جبهه ملی ایران- اروپا این ضایعه را به خانواده محترم شاه حسینی، به شورای مرکزی جبهه ملی ایران و نایب رییس این شورا آقای کورش زعیم و همه یاران و نزدیکان وی تسلیت می گوید


حسین شاه حسینی در اسفند ماه سال ۱۳۰۶ در محله سرچشمه تهران چشم به جهان گشود. وی از نوجوانی به عرصه سیاست وارد شد.

در جریان ملی شدن صنعت نفت، به جنبش ملی روی آورد و با آن به همکاری پرداخت و تا پایان عمر به‌عنوان یکی از رهروان دکترمحمد مصدق باقی ماند.

آقای شاه‌حسسینی در کنار احزاب ملی آن دوره فعالیت سیاسی می‌کرد و به‌عنوان یک طرفدار فعال نهضت ملی ایران شناخته می‌شد. او با طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی ملی و مذهبی در بازار و روحانیت در ارتباط بود. روزگاری خود ورزشکار بود و مدتی بستکبال بازی می‌کرد و از دوستان جهان پهلوان غلامرضا تختی بود.

آقای شاه‌حسینی به مدت دو سال در هنرسرای عالی در رشته شیمی تحصیل کرد. این فعال سیاسی در جریان اعتراضات روز ۱۶ آذر ۳۲ که به کشته شدن دانشجویان بزرگ نیا، شرعت رضوی و قندچی منجر شد و بعدها روز دانشجو نام گرفت، عضو کمیته مرکزی هماهنگ‌کننده اعتراضات بود. به همین دلیل بازداشت شد و پس از آزادی از ادامه تحصیل بازماند.

او همچنین از شاهدان کودتای ۲۸ مرداد بود و پس از کودتا همراه فعالان جبهه ملی، نهضت مقاومت ملی را شکل داد. در جریان تشکیل جبهه ملی دوم با فعالان سیاسی همچون کریم سنجابی، محمود طالقانی، مهدی بازرگان، ابوالفضل زنجانی و ادیب برومند با عضویت در شورای مرکزی به فعالیت خود ادامه داد.

شاه‌حسینی پس از انقلاب به‌عنوان معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک انتخاب شد. او پس از حوادث سال ۶۰ فعالیت سیاسی چندانی نداشت. از سال ۷۳ عضو شورای مرکزی جبهه ملی پنجم گردید.

معروف است که شاه‌حسینی حافظه قوی داشت و خاطرات زیادی از مشاهیر سیاسی و ورزشی به یاد می‌آورد. خاطرات او در کتابی تحت عنوان هفتادسال پایداری به چاپ رسیده است.

حسین شاه حسینی در آخرین انتخابات شورای مرکزی به عضویت هیئت رهبری جبهه ملی انتخاب گردید.

جبهه ملی ایران- اروپا این ضایعه را به خانواده محترم شاه حسینی، به شورای مرکزی جبهه ملی ایران و نایب رییس این شورا آقای کورش زعیم و همه یاران و نزدیکان وی تسلیت می گوید.

نامش زنده و روانش شاد باد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است