تجارت ایران و ترکیه ۷۰ درصد کاهش یافت



اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد ایران و ترکیه در فصل نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴۵ میلیون دلار صادرات و واردات داشته‌اند که نسبت به فصل نخست سال ۲۰۱۹، ۷۰ درصد کاهش یافته است.

تجارت ایران و ترکیه ۷۰ درصد کاهش یافت
تجارت ایران و ترکیه ۷۰ درصد کاهش یافت
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اتاق بازرگانی تهران از کاهش ۷۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ خبر داد. بر این اساس بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه از دومین فصل سال ۲۰۱۹ میلادی روند کاهشی به خود گرفته و در فصل پایانی سال ۲۰۱۹ به ۲۶۸ میلیون دلار رسیده است. این عدد با رشدی محدود در نخستین فصل سال جاری میلادی روی عدد ۲۷۰ میلیون دلار توقف کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه کاهش صدور نفت و محصولات نفتی به آن کشور است. دولت ترکیه از یکم مه سال گذشته به خواست ایالات متحده آمریکا واردات نفت از ایران را متوقف کرد. ترکیه تا قبل از آن تاریخ یکی از هشت کشوری بود که از معافیت ۱۸۰ روزه برای معاملات نفتی با ایران بهره می‌بردند. این معافیت موقت ۲ مه ۲۰۱۹ به پایان رسید و دولت آمریکا از تمدید آن خودداری کرد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی ترکیه نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران با ترکیه در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حدودا یک میلیارد دلار مثبت بود که بخش قابل توجهی از این رقم به صادرات کالاهای نفتی ایران به ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مربوط می‌شد. صادرات این کالاها در ابتدای سال جاری میلادی حدود ۹۹ درصد کاهش یافت و سبب شد که تراز تجاری ایران با ترکیه منفی شود.

بر اساس بررسی اتاق بازرگانی تهران، واردات کالا از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی حدودا ۳۷۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل ۳۵ درصد کاهش یافته است. کاهش واردات توتون و تنباکو، مواد پلاستیکی و کاغذ مقوا اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات ترکیه به ایران بوده است.

از مارس ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، ابتدا در ایران و سپس در ترکیه، مرزهای زمینی دو کشور برای مدت طولانی مسدود شد و تجارت مشترک را مختل کرد.

هفته گذشته پس از گفت‌وگوهای دوجانبه محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری اسلامی و روشار پکان، وزیر بازرگانی ترکیه سرانجام مقامات دو کشور بر لزوم از سرگیری مبادلات مرزی و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری به توافق رسیدند.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه هشدار داده بود که توقف کامیون‌ها پشت مرز سبب بلاتکلیفی در صادرات و تعهدات تولیدکنندگان نسبت به بازارهای هدف شده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است