ترک تدریجی اهالی سرمایه گذار- ضیاء مصباح ؛ جبهه ملی ایران- تهران


با همه کوشش جماعت « متولیان اقتصاد نیمه جان مستولی بر ایرانمان»برای جلب نظر اروپاییان و کشورهای فرصت طلب و بازیگر روس و چین،در همین روزها برخلاف انتظار- شرکت «لوک‌اویل» دومین شرکت بزرگ تولیدکننده نفت روسیه، اعلام کرد که به دلیل نگرانی از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده تصمیم گرفته است که فعلا پروژه‌های خود در ایران را دنبال نکند.
یکی از مسئولان شرکت لوک‌اویل گفت: «با توجه به تحولات اخیر هنوز زود است که بگوییم برنامه‌های ما (در رابطه با ایران) چیست. در حال حاضر همه چیز را متوقف کرده‌ایم»
شرکت «لوک‌اویل »روسیه در حال گفت‌وگو با ایران برای توسعه میدان‌های نفتی « آب تیمور و منصوری »در نزدیکی اهواز بود و در راستای توسعه میدان نفتی آب تیمور، در کنار «مرسک دانمارک »و شرکت دولتی «نفت و گاز اندونزی» یادداشت تفاهمی را بادولت بنمایندگی وزارت نفت امضا کرده بود.
این شرکت چند روز پیش نیز اعلام کرده بود که در پی تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها در حال ارزیابی مجدد “ریسک” فعالیت در ایران است.ضمنا همین امروز تردید سرمایه گذاران هندی در پروژه های نفتی و بندر چاه بهار اعلام شد.

یک روزنامه آلمانی نیز با استناد به گفته دیپلمات‌های اروپایی از تردید جدی «بانک‌های مرکزی»این کشورها برای مبادلات بانکی با ایران خبر داده است. این بانک‌ها نگران افتادن به دام “تأمین مالی تروریسم” و مجازات‌های احتمالی آمریکا هستند.

با این احوال طبق معمول اقای عراقچی‌ معاون وزیر امور خارجه بر مبنای سیاست دیکته شده می‌گوید، ایران برای حفظ توافق اتمی تا چند هفته «که قرار بود از ۳ هفته فراتر نرود!» با طرف اروپایی مذاکره خواهد کرد و اگر در این مدت مذاکره با اروپا به نتیجه‌ نرسد، ایران از برجام خارج خواهد شد، پیشنهاد اینکه قدری تامل باید کرد و اروپا را در این موقعیت به دلیل نگرانی از دگرگونگی عمیق و راه افتادن سیل پناه جویان ایرانی به آن دیاران مشابه بهار عربی و…..از لحاظ زمان محدود نکرد در تا مشارکتهای بیشتری ملغی نشود و مفری در رابطه با جلوگیری از خروج تتمه شرکتهای اروپایی و سر مایه گذاری انان با همراهی نظام در این موقعیت حساس بوجود آید و امکان برنامه ریزی برای فشار کمتر بر ملت گرفتار معاش وجود داشته باشد.
ترامپ، روز ۸ ماه مه گذشته (۱۸ اردیبهشت) ضمن اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، خبر از بازگشت و حتی تشدید تحریم‌های داد. اما قدرت‌های اروپایی، به‌خصوص سه کشور امضاکننده برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان، تأکید کردند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بوده و برای حفظ آن خواهند کوشید و مذاکرات بشکلی فر سایشی ادامه دارد.
با وجود تأکید قدرت‌های اروپایی بر تلاش برای حفظ برجام و کوشش در راستای یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، این کشورها اعلام کرده‌اند که «معاف کردن شرکت‌های اروپایی» از تحریم‌های آمریکا بسیار مشکل بوده و ریسک ناشی از معاملات آتی این شرکت‌ها با ایران نیز بر عهده خود آنها خواهد بود.
پس از خروج آمریکا از برجام، چندین شرکت، از جمله شرکت‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی ، هندی ، دانمارکی و….از توقف فعالیت‌های خود در ایران، به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا، خبر دادند.
«زیمنس» آلمان یکی از این شرکت‌ها بود. تداوم فعالیت «توتال » فرانسه نیز با تردیدهایی روبه‌روست، در این میان «جو کایزر » مدیر عامل اجرایی زیمنس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر داد که این شرکت هیچ فعالیت اقتصادی جدیدی را در ایران آغاز نخواهد کرد. او گفت علت این تصمیم خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌هامیباشد.

همزمان « بانک سوئیسی بی‌ سی پی » قرارداد جدیدی با ایران امضا نمی‌کند. این بانک بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام همکاری خود را کاهش داده است. بی‌سی‌پی نگران تأثیر تحریم‌های آمریکا بر معاملات مالی این بانک است.  
نا گفته نماند شرکتهای چینی از توسعه فعالیتهای خود مخصو صا در بخش آی تی و ارایه خدمات فنی که بعنوان شرکت های برتر فعال بوده اند روش های خود را تعدیل و خلاف برنامه های قبلی با احتیاط عمل مینمایند، که میتواند مبین عاقبت اندیشی انان در ارتباط با منافع شرکتشان بدور از لحاظ نمودن منافع ایران که پیوسته از مواهب ان بر خوردار بوده اند بشمار اید ، البته صدور کالاهای مرغوب چینی به بازار وطن بصورت انبوه مشابه گذشته ادامه دارد!!
اخبار اقتصادی در زمینه های فنی و تولیدی نشان میدهد که بطور پیوسته هر روز شرکتها و سر مایه گذاران شناخته شده بیشتری فعالیت های خود در ایران را متوقف میسازند، در حالیکه اغلب متعاقب « پیمان برجام » با امیدواری به تعدیل روشهای سیاسی حکومت به ایران آمده و همکاری خود را شروع یا گسترش داده بودند.
ترک بازاربی رونق فعلی محصول ندانم کاری نظام میباشد که تنزل روابط سیاسی منطقه ای وبین المللی، کاهش بی سابقه ارزش پول رایج ،اعتصابات و اعتراضات گسترده را ببار آورده است.
فعالیت اقتصادی و برنامه ریزی شرکتهای خارجی متاسفانه در کشورمان در این برهه همراه با تقبل عوارض تحریم های گسترده کشور مقتدر امریکا بوده و آزموده را آزمودن خطاست.

۱۱/۳/۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است