ترکیه در انتظار ضربه‌های سنگین در ٢٠١۵ از: یالچین دوگان ترجمه: م. ارشک


ترکیه اکنون هدف انتقاد و شکایت تقریبا همه کشورهاست. اما از همه بیشتر، تونس، مراکش، مصر، عراق و اسراییل، به دلیل اینکه «ترکیه بیش ازحد در امور داخلی شان دخالت می‌کند»، تندترین واکنشها را نسبت به این کشور نشان داده‌اند.
هفته گذشته، «انترناسیونال سوسیالیستی»(۱) در ژنو تشکیل جلسه داد. احزاب سوسیال دموکرات از ١٠٠ کشور جهان و همچنین، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آن شرکت کردند. کمال قلیجداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، که نماینده حزب در انترناسیونال سوسیالیستی بود، جای خود را به اوموت اوران داد. اوران، همچنین عضو کمیسیون انضباطی حزب برای تایید و رد درخواست‌های عضویت است.
سئوال اینجاست: ترکیه کجا دارد می‌رود؟ مثل تمامی غرب، انترناسیونال سوسیالیستی نیز نگرانی خود را در این زمینه پنهان نکرد. این سازمان بر ضربه‌های سختی که این کشور در ٢٠١۵ متحمل خواهد شد، اشاره کرده است.
در مباحث متعددی که طی اجلاس این سازمان سیاسی بین‌المللی مطرح و موضوع بحث و مذاکره واقع شد، ترکیه در کانون توجه قرار داشت. موضع مشترک شرکت کنندگان این بود: «پرزیدنت رجب طیب اردوغان فرقه‌گرا، تنگ نظر و خودکامه است. ترکیه هر روز از دموکراسی فاصله بیشتری می‌گیرد». بسیاری از اعضای انترناسیونال سوسیالیستی به حق به محدودشدن حقوق و آزادی‌های اساسی در کشورمان ایراد گرفتند. تاکید شد که رهبران سیاسی ترک ارزش‌هایی مانند صلح، آزادی و مردمسالاری را زیرپا می‌نهند و خوار می‌دارند.
بدینسان، اعتماد جهانی نسبت به کشور ما به شدت تضعیف شده است.
اوران، نماینده حزب جمهوری خواه خلق در انترناسیونال سوسیالیستی در رابطه با موضوع دولت اسلامی در عراق و سوریه (داعش)، مواضع چشمگیری را در اجلاس این سازمان مطرح کرد: «ترکیه مایل به دریافت هیچ نوع کمکی نیست». وی ادعا کرد که گرچه پاره‌ای از کشورهای غربی مایل به کمک به این کشور در مبارزه علیه داعش هستند، اما ترکیه از قبول این کمکها خودداری می‌کند. طبق ادعای وی، دولت ترکیه نمی‌خواهد کسی بداند که در داخل کشور چه می‌گذرد.
این ادعا چندان هم بی‌پایه نیست.
بنا به اظهارنظرهایی که در انترناسیونال سوسیالیستی مطرح شد، مساله دیگری که دردسرهای بزرگی برای ترکیه در سال آینده ایجاد خواهد کرد، صدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان است. اینطور که پیداست، در سراسر جهان سروصدای زیادی در این زمینه به گوش خواهد رسید. کشورهای متعددی آماده می‌شوند تا ترکیه را در این موضوع تحت فشار قرار دهند و انتظار می‌رود که از همه جوانب کشور ما آماج حمله و تاخت باشد.
خلاصه، در دورانی که به طور روزافزونی دوستان بانفوذمان را از دست می‌دهیم، به بسیاری دیگر توهین می‌کنیم و پل‌هایمان را با بعضی نهادهای اساسی خراب می‌کنیم، باید منتظر سال بسیار سختی باشیم. پرسش مهم این است: چطور می‌توانیم از زیر این ضربات جان سالم به دربریم؟
داود اوغلو در سرزمین عجایب
نخست وزیر داوداوغلو در یکی از مباحثات مربوط به بودجه کشور گفته بود: «در دهه ١٩٩٠ اقتصاد جهانی رشد پیدا کرد، اما اقتصاد ترکیه رو به انقباض رفت. لکن، به برکت قدرت رهبری سیاسی حزب عدالت و توسعه در میانه بحران مالی ٢٠٠٩ ، اقتصاد ترکیه رو به رشد گذاشت». این اظهارات صحت ندارند. در دهه ١٩٩٠، در حالی که اقتصاد جهانی به نرخ ١,٣ درصد رشد می‌کرد، اقتصاد ما به نرخ متوسط ٩,٣ درصد رشد نمود. دررابطه با ادعای او راجع به «رهبری سیاسی» حزبش در سالهای ٢٠٠٨ تا ٢٠١۴، نیز باید گفت که دراین سالها متوسط نرخ رشد اقتصاد جهانی ٢,٣ و رشد ترکیه نیز ٢,٣ بود. لکن، در سال ٢٠٠٩، اقتصاد ایالات متحده، یعنی کانون بحران مالی جهانی، به نرخ ٨,٢ درصد و اقتصاد ترکیه به نرخ ٨,۴ درصد منقبض گردیدند.
داوداوغلو همچنین گفته بود که پیش از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه، اراضی تراکیه (۲) دوبار مشمول محدودیت زراعت شده و از قلمرو کشاورزی بیرون رانده شده است. این هم درست نیست. اشاره او به زمینهایی است که پیشتر مشمول تجدید طرح تقسیم و بهره برداری واقع شده بود، نه زمین‌هایی که دیگر به درد زراعت نمی‌خورند. واقعیت این است که کشاورزی ما نیز سیر نزولی طی می‌کند.
به این پس رفتها باید افزایش قیمت مواد خوراکی، افزایش شمار بیکاران، نرخ برابری ارز و رشد شاخص حداقل هزینه زندگی یک خانوار را اضافه کرد. آن وقت دامنه بحران معلوم می‌شود. وقت آنست که داوداوغلو نقش خود در «سرزمین عجایب آلیس» را رها کند و به دنیای واقعی برگردد.
حزب عدالت و توسعه همراه با از دست دادن وجهه سیاسی و قانونی‌اش، اقتصاد مار را هم به ورطه سقوط می‌کشاند.
مبنع:
http://www.hurriyetdailynews.com/heavy-toll-for-turkey-in-2015-.aspx?pageID=449&nID=75765&NewsCatID=501
———————
پانویس مترجم:
۱ – “Socialist International” سازمان جهانی احزاب سوسیال- دموکرات، سوسیالیست و کارگری
۲- Thrace بخش اروپایی ترکیه

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است