حقی به نام آزادی بیان: ا. حقگو جبهه ملی ایران ( سامان ششم )


​آزادی اندیشه و عقیده؛
به مفهوم دیگر آزادی_بیان، ابزاری است برای رساندن اندیشه و عقیده‌ای به دیگران.
نقض این آزادی، همواره به نابودی سایر موازین حقوق بشر منجر می‌شود.

یکی از مجادله‌ آمیزترین و بحث برانگیزترین مسائل در فضایِ مجازی و اپلیکیشن رسانه های اجتماعی و ارتباط عمومی امروزی، مشخص کردن دقیق حد و مرزهای آزادی بیان است. آیا ممکن است بدون اینکه حق شخصی را از آزادی بیانش انکار کنیم، یا سعی در تعریف مرزهای آن بکنیم، شرایط بگونه‌ای باشد که ساکت کردن او کاری صحیح باشد؟

مزیت آزادیِ بیان، پیشرفت دانش و آگاهی است و مستلزم این است که افراد آزادانه قادر باشند که نظرات و اطلاعات خود را ارائه، بحث و نقد کنند.

اما زمان‌هایی هم وجود دارد که حقیقت و آگاهی ممکن است با چیزهای خوب دیگری مانند امنیت اجتماعی یا آرامش خاطر اشخاص در تضاد باشد.

امروزه، توافقی عمومی وجود دارد که باید برای آزادی بیان، خصوصا در *فضایِ اینترنت*، حد و مرزی مشخص کرد. بگفتهٔ جان استوارت میل: «تمام چیزی که وجود را برای ما ارزشمند می‌کند، اعمال محدودیت‌هایی بر رفتار دیگران است؛ بنابراین برخی قوانین رفتاری باید تحمیل بشود.

شنیده ایم که در برخی گروه ها، اجازه صحبت به نظر مخالف داده نمیشود و دیکتاتوری و خودرایی مشاهده میشود. آیا واقعا میتوانم هرجایی، از حق آزادی اندیشه استفاده کنم و نظر خودم را عنوان کنم و اگر ممانعت شد، دلگیر بشوم؟

حال فرض کنیم که من، عقیده ای و یا گفتاری دارم. بر اساس اصل آزادی بیان در اینترنت، حق دارم که در کانال یا گروه خودم، عنوان را معین و مطلب را بیان کنم و به اشتراک بگذارم و همچنین، محدوده و فرصتی از طرف خودم به موافقان و مخالفان نظر و اندیشه خودم بدهم یا اینکه ندهم.

ولی اگر، گروه یا کانالی، از طرف 《 سازمان یا شخصی 》 ساخته شده است و عنوان و محتوایی در نظر گرفته شده است، این حق را ندارم که خارج از عنوان و محتوا یا قوانین معین شده، نظر و عقیده خودم را منتشر کنم و به اسم آزادی بیان، مدیران آن محیط را به دیکتاتوری متهم نمایم. زیرا، مدیران آن فضای مجازی، لطف کرده اند و زمانی و فرصتی در اختیار من قرار داده اند که ذیل همان عنوان و محتوا و قوانین معین شده، ابراز عقیده و اندیشه کنم و از این محدوده، تخطی نکنم.

فرض بگیریم که گروهی با عنوان اشعار سعدی در واتس_آپ ایجاد شده و عده ای مدیر گروه و کاربر، در این مورد گفتگو و تبادل اندیشه میکنند.
چنانچه مدیر گروه صلاح بداند از فرصت و زمان خودش، دقایقی به من فرصت میدهد که نظر و اندیشه خودم را در مورد اشعار سعدی بیان کنم و نظرات دیگران را صرفا در مورد عنوان گروه، نقد کنم و پیشنهادی ارائه نمایم. ولی«حقی ندارم» که در مورد اشعار حافظ یا تیم محبوب خودم یا اخبار فوری یا شخصیت مدیر و کاربری در گروه، مطلب بنویسم یا مطرح نمایم. اگر از این قاعده تخلف کنم، حق بدیهی مدیر گروه است که پس از دادن هشداری مرا اخراج یا ساکت کند و حتی، اجازه ارسال پیام را برای بنده، متوقف کند.

در مقدمهٔ اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در «بیان عقیده» آزاد و از ترس فارغ باشند، به‌عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده است.

فارس، لارستان

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است