ویدیوی کوتاهی در مورد توقیف نفتکش ایرانی در سال ۱۳۳۱، زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق( ۲۹خرداد۱۳۳۱) توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا


چگونه انگلیسی‌ها نفت‌کش خود را توقیف کردند

در آن سال‌ها که نفت ایران ملی شد، انگلستان، ایران و بویژه نفت ایران را تحریم کرد. البته در آن روزها قدرت انگلستان خیلی زیاد بود و مانند اکنون که بسیاری از کشورها جیره خوار آمریکا هستند و از آن پیروی می‌کنند بسیاری از کشورها از انگلستان تبعیت می‌کردند و این کشور قدرت زیادی داشت. بنابراین زمانی که انگلستان اقدام به تحریم نفت ایران کرد کشورهایی که از ایران قبلا نفت می‌خریدند دیگر از ایران نفت خریداری نکردند. اما بعد از اینکه این تحریم ها مدتی به طول انجامید بعضی از کشورها نسبت به تحریم‌ها تزلزل پیدا کردند و نسبت به تحریم‌ها تردید کرند بنابراین تصمیم به خرید نفت از ایران گرفتند و چون این زمزمه‌ها به گوش انگلستان رسید این کشور تصمیم گرفت تا تحریم‌های خود را تثبیت کند.

در همین ایام که مساله دور زدن تحریم‌ها مطرح بود یک کشتی به ایران آمد به نام رزماری و اعلام کرد که خریدار نفت ایران است و با خرید نفت از ایران تحریم‌ها را دور می‌زنیم. در ایران همه جشن گرفتند که تحریم‌ها شکسته شد و یک کشتی آمده که نفت را خریداری کند. بنابراین نفت کش پس از بارگیری حرکت کرد و از ایران خارج شد اما پس از خروج از ایران، توسط انگلستان توقیف شد و انگلیسی‌ها در دنیا سر و صدا به راه انداختند که نفتکشی که نفت ایران را حمل می‌کرد متوقف شده و بنابراین هر کشوری که نسبت به خرید نفت از ایران اقدام کند کشتی آن متوقف می‌شود و بدین ترتیب آنها تحریم‌ها را تثبیت کردند.

حتی کاپیتان نفت‌کش هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هر کس نفت ایران را خریداری کند دچار مشکل می‌شود چنانچه ما دچار مشکل شده‌ایم و با اقدام به خرید نفت از ایران مصیبت زده شده‌ایم.

البته بعدها معلوم شد که نفت کش متعلق به انگلیس بوده است و این کشتی را برای ترساندن کشورها نسبت به خرید نفت ایران فرستاده‌اند.

رامانیوز

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است