احتمال ورود نظامی ایران به جبهه مبارزه با داعش : امیر موسوی


musawi-amir

فرارو – یک تحلیل گر مسائل منطقه از احتمال ورود نظامی جمهوری اسلامی ایران به جبهه مبارزه علیه داعش خبر داد و گفت: شرایط به گونه ای در منطقه در حال تغییر است که دیگر ایران نمی تواند دست روی دست بگذارد و ناچار است که برای دفع خطر داعش وارد عمل شود.

امیر موسوی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره آخرین تحولات نبرد ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش گفت: از قبل هم پیش بینی می شد که هدف ائتلافی که برای مبارزه با داعش شکل گرفته است نابودی داعش نباشد.

وی افزود: چون همه کشورهای عضو این ائتلاف البته به غیر از عراق جزو موسسین حرکت های تکفیری در منطقه بودند و کشورهایی همچون آمریکا، امارات، قطر، عربستان سعودی و… با حمایت و پشتیبانی از تروریست ها تلاش می کردند که تا حکومت بشار اسد و همچنین حکومت شیعی در عراق را سرنگون کنند.

موسوی با بیان اینکه با پایان یافتن ۴ ماموریت تعریف شده برای داعش حامیان این گروه ماموریت جدی برای آنها تعریف کرده اند گفت: چهار ماموریتی که برای داعش توسط حامیان و پدیدآورندگان این گروه تعریف شده بود به طور مختصر عبارت بود از بدنام کردن دین مبین اسلام در جهان با حرکت هایی غیر انسانی و قرون وسطایی، تغییر اولویت جهان اسلام یعنی فلسطین و به حاشیه راندن آن، اختلاف افکنی میان مسلمانان و گسترش جنگ میان شیعه و سنی و سرآخر از بین بردن زیر ساخت های کشورهای اطراف اسرائیل از سوریه و عراق گرفته تا لبنان و اردن.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه درباره ماموریت جدید داعش در عراق گفت: ماموریت های داعش عبارت است از برخورد با کردها به خواست ترکیه به عنوان کشور عضو ناتو که نمی توانست دولت خودمختار کرد در شمال سوریه را تحمل کند.

وی افزود: دولت خودمختار کرد در شمال سوریه خطری جدی برای ترکیه ای که رابطه ای شکننده با کردهای کشورش دارد محسوب می شد. ضمن اینکه کردها در منطقه کوبانی مانعی برای انتقال سریع و ارزان نفت رقه و برخی دیگر از شهرهای سوریه به سمت ترکیه بود.

موسوی ادامه داد: در ماه های گذشته کردهای کوبانی برای انتقال نفت سوریه توسط داعش به ترکیه حق ترانزیت دریافت می کرد که همین امر هزینه خرید نفت برای ترکیه از داعش را گاهی تا دوبرابر می کرد. به این معنا که داعش نفت سوریه را به ترکیه بشکه ای ۱۵ تا ۲۰ دلار می فروخت که کردهای کوبانی هم بشکه ای ۱۰ تا ۱۵ دلار حق ترانزیت از ترکیه دریافت می کردند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل تصریح کرد: در صورتی که کوبانی سقوط کند میان داعش و ترکیه از بین می رود و نفت سوریه سریعتر و ارزان تر توسط داعش به ترکیه انتقال پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ماموریت دوم داعش برخورد با حزب الله لبنان است گفت: داعش و جبهه النصره که به خون یکدیگر تشنه هستند و در مناطق دیگر سوریه با یکدیگر می جنگند در ماموریت تازه تعریف شده برای آنها هفته گذشته در یک اقدام مشترک قصد آن را داشتند بعلبک و قلمون را به تصرف خود در آوردند تا ضربه ای شدید به حزب الله لبنان وارد کنند که البته با هوشیاری حزب الله و تله گذاری در مسیر حملات آنها داعش از دست یابی به اهداف خود ناکام ماند.

موسوی افزود: ماموریت داعش هم در عراق اعطای سهم به بقایای حزب بعث است که این هم به نظر می رسد تحت مدیریت و هدایت آمریکا به منظور انتقام از خروج مفتضحانه این کشور از عراق انجام می گیرد چرا که آمریکا هرگاه وارد کشوری شد تا بدون ایجاد پایگاه آن کشور را ترک نمی کرد اما در عراق مجبور شد که با مقاومت مراجع بدون آنکه جای پایی از خود به جا بگذار این کشور را ترک کند.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: بر همین اساس آمریکایی با کمک داعش به دنبال انتقام از دولت شیعه نوری المالکی بودند که با کنار گذاشتن او در گام بعدی تلاش می کنند که سهمی به بعثی ها تعلق گیرد که مذاکرات در این رابطه در حال حاضر در دوحه قطر در جریان است که امیدواریم با مقاومت مردم و دولت عراق چنین سهمی به دولت عراق تحمیل نشود.

وی تصریح کرد: برای اجرای ماموریت های تازه تعریف شده داعش از امکان لازم هم برخوردار است به طوری که آنها با توجه به مناطقی که در اختیار گرفتند هم آب به اندازه کافی دارند و هم نفت بنابراین در واقع ائتلاف بین المللی علیه داعش دروغی بیش نیست.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل افزود: از زمانی که این ائتلاف تشکیل شده است نه تنها مناطق تحت اشغال داعش کم نشده است بلکه مناطق بیشتری به دست این گروه افتاده است و هواپیماهای ائتلاف در کنار هدف قرار دادن برخی مواضع داعش زیرساخت های عراق و سوریه از جمله پالایشگاه ها، دانشگاه و دادگستری موصل را هدف قرار داده اند.

وی ادامه داد: این اقدام هم در راستای تضعیف محور مقاومت با از بین بردن زیر ساخت های عراق است که ادامه و گسترش آن می تواند خطری جدی برای ایران تبدیل شود.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل گفت: لذا مسولان نظامی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با درک تحولات جدید در منطقه شروع به ارسال سیگنال هایی درباره اعزام نیروهای نظامی به جبهه مبارزه با داعش کرده اند.

وی افزود: در گذشته موضع مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره مبارزه با داعش متمرکز بر ارایه مشاورهای نظامی بود اما اکنون صحبت از اعزام نیرو در صورت درخواست از مقامات سوری و عراق است که این خود می تواند تحول جدی محسوب شود.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: البته با توجه به اینکه تحرکات داعش در اطراف بغداد از جمله البنار و رمادی جدی تر از گذشته شده است و به نظر می رسد که این گروه با تصرف رمادی به دنبال ایجاد یک خط حائل از رمادی تا شرق عراق و غرب اردن است دیگر جمهوری اسلامی ایران نمی تواند دست روی دست بگذارد و ضروری است برای حفظ محور مقاومت وهمچنین دفع خطر داعش اقدامات جدی نظامی را در دستور کار قرار دهد.

موسوی در خاتمه گفت: لذا پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد ورود جدی جمهوری اسلامی ایران در میدان نبرد علیه داعش باشیم تا به نمایش ائتلاف برای مبارزه با این گروه پایان داده شود و این اقدام لازم و ضروری است چرا که پیش از منفعل شدن ایران باید تروریست ها در همان خاک عراق و سوریه منفعل شوند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است