تاکید انجمن ایمونولوژی ایران بر خرید فوری واکسن خارجی


انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در بیانیه‌ای بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز تاکید کرده و نوشته است هرگونه تاخیر در این امر موجب بروز خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن جان انسان‌های بیشتری شده، همزمان شانس ایجاد سویه‌های جدید ویروس و مقاوم به واکسن در کشور را بیشتر می‌کند.

متن بیانیه انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران که روز سه شنبه ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شده به شرح زیر است:

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران
بیانیه شماره یک در خصوص واکسن کرونا ۱۳۹۹/۱۰/۱۳

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران به دلیل مسئولیت علمی و اخلاقی در خصوص واکسن و سلامت مردم، ضمن ابراز خرسندی از شروع آزمایشات بالینی اولین کاندیدای واکسن ایرانی کرونا و آرزوی به ثمر نشستن تلاشهای محققان توانمند کشور، موارد زیر را به استحضار می رساند:

۱. از آنجایی که حسب اعلام منابع رسمی کشور علاوه بر اولین واکسن معرفی شده، چندین کاندیدای دیگر واکسن نیز در آستانه ورود به کارآزمایی بالینی هستند، انجمن ایمونولوژی امیدوار است طی چند ماه آینده یک یا چند نمونه واکسن ایرانی کرونا مراحل بالینی را با موفقیت به اتمام رسانده، مجوزهای لازم برای استفاده عموم را کسب نمایند. با توجه به پیشینه یکصد ساله تولید واکسن در کشور، ظرفیت بالای علمی و توانمندی مراکز مختلف )سرم سازی رازی، انستیتو پاستور ایران و …(، توجه به چالشها، رفع موانع، یکپارچگی مدیریت و توسعه زیر ساخت ها، از ضروری ترین اقدامات مورد نیاز برای ارتقاء کیفیت و تداوم تولید انبوه واکسن در کشور محسوب می شود.

۲. با توجه به گسترش روزافزون پاندمی، کثرت جمعیت، وسعت ابتلا، تعداد بالای مرگ و میر، افزایش احتمال جهش ویروس در شرایط گسترش آلودگی، نیاز به زمان طولانی برای تکمیل مراحل ۱ ،۲ و ۳ کارآزمایی بالینی و نیز ظرفیت محدود تولید انبوه واکسن در کوتاه مدت، این انجمن بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز از انواع مورد تائید مراجع بین المللی )با شفافیت کامل در خصوص نوع واکسن و کشور تولید کننده( تاکید می نماید. بدیهی است هر گونه تاخیر در این امر موجب بروز خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن جان انسانهای بیشتری شده، همزمان شانس ایجاد سویه های جدید ویروس و مقاوم به واکسن در کشور را بیشتر می کند.

۳. لازم به تاکید است که اطلاع رسانی جنبههای عمومی تولید واکسن و نیز وضعیت خرید از منابع خارجی بایستی به طور شفاف توسط مرجعی واحد، در وزارت متبوع صورت پذیرد و از سخن پراکنی و تناقض گویی توسط منابع مختلف جلوگیری به عمل آید. از طرفی تولید واکسن موضوعی فنی و تخصصی است و لازم است ابعاد علمی و تخصصی آن توسط متخصصین رشته های مرتبط که مسئولیت علمی پروژه را به عهده دارند صورت پذیرد. لذا از مجریان محترم طرحهای مطالعاتی واکسن انتظار می رود از اظهار نظرهای خارج از تخصص خود در رسانهها خودداری کرده و این مهم را به متخصصان مربوط بسپارند. در راستای اعتماد آفرینی عمومی، استفاده هرچه بهتر از پتانسیل های کشور و شفاف سازی هر چه بیشتر پیرامون واکسنهای داخلی، انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشستهای مشترک علمی میان استادان و صاحب نظران ایمونولوژی و تیمهای تحقیق و تولید واکسن اعلام میدارد. ضمناً این انجمن تالش خواهد کرد دغدغه های جامعه ایمونولوژی پیرامون مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن و الزامات مربوط را در بیانیه بعدی به اطلاع عموم برساند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است