جاری شدن سیل در پنج استان دیگر ایران؛ دست‌کم هفت تن در بوشهر و هرمزگان جان باخته‌اند


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که سیل بیش از هفت استان ایران را درگیر خود کرده است و در دو استان بوشهر و هرمزگان دستکم هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر روز یکشنبه ۱۶ آذر از پیدا شدن و شناسایی جسد زنی ۳۵ ساله خبر داد که در سیلاب دشتستان غرق شده است.

غلامرضا حاجیانی به خبرگزاری ایسنا گفت که جسد این زن بعد از چند ساعت جستجو در شهر برازجان پیدا شد.

همچنین ریزش کوه در روستای سوک این استان، جان یک زن جوان دیگر را گرفته است.

در همین حال، محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری فارس گفته است به دنبال وقوع سیل شدید در منطقه سرکوه شنبه در منطقه پارسیان در مرز استان هرمزگان با استان فارس پنج نفر از اهالی دو خانواده غرق شدند.

او گفت در این حادثه دو خودروی وانت پراید و پژو پارس با مجموع پنج سرنشین حین عبور از یک جاده فرعی در سیل گرفتار شدند که متاسفانه همه سرنشینان جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفته که در پی بارندگی‌ها، قسمت‌های شمالی و مرکزی استان، از دیلم تا دشتستان، را آب فراگرفته که بیشترین خسارات در دشتستان بوده است.

به گفته غلامرضا حاجیانی، در برخی از مناطق دشتستان و گناوه استان بوشهر سیلاب‌ها در فاصله زمانی کوتاهی جاده‌ها و معابر را مسدود کردند.

طی روزهای گذشته بارندگی‌های شدید بخش‌هایی از مناطق مسکونی استان خوزستان را نیز زیر آب برد.

از شب گذشته پنج استان اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان و یزد هم درگیر بارندگی شدید و سیل شده‌اند.

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس به ایرنا گفته است از شامگاه ۱۵ آذر تاکنون ۱۰ شهرستان آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز و خرم‌بید در این استان تحت تاثیر سیل و آب‌گرفتگی قرار دارند.

او گفت در تمامی شعب جمعیت هلال احمر شهرستان‌های استان فارس، با وجود وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی، آماده‌باش کامل اعلام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز از امدادرسانی به ۹۵۰ نفر درپی بروز سیل و آبگرفتگی در پنج استان کشور از صبح امروز خبر داد.

مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا گفته است امدادگران سازمان امداد و نجات طی ١٢ ساعت گذشته در ٢۶ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین از این پنج استان ماموریت‌هایی را انجام دادند که در نتیجه آن به ۹۵۰ نفر امدادرسانی شده و ۴۰ نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند.

به گفته وی، در این مدت از ۶۹ واحد مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شده و ۲۳ دستگاه خودرو نیز از آب و گل‌ولای بیرون کشیده شده‌اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفته است: «پیش از این هشدار سطح قرمز برای استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان صادر شده بود».

علی بختیاری گفت که بیشترین خسارات مربوط به بوشهر بوده و در این استان در عرض ۲۴ ساعت شاهد بارش ۱۶۰، ۹۰ و ۵۰ میلیمتری باران در دشتستان، گناوه و دیلم بودیم.

به گفته وی، در شهرستان دیلم بارندگی‌ها منجر به آبگرفتگی حدود ۴۰ روستا شده است.

آقای بختیاری افزوده که مسیر بوشهر به شیراز به علت ریزش کوه، در محدوده تونل دریا قلی، مسدود شده است. همچنین مسیرهای بوشهر به خوزستان، دیلم به بهبهان، هندیجان – برازجان به گناوه در شهر شبانکاره و برازجان به کازرون نیز بر اثر آبگرفتگی جاده‌ای مسدود است.

«دستور ویژه» ابراهیم رئیسی

در همین حال، یک روز بعد از تجمع سیل‌زدگان خوزستان مقابل دادگستری و شهرداری بندر امام خمینی و سر دادن شعارهایی علیه مسئولان، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با صدور «دستوری ویژه» به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا برای بررسی ابعاد موضوع شخصا به خوزستان سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رئیسی طی نامه‌ای به تکرار حوادث ناشی از آب گرفتگی معابر در شهر‌های مختلف استان خوزستان و بروز «مشکلات جدی و غیر قابل تحمل» برای مردم آن منطقه اشاره کرده و گفته است این حوادث «حکایت از تعلل و قصور مسؤولان در ساماندهی آب و فاضلاب استان» دارد.

او به رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است در اسرع وقت، شخصا به همراه تیمی از «کارشناسان مجرب» به استان خوزستان سفر کرده و زمینه‌ها و ابعاد بروز این وضعیت را بررسی، قصور و تقصیر هر یک از مقامات ملی و استانی را مشخص و مراتب را جهت رسیدگی قضایی گزارش کند.

بعد از اعتراضات مردمی روز شنبه، شهردار بندر امام خمینی خوزستان از سمتش برکنار شد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است