«خانواده طراحان استیضاح وزیر علوم» در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی


خبرگزاری کار ایران، ایلنا، می‌گوید به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند. افشای این بورسیه‌ها توسط وزیر علوم یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا اعلام شده است.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد، گزارش داد که «برخی از مدیران رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب ‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند».

به نوشته ایلنا، نام پسر و داماد محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت گذشته، نیز در این فهرست قرار دارد. آقای سلیمانی از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.

این گزارش می‌افزاید که به داماد این نماینده مجلس بورسیه ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورسیه ادامه تحصیل در کانادا داده شده است.

نام فرزند محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر علوم بود نیز در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی قرار دارد. آقای زاهدی نیز از طراحان اصلی استیضاح رضا فرجی دانا است.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید که فرزند آقای زاهدی با معدل ۱۳، از بورسیه نخبگان استفاده کرده و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، گفته است نیمی از سه هزار مورد بورسیه‌ای که وزارت علوم آن‌ها را غیرقانونی می‌داند، بررسی شده و این بورسیه‌ها قانونی هستند.

آقای زاهدی در عین حال، هر گونه ارتباط میان استیضاح وزیر علوم و موضوع بورسیه‌ها را رد کرده است.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا اوایل تیرماه و با امضای ۵۰ نماینده به هیات رییسه مجلس تسلیم شد ولی هیات رییسه خواستار برگزاری جلسه میان نمایندگان استیضاح کننده و وزیر علوم برای رفع اختلافات شد.

با ناکام ماندن جلسات دو طرف و حمله شدید حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به منتقدان مذاکرات هسته‌ای، طرح یاد شده روز ۲۱ مرداد اعلام وصول شد.

الیاس نادران، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، زهره طبیب‌زاده، محمد سلیمانی و جواد کریمی قدوسی از چهره‌های شاخص امضاء کننده این طرح هستند که اکثر آن‌ها وابسته به جبهه پایداری از تشکل‌های تندرو مخالف دولت روحانی هستند.

استیضاح کنندگان در طرح خود، «انتخاب و انتصاب برخی معاونان و مشاوران در حوزه وزارتی، تغییر روسای برخی دانشگاه‌ها، نحوه برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی، بازگشت به کار برخی استادان کنار گذاشته از دانشگاه‌ها در دولت قبل، بازگشت به تحصیل و رفع مشکل گروهی از دانشجویان ستاره‌دار، تغییر روند انتصاب روسای دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن نظر مشورتی دانشگاهیان و همچنین تعلل در روند اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها» را به عنوان دلایل استیضاح وزیر علوم عنوان کرده‌اند.

فهرست بلندبالای بورسیه‌های «غیرقانونی»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارش روز چهارشنبه خود همچنین گفته که خواهرزاده و داماد خواهر محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند.

«در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید».

بر اساس این گزارش، «نام یکی از مدیران رسانه‌ای منتسب به جریان اصولگرا که این روز‌ها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این لیست وجود دارد».

خبرگزاری ایلنا حاضر به افشای نام این مدیر رسانه‌ای نشده است ولی گفته که «وی هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد».

رضا فرجی دانا تا ۱۰ روز دیگر باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شود و برخی از هواداران دولت، استیضاح وی را نتیجه افشاگری وزارت علوم پیرامون «بورسیه‌های غیرقانونی» دانسته و خواستار استفاده وزیر از این فرصت برای بازگویی اتفاقاتی شده‌اند که در دو دولت محمود احمدی‌نژاد بر دانشگاهیان و وزارت علوم رفته است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است