درباره جلوگیری از نشست شورای مرکزی جبهه ملی، گفتگوی حمید فاطمی (رادیو فردا) با کورش زعیم


۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶خ:

جبهه ملی ایران روز چهارشنبه در تهران اعلام کرد که وزارت اطلاعات یک بار دیگر مانع از تشکیل جلسه شورای مرکزی این تشکل سیاسی منتقد جمهوری اسلامی شده است. به گزارشی در این مورد که تهیه شده است توجه بفرمایید:

روابط عمومی جبهه ملی ایران در تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که قرار بود جلسه شورای مرکزی این حزب روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت در منزل اصغر فنی پور، از اعضای این گروه، برگزار شود. با این حال، صبح روز سه شنبه آقای فنی پور تلفنی از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده و اخطار گرفته است که از برگزاری جلسه خودداری کند.

کورش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران در تهران درباره جلوگیری از تشکیل جلسه به رادیو فردا چنین گفت:

کورش زعیم : این جلوگیری تازگی ندارد. البته تماس تلفنی گرفته بودند با عضوی که قرار بود که جلسه در خانه اش برقرار شود و او را تهدید کرده بودند که مبادا جلسه تشکیل شود. این چیزیست که از آغاز جمهوری اسلامی تا کنون ادامه داشته است. ما تنها در نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ آزادی نسبی برای برگزاری نشست هایمان داشته ایم. همیشه این سیاست تحمیل خفقان بر جبهه ملی از کودتای ۲۸ امرداد ۳۲ تا کنون وجود و ادامه داشته است.

[هر دو نظام حکومتی از محبوبیت جبهه ملی ایران در میان مردم، و قدرت بالقوه اجتماعی و سیاسی جبهه ملی بخاطر پاکدستی، تخصص های بالا و قدرت مدیریتی آن هراس داشته اند. هر دو نظام حکومتی از اقبال گسترده مردم به جبهه ملی نگران بوده و هستند.]

پرسش: در اطلاعیه جبهه ملی آمده است که وزارت اطلاعات جبهه ملی را تهدید کرده که در صورت نادیده گرفته شدن این اخطار، نیروی انتظامی نسبت به برگزاری جلسه وارد عمل خواهد شد و برخورد جدی صورت خواهد گرفت. از کورش زعیم پرسیدم که به نظر او جلوگیری از تشکیل جلسه شورای مرکزی جبهه ملی می تواند به انتخابات ریاست جمهوری ایران مرتبط باشد یا جنبه کلی دارد؟

کورش زعیم: نگاه ما به این ممنوعیت ها اینست که جنبه کلی دارند و ۳۸ سال است که ادامه دارد. ولی این احتمال هم وجود دارد که نگران بودند که جلسه شورا تشکیل شود و بیانیه ای درباره انتخابات صادر شود. این احتمال هست، ولی ما از دلیل واقعی آن خبری نداریم.

پرسش: چند روز پیش از اینکه وزارت اطلاعات مانع تشکیل جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران در تهران شود، بیانیه ای به نام سازمانهای این تشکل سیاسی در خارج از کشور صادر شد که اعلام میکرد در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور در این بیانیه تاکید کرده است که فقدان آزادی انتخابات را توهین به ملت بزرگ ایران می داند، و نه می تواند نه میخواهد در این انتخابات شرکت کند. کورش زعیم می گوید که جبهه ملی ایران موضعی درباره این انتخابات نگرفته است.

کورش زعیم: جبهه ملی ایران هیچ موضعی درباره این انتخابات نگرفته است. بیانیه ای که به آن اشاره می کنید از سوی یکی از شاخه های برونمرزی جبهه ملی است که دیدگاه خودشان را ابراز داشته اند و این سیاست رسمی ما نیست.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است