تبعیض، فشار، زندان و اعدام پیروان ادیان و مذاهب متفاوت از “مذهب و دین رسمی” را محکوم میکنیم!



وضعیت سلامتی عبدالرحمن گرگیج و فرهاد شاکری به خاطر اعتصاب غذا، بشدت وخیم است
از آغاز حیات جمهوری اسلامی پیروان “مذاهب و ادیان متفاوت از مذهب و دین رسمی” مانند اهل سنت، دراویش، بهائیان، مسیحیان، زرتشتیان و کلیمیان با تبعیض، فشار، زندان، اعدام روبرو بوده و شمار قابل توجهی از رهبران ایشان در داخل و خارج از ایران توسط افراد ناشناس به قتل رسیده اند. قتل هایی که همچنان ادامه دارند و همواره انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی بوده است. حتی باورمندان به قرائت‌ها و نگرش‌های متفاوت از حکومت در خصوص شیعه دوازه‌امامی نیز با اذیت و آزار نهادینه شده، تبعیض و محدودیت‌های گوناگون مواجه بوده‌اند.

جمهوری اسلامی شهروندان بهائی را به صورت گسترده بازداشت و احکام سنگین علیه آن ها صادر می کند. بعلاوه زمین های کشاورزی آن ها را تصرف و منازل و گورستانهایشان را تخریب می کند.

دراویش گنابادی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، طی چهار دهه گذشته همواره هدف آزار و اذیت ماموران رژیم بوده اند که بویژه در سالهای اخیر بارها به اماکن مسکونی و اجتماعات آنان یورش برده و ضمن تخریب، جمعی از ایشان را بازداشت کرده‏اند. واقعه گلستان هفتم پاسداران تهران در اسفند ۱۳۹۶ که در پی درگیری خشونت بار با دراویش، شماری از آنان دستگیر و با صدور احکام سنگین زندان، محرومیت های اجتماعی و حتی اعدام روبرو شدند، از نمونه های بارز تبعیض عقیدتی و مذهبی در ایران است.

رفتار حکومت ایران با پیروان مذاهب و ادیان دیگر، نقض سیستماتیک حقوق بشر بوده و در چهل و چهار سال گذشته به شکل مستمر ادامه داشته‌است.
جدیدترین این سلسله جنایت‌ها ترور ماموستا صلاح‌الدین صالحی روحانی جوان ۱۹ ساله اهل سنت کُرد است که در بامداد پنج‌شنبه ۲۷ بهمن سال پیش توسط افراد مسلح ناشناس در سقز صورت گرفته است.

تبعیض، فشار، زندان و اعدام طرفداران اهل سنت به دلائل واهی همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی است. برای نمونه عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی و مرتضی فکوری، حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری شدند. آنان از حدود ۴ سال پیش در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برند. شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی در سال ۹۸ حمید راست بالا، فرهاد شاکری، کبیر سعادت جهانی، محمدعلی آرایش، عیسی عیدمحمدی، حکیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج را به اتهام «بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام و محمدرضا شیخ احمدی، عبدالباسط اورسن و مرتضی فکوری را به اتهام «بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش» هر کدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. احکام اعدام حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش زندانیان سنی مذهب و هم پرونده شماری از این افراد در زندان وکیل آباد مشهد در تاریخ ۱۱ دیماه ۹۹ اجرا شد در حالی که خانواده آنان از ملاقات آخر نیز محروم شده بودند.

در روزهای گذشته با توجه به تشدید فشارها بعد از نقش فعال علمای اهل سنت در حمایت از جنبش انقلابی «زن زندگی آزادی»، چند نفر از این زندانیان از جمله عبدالرحمن گرگیج و فرهاد شاکری بخاطر اعتراض به روند رسیدگی پرونده و حکم های ناعادلانه دست به اعتصاب غذا زده اند. وضعیت سلامتی عبدالرحمن گرگیج و فرهاد شاکری بشدت وخیم است و آنها طی این مدت ۲۵-۲۶ کیلو کاهش وزن داشته و بدلیل اعتصاب غذا اجازه تماس با خانواده اشان را نیز ندارند. اعتصاب کنندگان با شرایط روحی و روانی وخیم و تجهیزات پزشکی حداقلی در بهداری زندان وکیل آباد مشهد روزها را سپری میکنند و مراجع قضایی هیچگونه اقدامی برای رسیدگی به پرونده آنها نمی‌کنند. خانواده های زندانیان نیز بی خبر و به شدت نگران ایشان هستند.
«همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران» خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی است. ما به این وسیله مراتب انزجار عمیق خود را از روند رسیدگی به پرونده ها، احکام غیر عادلانه و تبعیض آمیز جمهوری اسلامی علیه صاحبان ادیان و مذاهب متفاوت از “مذهب و دین رسمی” و قرائت حکومتی از آن ابراز می‌داریم و آپارتاید مذهبیِ در جمهوری اسلامی علیه دگر مذهب‌ها و خداناباوران را بشدت محکوم می‌کند.
ما از همه هموطنان می‌خواهیم که با حمایت از حقوق همه شهروندان ایران، در ارتقاء انسانیت و همبستگی ملی، علیه تحجر دینی و تبعیض بکوشند.
“همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران”
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۲۴ آوریل ۲۰۲۳)

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است