جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق درگذشت


جلال طالبانی دبیرکل با نفوذ حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق روز سه‌شنبه سوم اکتبر (۱۱ مهر) در بیمارستانی در آلمان درگذشت. به گزارش تلویزیون دولتی عراق، جلال طالبانی در سن ۸۴ سالگی درگذشته است. آقای طالبانی از سال ۲۰۱۲ در پی یک سکته مغزی در بیمارستانی در آلمان بستری شد و بارها مورد معالجه قرار گرفت. او از همین زمان عملا از صحنه سیاسی عراق خارج گردید.

جلال طالبانی در تابستان ۱۹۳۳ در روستای کلکان در دامنه کوه کوسرت در یک خانواده مذهبی پیروی طریقت قادریه به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در همان روستا سپری کرده و پس از آن که پدر وی به‌عنوان مرشد تکیه طالبانی در شهر کویسنجق برگزیده شد، خانواده وی به شهر نقل مکان کردند.

ریشهٔ ایرانی

براساس آنچه که جلال طالبانی در کتاب زندگی و خاطرات خود (کتاب پس از شصت سال) بیان کرده‌است، خانواده طالبانی اصالتاً از کُردهای ایران بوده که خاندان آن‌ها از ایران به عراق مهاجرت کرده‌اند. خاندان طالبانی به ایل زنگنه تعلق دارند. جد این خاندان به ملامحمود زنگنه مشهور است. اما این خاندان پیروی فرقهٔ قادری است و به مصلحت سیاسی و طریقتی از لحاظ نسب خود را به سادات برزنجی کاکه سوری و افرادی مانند شیخ رضا طالبانی یا رستم آغا که بعدها به رستم آقای قره‌داغی معروف شد می‌رسانند، اما از لحاظ بطنی و نیز از سوی مادر به ایل زنگنه تعلق دارند.اجداد پدری جلال طالبانی اصالتاً ایرانی و از کُردهای بوکان بوده‌اند که در دوره صفویه به عراق مهاجرت کرده‌اند.

در زندگی‌نامه جلال طالبانی چنین آمده که:

آغا رستم خان از بی رحمی شاه عباس صفوی از بوکان به عراق رفت و در قره داغ سکنی گزید.

قره داغ یکی از شهرستان‌های استان سلیمانیه در کردستان عراق است.

برگرفته از ویکی پدیا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است