داود هرمیداس باوند: نگاه مخالفان به FATF یاسی است – پذیرش آن برای کشور و مردم مفید است


به گزارش روزنو: بحث‌ها همچنان درباره تایید یا رد FATF بسیار است. رئیس‌جمهور مطرح کردند که نباید دور کشور را دیوار کشید، اما از سوی دیگر برخی مخالفان همچنان بر مخالفتشان با نپیوستن به FATF به شدت اصرار دارند و اینگونه القا می‌کنند که FATF برای منافع کشور ضرر دارد. روز گذشته محمدجواد ظریف همچنین مطرح کرد: وظیفه ماست که هم مقاومت مردم را پاس بداریم و هم فشار بر مردم را کم کنیم. نه اینکه بگوییم مردم همیشه مقاومت کردند، ۴۰ سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. خیر اینگونه نیست. پس ما اینجا چه کاره‌ایم. چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند. اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟ برای بررسی این موضوعات ‌ با داوود هرمیداس باوند کارشناس حقوق بین‌الملل گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

دولتمردان برای عبور از نابسامانی‌های موجود باید چه اقدامی انجام دهند؟

آنها باید دارای یک جهانبینی صحیح از موقعیت باشند و با ارزیابی صحیح از مسائل و مشکلاتی که با آنها مواجه هستند منطقی برخورد و تصمیم بگیرند تا بتوانند برای حل مسائل کشور از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببرند، اما متاسفانه در پاره‌ای موارد شاهد خلاف این موضوع هستیم، چرا که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. امید است که مسئولان از فرصت‌ها بهتر استفاده کنند.

آقای ظریف عنوان کردند که آمریکا مانند گذشته قدرت برتر نیست که برای کشورهای غربی تصمیم‌گیری کند.

این موضوع ممکن است برای آینده غلط نباشد و آمریکا یک سیاست انزواطلبی را در پیش گرفته باشد اما در حال حاضر همان‌گونه که مشاهده می‌شود آمریکا به جهت تعاملات گسترده‌ای که با کشورهای مختلف دارد به نسبت برخی از این کشورها با ایران روابط خود را قطع کرده‌اند، تا آنجا که اتحادیه اروپا که انتظار می‌رفت در چارچوب برجام همکاری‌هایی داشته باشد اما تنها استثناهایی که درمورد تمام تحریم‌ها یعنی غذا و دارو صدق می‌کند قبول کردند. در حال حاضر مساله سلامت بهداشتی یعنی دارو و غذا وجود دارد که باید توجه کرد این دو موضوع در تمام تحریم‌ها مستثنی است. در حال حاضر شاهد هستیم که چین سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار با آمریکا تبادل دارد. بنابراین هیچ زمانی حاضر نمی‌شود که این رقم بزرگ را به خاطر چند میلیارد از دست بدهد، هند هم اینگونه است. باید پذیرفت که این موضوعات جزو واقعیتی است و ایران باید برای مقابله با مشکلات، خط مشی‌ای را اتخاذ کند تا با مدیریت وضع فعلی به سلامت از این موانع عبور کند.

با توجه به این موضوع پذیرش FATF تا چه اندازه کمک می‌کند؟

من معتقدم پذیرش FATF از سوی ایران به طور قطع به نفع مردم و کشور است.

پذیرش این کنوانسیون در روابط ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای قدرتمند تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟

اگر قرار است تعاملات تجاری باشد عضو نباشیم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. از چند نمونه این مشکلات باید به تسهیلات تجارتی از سوی بانک، بیمه و مسائل مختلفی دیگری نام برد.

به نظر شما کشورهای اروپایی در قبال ایران نرمش خاصی نشان داده‌اند؟

تاکنون هیچ نرمش خاصی از سوی کشورهای اروپایی نسبت به ایران مشاهده نشده است. اتحادیه اروپا عضوی از برجام بوده واعلام کرده است که پایبند برجام است، بنابراین باید آن تعهداتی را که در برجام پیش‌بینی شده است را انجام دهد. اتحادیه اروپا ابتدا مطرح کرد که یک‌سوم نفت ایران را خواهد خرید. شرکت‌های کوچکی برای توسعه سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شود اما سپس متوجه می‌شوید که کم کم کمک آنها تبدیل شد به مساله غذا و دارو. همان‌گونه که مطرح کردم در تمام تحریم‌ها غذا و دارو مستثنی هستند، بنابراین انتظار ایران از اقداماتی که اروپا باید انجام دهد با بی‌رنگی و ناامیدی نسبی روبه‌رو شده است.

فکر می‌کنید که ایران نسبت به اروپا به طور کامل ناامید شود؟

اروپا به دنبال منافع خود است. این موضوع کاملا صحیح است که مقداری مشکلات میان اروپا و آمریکا به وجود آمده است، اما در حال حاضر حتی قراردادهایی که ایران در گذشته با توتال فرانسه و شرکت‌‌های خودروساز‌ فرانسه بسته بود همگی به جهت ملاحظات آمریکا نسبت به این قراردادها عقب‌نشینی کردند. بنابراین درحال حاضر اروپا در وضعیتی قرار دارد که سعی در رعایت نظرات آمریکا دارد؛ البته ممکن است که اروپا نسبت به مواضع آقای ترامپ خشنود نباشد، اما به دلایل متعددی در حال حاضر تصمیم دارد تا در مقام مخالفت آنچنانی نسبت به آمریکا برنیاید.

تمدید ۴ماهه تعلیق عضویت ایران در FATF تا چه اندازه برای ما فرصت به حساب می‌آید؟

امتیاز کوچکی به ایران داده شده نه فرصت؛ چرا که آنها نسبت به بررسی این موضوع میان شورای‌نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس آگاهی دارند. آنها می‌دانند که مقامات قوه مجریه و حتی قوه مقننه هم طرفدار تصویب FATF هستند اما برخی اصولگرایان هستند که از سوی قوه قضائیه و آن نهادهایی که انتصابی هستند موضع متفاوت و مخالفی نسبت به آن دارند. آنها کم و بیش به وضعیت داخلی آگاهی دارند و بنابراین تصمیم گرفتند تا یک فرصت جدیدتری بدهند تا بتوان آن ۴ ماه که پیش‌بینی شده مساله به نفع مردم و همچنین دولت ایران حل شود.

تا چه اندازه احتمال تصویب FATF در مجمع وجود دارد؟

منافع کشور اقتضا می‌کند تا FATF از سوی ایران مورد پذیرش قرار گیرد اما تصمیم‌گیرنده مجمع است و من در حد اظهارنظر می‌توانم سخن بگویم. چرا که این مساله عدم پیوستن به FATF سیستم بانکی را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. بنابراین مصالح و منافع کشور و تجارت اقتضا می‌کند هرچه زودتر این مساله به نفع مردم حل شود.

با توجه به اینکه همگی برعواقب رد FATF مطلع هستند چرا بسیاری بر مخالفت خود با آن اصرار دارند.

برخی از مخالفت‌ها تنها به جهت نگاه‌های سیاسی افراد است چرا که برخلاف سخنان مخالفان FATF، پیوستن به این کنوانسیون به نفع کشوراست و هر چیزی که به نفع کشور باشد به نفع مردم هم است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است