ترامپ در آستانه انتخابات دست به عصا حرکت خواهد کرد – دکتر هرمیداس باوند



از مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت و رای نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی گرفته تا عدم همراهی اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و جانب‌داری روسیه و چین از ایران. همه این‌ها شاهد این مدعا است و حالا دیگر برای همه روشن شده که بازگرداندن ترحیم‌های تسلیحاتی به این سادگی‌ها نیست. طرف آمریکایی اما همچنان به ادامه رویه خود اصرار دارد و برخی گمان می‌کنند که این امر نوعی مقدمه چینی برای برداشتن گام‌های نظامی علیه ایران است. این تحلیل البته چندان مورد تایید کارشناسان نیست. به عنوان مثال هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که هدف آمریکا از ادامه تلاش‌ها علیه جمهوری اسلامی بیشتر داخلی و برای اثرگذاری بر رای مردم در انتخابات پیش رو است.

او در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: «ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و فرصت زیادی هم تا آن باقی نمانده است، بنابراین می خواهد که دستاوردی در سیاست خارجی داشته باشد. دیدیم که او در مورد کره شمالی به نتیجه نرسید و کره اولین انفجار را بدون توجه به مواضع آمریکا، انجام داد. برای همین است که ترامپ سعی می‌کند در مساله ایران دستاوردی داشته باشد و می‌گوید که در صورت پیروزی در گام اول این موضوع را حل خواهد کرد.»

وی با اشاره به اینکه «آمریکا در زمینه بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران موفق نبوده است» گفت: «آمریکا با وجود شکست در این زمینه می‌خواهد به مردم آمریکا القا کند که در جهت برقراری صلح و امنیت بین‌المللی اقدامات موثری داشته است. در واقع کار تبلیغاتی می‌کند و هدفش مسائل داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه امکان موفقیت آمریکا در زمینه فعال کردن مکانیسم ماشه چقدر است؟ گفت: « آمریکا قادر به فعال کردن این مکانیسم در چارچوب شورای امنیت نیست زیرا اولا از برجام خارج شده و دوما دیدیم که قطعنامه آنان در این شورا رای نیاورد. بنابراین فقط یک راه دارد و آن هم فعال کردن مکانیسم ماشه به صورت یکجانبه است که آن هم به معنی تجاوز نظامی خواهد بود. تجاوز نظامی به کشوری که خودش در بدترین شرایط اقتصادی و انزوای بین المللی قرار گرفته است.»

باوند با اشاره به وضعیت فعلی ایران گفت: « جمهوری اسلامی ایران اکنون در منطقه نیز کمرنگ‌تر از قبل است و فعال کردن مکانیسم ماشه علیه آن تجاوز به حساب می‌آید. بنابراین اگر آمریکا بخواهد در چارچوب شورای امنیت این مکانیسم را فعال کند که از همراهی اعضای شورا برخوردار نمی‌شود و نمی‌تواند تحریم‌ها را برگرداند. به اضافه اینکه ایران در شرایط فعلی در وضعیتی نیست که علی رغم آزمایش‌های موشکی، تهدید به حساب آید و در منطقه و کشورهایی مثل لبنان هم بی رنگ شده است. به همین خاطر فعال کردن مکانیسم ماشه شورای امنیت بعید است و شورا وارد اقدامات نظامی نمی‌شود.»

وی تاکید کرد: « اقدام یکجانبه آمریکا هم آثار و تبعاتی دارد که مشخص نیست. درست است که آمریکا قدرت بزرگی است اما اقدام نظامی با واکنش‌های دیگران همراه خواهد بود و ممکن است که با اقدامات تروریستی نیز توامان شود. این امر حتما برای ترامپ در داخل آمریکا بازتاب منفی دارد لذا اگر خردمند باشد دست به کاری نخواهد زد که تبعات آن نامشخص است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا موفق می‌شود اروپایی ها را برای فعال کردن مکانیسم ماشه راضی کند؟ گفت: « ترامپ تاکنون تصمیمات عقلایی نداشته است و اروپایی‌ها هم درگیر مشکلات داخلی خود هستند و بین‌ آنان نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. بر این اساس می‌توان گفت که اروپا خط و مشی ترامپ را خیلی نمی‌پسندد. در همین شورای امنیت دیدیم که برخی کشورهای اروپایی رای ممتنع و برخی رای مخالف دادند. بنابراین اتحادیه اروپا در این شرایط از آمریکا حمایت نمی‌کند و آمریکا ناگزیر است که در آستانه انتخابات دست به عصا حرکت کند».

در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز»

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است