داود هرمیداس‌ باوند – نکاتی درباره دو سفر


در روزهای اخیر سفر مقامات دو کشور به ایران از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی سفر برهم صالح رئیس‌جمهور عراق و دیگر سفر‌ها‌نت وزیر خارجه انگلیس.

از همین رو استنباط‌های مختلفی نیز دراینباره پیرامون این سفرها بیان شده است.

درمورد انگلیس باید گفت نباید تصور کنیم که این کشور نقش میانجی را برای اروپا و ایران در بعد از خروج ترامپ از برجام بازی می‌کند به ویژه آنکه این کشور رابطه‌اش را با اتحادیه اروپا روز به روز کمتر می‌کند. از سویی فراموش نکنیم که این کشور همواره یک رابطه سنتی با آمریکا داشته است. بنابراین مواضعی هم که این کشور در زمینه برجام و یا سوئیفت اروپایی می‌گیرد را نباید خیلی به نفع ایران تلقی کنیم.‌ها‌نت در سفر اخیر خود بیشتر به دنبال آزادی نازنین زاغری زندانی ایرانی- انگلیسی بود. در کنار این موضوع، ممکن است اظهار نظرهای دیپلماتیکی راجع به پایبندی به برجام نیز انجام داده باشد. بنابراین اگرچه هر ایرانی می‌خواهد تا نسبت به این سفر خوش‌بین باشد اما باید گفت انگلیس در ماه‌های اخیر هیچ علائم و قرائنی که نشان دهد وارد یکسری تعاملات جدی با ایران شده را از خود نشان نداده است. شاید انگلیس بخواهد نقش سنتی خودش را با کشورهای خاورمیانه از سر بگیرد و به منظوراحیای آغاز این نقش، وزیرخارجه ایران، مسافرت به ایران را آغاز کرده است.

اما سفر برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به ایران قابل توجه است. به هر حال بعد از آن که العبادی عنوان کرده بود که به دلیل حفظ منافع ملی‌اش ناچار است که به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندد، این موضوع باعث کدر شدن روابط میان دو کشور شده بود. اکنون عراق تلاش دارد تا حدی این نقار را بکاهد. درهمین رابطه اگرچه موضوع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان تکذیب شده است اما بعید نیست که تلاش‌هایی در آینده دراین زمینه نیز صورت بگیرد چرا که منافع عراق در بهبود این روابط است.

باتوجه به اینکه آمریکایی‌هایی در ارتباط با قتل خاشقچی احتمال دست داشتن ولیعهد عربستان را نیز مطرح کرده‌اند واکنون عربستانی که فکر می‌کرد روابط بسیار تنگاتنگ و بدون روزنه‌ای با آمریکا دارد با شرایط متفاوتی روبه رو شده است سعی می‌کند روابط جدیدی را با ایران در پیش گرفته و موضع فعلی خودش را نسبت به کشورما تعدیل کند. شایعه میانجیگری عراق بعید نیست که با تعدیل‌هایی از سوی ایران و عربستان دراین زمینه واقعی شود.

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد – چهارشنبه، ۳۰ آبان ١٣٩٧ – ۲۱ نوامبر ٢٠١٨

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است