خواسته معقول، منطقی و دمکراتیک به حساب می​‌آید.»
بیشتر بخوانید: دو نماینده اهل سنت به هیئت رئیسه موقت مجلس راه یافتند
مشاور استاندار استان گلستان در امور ترکمن​ها اضافه می​‌کند: «سنی​‌ها در مجموعه کابینه و بدنه دولت به عنوان مشاور و یا معاونین حضور دارند. فراکسیون اهل سنت در مجلس خواستار تصدی وزارتخانه توسط اهل سنت بوده است. این موضوع باید فضاسازی شود و به یک مصوبه قانون‌مند نیاز دارد و از این نظر نباید خیلی شتاب​‌زده امیدوار باشیم که این جایگاه​‌ها را داشته باشیم. مع​‌الوصف نباید مایوس هم شد چون که در یک فضای تعاملی روی این خواسته‌​های منطقی هم می‌​شود پافشاری کرد تا زمینه‌​های قانونمند شدن آن مهیا گردد.»
وضعیت اهل سنت بهتر از گذشته است
آراز محمد سارلی می‌گوید «جمهوری اسلامی ایران کشوری با قومیت​‌های متقاوت است و همه قصد دارند به کشورشان خدمت کنند. یکی از نمادهای خدمت هم دادن پست​‌ها به آنهاست. از زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور شدند برخی از پست​‌ها را به اهل سنت واگذار کردند. در بلوچستان، کردستان و استان گلستان و سایر نقاط گرایش قوی بوده که برخی پست​‌ها را به اهل سنت واگذار کنند.»
او تصریح می​‌کند: «مثلا در استان ما (گلستان) تابحال اگر دو فرماندار ترکمن داشتیم در دوره آقای روحانی ۴ فرماندار ترکمن بوده است. رابط و مشاور استاندار و یا مدیر کل هم از میان سنی​‌ها تعیین شده است. در کردستان و بلوچستان هم این مسئله کمابیش اتفاق افتاد. در این زمینه بستر مناسبی در ابتدای شکل​گیری دولت آقای روحانی فراهم شد. اما انتظار کماکان این است که این بستر در یک حد خاصی متوقف و بسته نشود.»
به اعتقاد مشاور استاندار گلستان، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری هم کمک خواهد کرد که دوباره موضوع قومیت​‌ها ومشارکت بیشتر اهل سنت در مدیریت کشور مطرح و به این مسائل در سطح جامعه پرداخته شود.

منبع : دویچه وله فارسی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است