تصویب لایحه صلح با کردها در مجلس ترکیه


مجلس ترکیه روز پنجشنبه ۱۰ ژوئیه/۱۹ تیرماه، لایحه صلح با کردها را با اکثریت قاطع تصویب کرد. هدف این لایحه تسریع مذاکرات صلح دولت ترکیه با حزب کارگران کرد ترکیه (پ‌ک‌ک) است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، طرح لایحه‌ی قانونی «صلح با کردها» را در روزهای پایانی ماه ژوئن به مجلس این کشور تسلیم کرده بود. بر اساس این لایحه‌ی ‌۶ ‌‌ماده‌ای، اعضای حزب کارگران کرد ترکیه با تسلیم اسلحه‌های خود به دولت، از تضمین‌های قانونی معافیت از پی‌گرد و امکانات اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

در این لایحه هم‌چنین مصونیت قانونی برای شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای صلح میان عبدالله اوجالان، رهبر «پ‌ک‌ک» و دولت در نظر گرفته شده است. سیاستمداران، دیپلمات‌ها و نیز نیروهای امنیتی شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای صلح با پ‌ک‌ک نیز از این مصونیت برخوردار می‌شوند.

مجلس ترکیه با تصویب این لایحه، یکی از خواست‌های اصلی عبدالله اوجالان را که ۱۵ سال است در زندان بسر می‌برد، برآورده کرده است. عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کرد ترکیه از این طرح به عنوان «تحولی تاریخی» یاد کرد و خواستار اجرای هرچه سریعتر ‌آن شد.

دولت رجب طیب اردوغان نیز این طرح را «نقطه عطفی» توصیف کرد که چارچوبی قانونی برای پیشبرد مذاکرات صلح با حزب کارگران کرد ترسیم می‌کند. اجرایی شدن قانون جدید، نیازمند امضای رئیس جمهور ترکیه باید.

کارشناسان معتقدند که این اقدام دولت اردوغان، به منظور جذب آرای کردها در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در ماه اوت صورت گرفته است.

دولت اردوغان از دسامبر ۲۰۱۲ در حال گفت‌وگو با عبدالله اوجالان برای پایان‌دادن به درگیری‌های خونینی است که از ۳۰ سال پیش میان «پ‌ک‌ک» و ارتش ترکیه آغاز شده است.

حزب کارگران کرد ترکیه از سال ۱۹۸۴ برای خودمختاری کردستان ترکیه و احقاق حقوق اقلیت کرد مبارزه می‌کند. بنا بر آمار رسمی، در این درگیری‌ها بیش از ۴۰ هزار تن کشته شده‌اند. «پ‌ک‌ک» در ماه مارس سال ۲۰۱۳ آتش‌بس اعلام کرد.

منابع: دویچه وله، رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است