درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از روحانی برای بازگشایی این نهاد صنفی


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در به مناسبت روز خبرنگار، ۱۷ مرداد، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، خواستار بازگشایی این نهاد صنفی روزنامه‌نگاران شد.

نزدیک به میرحسین موسوی، این تشکل صنفی افزود: «در پنجمین سالروز بزرگداشت خبرنگار در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی در حالی فرا می‌رسد که با گذشت هشت سال از تاریخ پلمب ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، فعالیت این نهاد برخاسته از جامعه روزنامه‌نگاران همچنان در حالت تعلیق قرار دارد».

این تشکل صنفی با اشاره به اینکه در این دوره زمانی «به کرات در معرض انواع افتراها توسط اشخاص فاقد سمت قانونی و قضایی قرار گرفته تا اذهان عمومی را در مورد این شخص حقوقی دچار تشویش کنند»‌ نوشت: «فارغ از اشخاص فاقد سمت، مقامات ذی‌ربط در دوره نخست ریاست جناب‌عالی بر قوه‌ مجریه و در راس آنها متصدیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعم از وزیر، معاونان و مدیران کل نیز وظایف قانونی یا مبتنی بر عرف اداری را در رابطه با این انجمن نادیده انگاشته‌اند».

اگرچه شماری از رسانه‌ها و محافل نزدیک به محافظه‌کاران در کشور انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را «منحله» می‌خوانند، هیچ دادگاهی تاکنون رای به انحلال این انجمن نداده است.​

در نامه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران همچنین آمده است:«در حال حاضر این انجمن در برابر اعضای خود متهم به انفعال محض شده و در توجیه علل و موجبات این انفعال عاجز مانده است».

این تشکل صنفی خطاب به حسن روحانی نوشت: «نامه‌های متعدد این انجمن صنفی خطاب به شما و مقامات مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مقامات ذیربط، تاکنون بی پاسخ مانده است».

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که در مهرماه سال ۷۶ تاسیس شده بود، در مرداد ۸۸ با حکم سعید مرتضوی، ‌دادستان وقت تهران، پلمب شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در نامه خود به حسن روحانی اشاره کرد که «تا این تاریخ کماکان اتهام انتسابی به این انجمن که موجب قانونی اتخاذ و اجرای این تصمیم شده، شعبه‌ بازپرسی یا دادیاری که پرونده راجع به اتهام مفروض فوق در آن گشوده شده، مشخصات شاکی یا اعلام‌کننده جرم، کلاسه پرونده و… نیز مکتوم مانده است».

حسن روحانی در سال ۹۲ و پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وعده داده بود که شرایط را برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران فراهم می‌کند، اما این وعده او هنوز و پس از چهار سال محقق نشده است.

این تشکل صنفی با اعلام اینکه پیروزی حسن روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری را «نشانه امیدبخشی برای حرکت قوای سه گانه در مسیر قانونی تلقی می‌کنند»‌ ابراز امیدواری کرد که او وعده خود را عملی کند.

پیشتر سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۲ مرداد در بیانیه‌ای به مناسبت مراسم تحلیف حسن روحانی خواستار آن شده بود که «حق داشتن انجمن و عضویت در انجمن‌ها و تشکیل سندیکا برای روزنامه‌نگاران به منظور دفاع از هم‌سودی خود تضمین شود».

قبل از آن هم بیش از ۷۰۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار روز ۳۱ اردیبهشت در نامه‌ای به رییس‌جمهوری ایران، با یادآوری وعده‌ او درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، خواستار تحقق این وعده و نیز رفع موانع ثبت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران شده بودند.

این روزنامه‌نگاران در این نامه انتخاب مجدد حسن روحانی را باعث «صدچندان» شدن «مسئولیت رییس‌جمهور و دولت» نسبت به مردم دانسته و نوشته بودند: «انتظار همگان این است که مطالبات بر زمین مانده مردم به خصوص در حیطه حقوق شهروندی و اقتصاد، در دومین و آخرین دوره دولت‌تان پاسخ داده شود».

در نامه بیش از ۷۰۰ روزنامه‌نگار ایرانی همچنین نوشته شده بود: «اگر قرار باشد وزرا، مدیران یا کارشناسان یک اداره کل، دستور و وعده یک رییس‌جمهور را معطل نگه دارند و حقوق شهروندان را نادیده بگیرند، اصل تمرکزگرایی و تفکیک قوا و اقتدار شخص رییس‌جمهور مخدوش و در واقع به آرای میلیونی ملت اهانت شده است».

این روزنامه‌نگاران همچنین با اشاره به تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با هدف «پر کردن بخشی از خلاء موجود و تا زمان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» آورده‌اند که «متاسفانه علیرغم برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره و بازرسان که با رعایت تمامی موازین قانونی و با حضور بازرسان و ناظران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران صورت گرفت، اداره کل مذکور و وزارتخانه مربوطه از اقدام به ثبت قانونی این تشکل خودداری کرده و از ارائه هرگونه پاسخ حقوقی و قانونی در این رابطه خودداری می‌کنند».

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی. اف. جی) نیز در بیانیه‌ای از درخواست روزنامه‌نگاران ایرانی حمایت کرد و خواستار تحقق آن شد.

 سایت کلمه

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است