جزئیاتی از سفر غیرمنتظره وزیر خارجه دانمارک، مارتین لیدگارد به ایران


danmark-vazirekhareje

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه دانمارک، مارتین لیدگارد، به ایران و ملاقات های او با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان در مشهد مقدس، باعث حدس و گمانه زنی های فراوان شد.

به گزارش الف این موضوع از آن جا اهمیت بیشتری می یابد که چند روز قبل نیز ایالات متحده از شکل‌گیری ائتلافی برای مقابله با داعش در نشست اخیر ناتو خبر داده بود که یکی از اعضای آن دانمارک بود. این ائتلاف متشکل از ۱۰ کشور است که نام کشورهای دیگری از جمله آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و ترکیه در این لیست به چشم می‌خورد.

مارتین لیدگارد در طول اقامتش در گفتگو با تهران تایمز درباره یکی از دلایل سفر خود به ایران گفته بود «پیام مهم دیگری که من در این گفتگوها منتقل کردم این بود که چگونه ایران، دانمارک، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر منطقه می توانند علیه تروریسم مبارزه کنند. این موضوع یکی از مهمترین محورهای مذاکرات من در سفر به تهران بود.» لیدگارد عنوان کرد که به نمایندگی از ائتلاف جهانی علیه داعش، حامل پیام ویژه ای برای ایران و عربستان است.

همچنین وزیر امور خارجه دانمارک در مصاحبه با تسنیم گفته بود: ما در اجلاس ناتو شرکت کردیم و ائتلافی را علیه داعش تشکیل دادیم، امیدواریم بتوانیم علیه تروریسم و به‌ویژه داعش اقدام خوب و برق‌آسایی را انجام دهیم. ما از همه ابزار موجود از جمله ابزار نظامی و بشردوستانه استفاده می‌کنیم و باید جلوی رسیدن پول به داعش را بگیریم؛ به‌طور قطع این نیاز به کمک‌هایی از جمله ایران و برخی از کشورهای عربی از جمله قطر دارد.

روزنامه خراسان نیز امروز در مطلبی نوشته بود کاملا منطقی است که وزیر خارجه این کشور به نمایندگی از ائتلاف تشکیل شده بر علیه داعش روانه ایران شده و اهمیت دیگر این است که لیدگارد مشهد را به قصد جده ترک کرد تا پس از ایران با مقامات کشور پادشاهی عربستان سعودی نیز مذاکره کند.

اما در این بین به نظر می رسد پاسخ مقامات ایرانی به درخواست وزیر خارجه دانمارک منفی بوده است. چنان که تسنیم امروز گزارش داده مسئولین کشورمان ماهیت ائتلاف تشکیل شده را به‌دلیل نمایشی بودن، فقدان صداقت و رفتار دوگانه برخی اعضای آن زیر سوال برده و بر نقش محوری و اراده قاطع جمهوری اسلامی برای مبارزه واقعی با تروریسم تأکید نموده‌اند. این خبرگزاری در ادامه عنوان کرده که اظهارات شب گذشته سخنگوی کاخ سفید با عنوان این که جایی برای ایران در ائتلاف مبارزه با تروریسم وجود ندارد، واکنش به پاسخ ارایه شده از سوی ایران بوده و استفاده از رویکرد فرار به جلو می‌باشد.

این در حالی است که محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با داعش گفته بود« آمریکایی ها تا امروز در این بحث خیلی جدی نبوده اند. آنها به اشکال مختلف در سوریه از داعش حمایت کردند و اکنون نمی توانند تصمیم بگیرند که با شعارهایی که داده اند چه کار کنند.»

همچنین حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، با اشاره به دیدار وزیر خارجه دانمارک با روحانی در صفحه شخصی خود نوشت: وزیر خارجه دانمارک که پس از اجلاس ناتو به تهران آمده بود، در دیدار با حسن روحانی در مشهد، تحولات اخیر غرب درخصوص تروریسم را مطرح کرد. ابوطالبی نکات مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه دانمارک را به شرح ذیل دسته بندی کرده است:

١-اینکه برخی کشورهای غرب تصمیم گرفته‌اند ائتلافی تشکیل و به موضوع تروریسم نگاهی همه جانبه داشته باشند.

٢-اینکه البته این بار هم این تصمیمی در حوزه ناتو است و همه جانبه بودن ابعاد آن چندان روشن نیست.

٣-اینکه وزیر خارجه دانمارک پس از تصمیم ناتو به ایران آمده و از ایران هم به عربستان می‌رود.

۴-اینکه وزیر خارجه دانمارک می خواست اطمینان دهدکه این نزاع اسلام و مسیحیت نیست.

سفیر معرفی شده از سوی جمهوری اسلامی برای حضور در سازمان ملل، سپس به دسته بندی دیدگاه های روحانی پرداخته و نوشته است روحانی نیز خطاب به وزیر امور خارجه دانمارک گفت:

الف- مبارزه با تروریسم باید بدون پیش شرط و همه جانبه باشد.

ب- هدف آن الزاما حقوق تمامی انسان‌ها باشد.

د-این مبارزه باید بلندمدت و براساس تصمیمات جمعی باشد.

و- اگر ائتلاف غرب بتواند صرفا جلوی حامیان تروریسم را بگیرد، کار بزرگی در این راه کرده است.

این در حالی است که امروز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، گفت پیمانی که ناتو بدون حضور ایران، روسیه و سوریه برای مبارزه با داعش تشکیل داده مبتنی بر معیارهای دوگانه است و هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود.

لاوروف با بیان اینکه مبارزه با تروریسم مستلزم این مسئله است که غرب از تمایز میان تروریست‌ها و سیاست معیارهای دوگانه دست بردارد، تصریح کرد، تروریسم را نمی‌توان توجیه کرد و باید جامعه بین الملل برای مبارزه با این خطر با یکدیگر متحد شود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است