جمهوری اسلامی بدون اطلاع و رضایت کشاورزان، پیازها و فناوری تولید زعفران ایرانی را به قطر فروخت


چند روز پس از افتتاح جنجالی گلخانه کشت زعفران ایرانی در قطر با حضور سفیر جمهوری اسلامی در دوحه، اعتراض‌ها به این اقدام جمهوری اسلامی افزایش یافته و شورای ملی زعفران ایران نیز این اقدام دولت جمهوری اسلامی را نوعی «قاچاق» محسوب کرده است.

پیشتر حمید رضا دهقانی سفیر ایران در دوحه خبر داده بود فناوری های کشاورزی و مستلزمات تولید زعفران قطری از مشهد وارد قطر شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پس از کشت وسیع زعفران در افغانستان هشدار داده بودند فراهم کردن شرایط کشت زعفران در کشور های حاشیه خلیج فارس، زمینه را برای بازار صادراتی ایران محدود می کند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا نیز روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که افتتاح پروژه کشت گلخانه‌ای زعفران در کشور قطر با استفاده از پیاز زعفرانی ایرانی که با حضور سفیر جمهوری اسلامی برگزار شد مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفته و این کارشناسان معتقدند خروج پیاز زعفران از کشور ممنوع است و قاچاق کالا محسوب می شود و افتتاح گلخانه کشت زعفران در قطر دادن فرصت به این کشور ثروتمند است تا رقیبی تازه در تولید و بازار این محصول باشد.

همچنین علی حسینی عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: آنچه اهمیت دارد خروج پیاز این گیاه ارزشمند به شکل غیرقانونی از کشور است. حسینی ادامه داد: موضوع مهم دیگر خروج ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی است که گنجینه هر کشور محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: در موضوع پیش آمده این سوال مطرح است که چگونه یک محصول ممنوعه از کشور خارج شده است؟ سوال دیگر اینکه چرا هیچ‌یک از دستگاه‌های مربوطه واکنشی نشان نداده‌اند؟ سوال مهم‌تر اینکه چرا سفیر کشورمان از این مهم بی‌اطلاع بوده و در این مراسم شرکت کرده است؟

حسینی تصریح کرد: قاچاق پیاز زعفران از کشور امر تازه‌ای نیست و سال‌هاست پیاز این محصول ارزشمند در حجم زیاد به کشورهایی مانند افغانستان قاچاق می‌شود.

ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است که امکان تولید این محصول را در وسعت زیاد و در بسیاری از استان‌ها دارد. اما کشت زعفران در دوران جمهوری اسلامی با مشکلات متعدد از جمله تحریم‌ها مواجه بوده است.

اکنون قطر قصد دارد با گلخانه‌ای به مساحت ۱۰ هزار هکتار بخشی از تقاضاها برای زعفران ایرانی را پاسخ دهد.

روزنامه خراسان نیز نوشت: «در حالی آقای سفیر در دوحه با خوشحالی در مزرعه زعفران گلخانه ای با تجار قطری عکس یادگاری می گیرد که امروز ۱۸۰ هزار کشاورز در خراسان‌های رضوی و جنوبی به کشت زعفران اشتغال دارند که با اعضای خانواده‌شان جمعیتی۸۰۰ هزار نفری را تشکیل می دهند و اگر نتوانند برای زعفران شان مشتری پیدا کنند، بیکار می شوند و به مهاجرت و حاشیه‌نشینی رو می‌آورند و این فاجعه‌ای را به دنبال خواهد داشت. پس جناب سفیر اگر به فکر ایجاد بازاری برای محصولات ایرانی نیستید، لطفا بازارهای محصولات ایرانی را در کشورهای دیگر خراب نکنید.»

این روزنامه ادامه داد: «مصرف فعلی زعفران جهانی حدود ۳۰۰ تن است که ۲۸۰ تن آن در خراسان تولید می‌شود و اگر کشورهایی که به تازگی تولید زعفران را شروع کرده اند، زعفران ارزان‌تری عرضه کنند در آینده نقش ایران در بازارهای جهانی زعفران بسیار کم رنگ‌تر خواهد شد چون نمی‌توانیم با محصول ارزان قیمت آن‌ها رقابت کنیم و این خطر بزرگی است و خراسانی را که رو به خشکسالی می‌رود تهدید می‌کند.»

RFI

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است