بیانیه همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران به مناسبت شروع جنبش خودجوش مردم


ملت ایران ملتی است که از بدو جنبش مشروطیت و نیز در نهضت ملی کردن نفت و انقلاب سال ۵۷ در پی استقرار آزادی و استقلال و رشد و عدالت اجتماعی در وطن خود بوده و در منطقه نیز پیوسته آغازگر تحول و الگوی جنبشهای مردمی بوده است. نظام جمهوری اسلامی هم خائن به اهداف انقلاب مردم بوده و هم استبداد گسترده تری را جایگزین استبداد پهلوی کرده است . این نظام با بحران‌سازی‌های مکرر در چهار بعد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به تضییع حقوق شهروندان و حقوق ملی مردم ایران و سرکوب معترضان پرداخته وبا گسترش رانتخواری و فساد مالی و اختلاس و دزدی و هم با توزیع ناعادلانه ثروتهای ملی نهادهای وابسته به نظام را حتی در بودجه‌نویسی خود متمتع گردانده است .در نتیجه نصیب مردم ایران جز بردن چهل میلیون ایرانی به زیر خط فقر و افزایش بیکاری و گرسنگی و گرانی نکرده است ،همچنین با ایجاد بحرانهای اجتماعی مردم کشور خصوصا جوانان این مرز و بوم را گرفتار انواع نابسامانیهای اجتماعی و فرهنگی ،همچون فرار مغزهای کشور و بیکاری فارغ‌التحصیلان و گسترش اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی گردانده است . علاوه برآن از آنجا که نظام ولایت مطلقه فقیه بعلت از دست دادن پایگاه مردمی در داخل وطن، نیازمند بحرانهای خارجی است، ایران را درگیر جنگهای منطقه ای نموده و مبالغ هنگفتی از ثروت ملی مردم ایران را هزینه ورود به بحران‌های منطقه کرده و خطر حمله قدرتهای خارجی به کشور را نیز افزایش داده است.
چون اینهمه جز بی‌ثبات کردن شرایط زندگی مردم ایران و تضییع حقوق آنها معنی ندارد و فشار و سختی آن به مردم وارد شده و می‌شود و ایرانیان حیات ملی خود و آینده خود و فرزندان خود را در خطر دیده‌اند، در ۷ دیماه در اعتراض به شرایط حاکم وارد فاز جدید از جنبش همگانی خود شدند. امروز ۱۲ دیماه ۱۳۹۶ ششمین روز جنبش مردم در اعتراض به فساد و ناعدالتی و اختناق و استبداد در ایران است و هر روز شاهد گسترش ابعاد آن هستیم.
جنبش اخیر مردم ایران چندین ویژگی دارد که نشانگر درس گرفتن از تجربه مردم ایران از جنبشهای قبلی خود است:
۱- این جنبش بسرعت بسیار در تمامی نقاط کشور منتشر و تسری یافته است. مشارکت مردم در اعتراضات به حق خود در شهرستانهای کوچک همچون الیگودرز و ابهر و ساوه و مراغه و شهرضا و چاه بهار حتی بر شهرهای بزرگ کشور و تهران به مثابه پایتخت پیشی گرفته است و منجر به پیوستن شهرهای بزرگ به جنبش خود شدند.
۲- قشرهای محروم جامعه با وسعت زیادی در این جنبش نقش دارند.
۳- حضور زنان در اعتراضات دی ماه بسیار چشمگیر بود و صحنه‌هایی از شجاعت و تهور زنان ایران در دفاع از حقوق خود و نیز حقوق دستگیرشدگان نقاط درخشان این جنبش است
۴-مطالبات مردم کاملا ساختارشکنانه است و کف مطالبات مردم گذار از وضع کنونی است، وضع موجود و ساختار موجود را نمی‌خواهند و این مساله در شعارهایشان انعکاسی شفاف دارد.
۵- شعارها ی مردم در این جنبش به سرعت کل حاکمیت و خصوصا رأ س آن را همانا مقام “ولی مطلقه فقیه” را نشانه گرفت و بیانگر حقوق کلیه اقشار مردم شد. این شعارها هریک حساب شده تعیین و در طول جنبش توسط خود مردم تصحیح شده و ارتقاء یافتند .
شعار :” مرگ بر خامنه ای” و” ببین یک لشکر آمده ، علیه رهبر آمده” مشخصا راس نظام استبدادی ولایت فقیه را نشانه رفته است.
شعار :”اصلاح طلب ، اصولگرا ، دیگه تموم ماجرا” ، جایگاره جایگاه جنبش را دربیرون از نظام ولایت مطقه فقیه قرار داد و مسلم ساخت که مردم هم با کلیت نظام مخالفند و هم به اصلاح و یا تحول آن باور ندارند.
شعار: “پولهای ما کجا میره؟ عراق ، یمن ، یا سوریه؟” ضمن مخالفت با بی‌عدالتی و غارت ثروت ملی ، اعتراض مردم را به کشاندن پای ایران به جنگهای منطقه نیز نشان میدهد.
شعار: “عزا عزاست امروز ،روز عزاست امروز – حقوق ملت ما زیر عباست امروز “و آخوندا حیا کنید ، مملکتو رها کنید ” اعتراض مردم را به نهاد دینی روحانیت حاکم و تضییع حقوقشان آشکار می سازد.
شعار: “عدالت عدالت حق مسلم ماست ” عدالتخواهی جنبش مردمی را نشان می دهد.
شعار: “کار سه قوه‌مون چیه ؟ پاس‌کاری و ماست‌مالیه” اعتراض و بی‌اعتمادی مردم را به تمامی ارگانها ی نظام حاکم می رساند.
وشعار:”استقلال ،آزادی ،جمهوری ایرانی ” پایبندی مردم ایران و جنبش آنان را به اصول جدا ناپذیراستقلال و آزادی و خواست جمهوری آشکارا بیان می نماید.
درپی ۶ روز متوالی جنبش مردم که هر روز هم به وسعتش و هم به شدتش افزوده می شود ،رسانه‌های رسمی و نیز مسئولین نظام سکوت اتخاذ کرده‌اند. به نحوی که مردم شعار دادند: رسانه ها کر شدند، از دزدها بدتر شدند”
و البته سرکوب اعتراضات کلید خورد واین جنبش تا کنون ۲۱ شهید تقدیم جنبش کرد: شهدا و در تهران نیز تعداد بیشماری از اعتراض کنندگان دستگیر شدند و حتی ماموران سرکوب به پخش گاز اشک‌آور در متروها و نیز توسل به استفاده از شوک برقی علیه تظاهرکنندگان شدند.
هموطنان عزیز
همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران ضمن اینکه وظیفه خود می‌داند که پژواک صدای حق‌طلبانه شما مردم ایران باشد، معتقد است جنبش ملی مردم ایران راه خود را می‌یابد و بر همه اقشار و نیروهای جامعه از معلمان و فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان و کارگران و زنان است که همه با مشارکت وسیع خود به جنبش غنی بخشند و نیز نگذارند نظام حاکم موفق به تخریب و سرکوب این جنبش گردد و هم با حضور خود در شفاف‌سازی شعارها و خواسته‌های اثباتی و سلبی اقشار مختلف جامعه کوشا باشند تا شعارها روز بروزبه آن درجه از شفافیت ” نزدیک شود که آنچه وجدان همگانی جامعه ایران نمی‌خواهد و آنچه می‌خواهد را نشان دهد.
همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران امیدوار است که جنبش آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه و عدالت‌خواهانه مردم ایران تا به سرانجام رساندن خواسته خود و کسب پیروزی، همه ی فراز و نشیبها را با موفقیت و همراه با روشی مسالمت آمیز و بدور از خشونت‌طلبی بلکه با روشهای مبتکرانه خشونت‌زدایی با موفقیت طی کند و بهانه‌ای برای سرکوب و ملوث کردن جنبش به ایادی نظام حاکم برای سرکوب جنبش ندهند.

همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران
دوازدهم دی ماه ۱۳۹۶ خورشیدی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است