افتخاری دیگر برای ورزش ایران؛ پرهام مقصودلو*، قهرمان رقابت‌های شطرنج زیر بیست سال جهان شد


پرهام مقصودلو شطرنج باز ایرانی موفق شد مدال طلای رقابت‌های جهانی در رده سنی زیر بیست سال را نصیب خود کند.

هنوز یک دور دیگر از مسابقات باقی مانده است اما مقصودلو بدون شکست و با کسب ۹ برد و یک تساوی، با ۹.۵ امتیاز قهرمانی‌اش را مسجل کرد.

در این مسابقات که به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود، تنها تساوی مقصودلو مقابل علیرضا فیروزجا از ایران رقم خورد.

او در دور دهم موفق شد با پیروزی مقابل ماکسیم از روسیه برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران به عنوان قهرمانی جهان در این رده سنی دست پیدا کند.

پیشتر مسعود مصدق‌پور در رده هجده ساله‌ها قهرمان جهان شده بود. اما مقصودلو در رده زیر بیست سال توانست حرف اول دنیا را بزند.

این مسابقات از سال ۱۹۵۱ برگزار می‌شود و در فهرست قهرمانان سابق، نام بزرگانی چون بوریس اسپاسکی، آناتولی کارپف و گری کاسپاروف دیده می‌شود.

جالب اینکه پارسال آرین طاری بازیکن ایرانی تیم ملی نروژ عنوان نخست را نصیب خود کرد.

سوزان پولگار از افسانه‌های شطرنج جهان به ستایش پرهام مقصودلو پرداخته است. او اولین زن استاد بزرگ کاست ه ۴ بار قهرمان جهان شده و با خواهرش جودیت پولگار (بزرگترین زن تاریخ شطرنج) در این ورزش از سد مرزهای جنسیتی گذشتند.

خانم پولگار در توییتر نوشت: «بر این باورم که پدیده جوان ایرانی، استاد بزرگ پرهام مقصودلو با حمایت و آموزش مناسب به زودی از ریتینگ ۲۷۰۰ می‌گذرد و در آینده جزو ۱۰ نفر برتر دنیاست. مستعد است و سختکوش با درک خوبی از شطرنج و دارای اعصاب پولادین.»

پولگار پس از قهرمانی مقصودلو نیز نوشت پرهام پس از وسلی سو (آمریکا) یکی از بزرگترین بازیکنان با استعدادی است که تاکنون دیده‌ام.

نهال سارین قهرمان نوجوانان جهان از هندوستان هم در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «مقصودلو فرا واقعی است.»

پایگاه خبری آچمز نوشت: «سال ۲۰۰۹ نروژ کاسپاروف را استخدام کرد تا با ماگنوس کارلسن جوان کار کند. حالا که پرهام شایستگی‌اش را نشان داده، اراده‌ای هست که به پیشرفتش کمک کنیم؟ درخواست مادرش استخدام یک ابر استاد بزرگ است تا پرهام همچنان ما را سربلند کند.»

پرهام مقصودلو برای کسب عنوان قهرمانی جهان، دور اول متیو وادزورث از انگلیس را شکست. در دوره‌های بعدی هم به ترتیب بنجامین هالدورسن (نروژ) لوکاژ یارمولا (لهستان) و بهارات هاکوتی (هندوستان) را مغلوب کرد.

در گام ششم با علیرضا فیروزجا به تساوی رسید. جواهر سینداروف (ازبکستان) ونکاتارامان (هندوستان) آووندر لیانگ (آمریکا) ماکسیم واولین (روسیه) سایر رقبای مغلوب پرهام مقصودلو بودند.

نماینده هجده ساله ایران در آخرین دور باید به مصاف آندری اسیپنکو از روسیه برود که دیداری تشریفاتی به حساب می‌آید.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

*) پرهام مقصودلو

(زادهٔ ۲۲ مرداد ۱۳۷۹[۳] در گنبد کاووس، رامیان) شطرنج‌باز ایرانی است که در سن ۱۵ سالگی موفق شد به عنوان استاد بزرگ شطرنج دست یابد.[۴]

وی هم‌اکنون در صدر رده‌بندی شطرنج‌بازان زیر ۱۶ سال آسیا و جهان قرار دارد.[۵]

او که به عنوان جوانترین استاد بزرگ ایران (قبل از علیرضا فیروزجاه) شناخته می‌شود، موفق به کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی شطرنج ایران در سال ۱۳۹۴ و ۲ مدال طلا در المپیاد جهانی شطرنج زیر ۱۶ سال شده‌است. پرهام همچنین قهرمان مسابقات کشور در سال ۹۵ شد.[۶][۷] پرهام توانست مقام نخست مسابقات بین‌المللی شطرنج در مومبای هند را نیز به کارنامهٔ افتخاراتش اضافه کند و شخصاً جایزهٔ خود را از ویشی آناند بزرگ دریافت نماید.

مقصودلو پس از کسب نتایج درخشان در رویدادهای مختلف از جمله جام یادبود مارگاریان و اوپن معتبر ایروفلوت سرانجام در رده‌بندی فیده در ماه مارس ۲۰۱۸ از ریتینگ ۲۶۰۰ عبور کرد تا جوانترین بازیکن تاریخ ایران در این زمینه باشد. پیش از این تنها احسان قائم مقامی موفق به عبور از ریتینگ ۲۶۰۰ شده بود.

قهرمان سال ۹۵ شطرنج ایران در بخش رقابت‌های بلیتس (برق آسا) نیز درخشش فوق‌العاده ای داشت و توانست با شکست دادن بزرگانی مانند سرگی کاریاکین از روسیه، به ریتینگ فوق‌العاده ۲۷۱۳ برسد و به جمع چهل شطرنج باز برتر جهان در بخش بلیتس راه پیدا کند. پرهام مقصودلو در مسابقات مسترز شارجه با هزینه شخصی شرکت کرد. او در این دوره از مسابقات که هم‌اکنون در حال برگزاری است در هفت دور حریفان خود را شکست داد و بدون باخت در صدر قرار دارد.[۸]

مقصودلو که هفت دور ابتدایی این رقابت‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته بود با تساوی دور هشتم خود با ۷/۵ امتیاز همچنان صدرنشین جدول رقابت‌ها باقی ماند و در دور پایانی نیز قهرمانی‌اش پیش از پایان مسابقات مسجل شد.

مقصودلو در رقابت‌های شطرنج مسترز شارجه سال ۲۰۱۸ با حضور ۱۲۹ شطرنج‌باز از ۲۹ کشور به قهرمانی رسید. مقصودلو در لیست اولیه این رقابت‌ها در جایگاه بیستم جدول قرار داشت.

مقصودلو طرفدار تیم فوتبال استقلال است و قبلاً مهاجم تیم فوتبال نوجوانان استقلال گرگان بوده‌است.[۹]

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است