بیانیه همبستگی جمهوری‌خواهان ایران در محکومیت موج جدید خشونت و جنگ در اسرائیل و فلسطین-


هفته گذشته به دنبال سرکوب خشن فلسطینیان معترض در مسجد القصی، موج شدیدی از برخوردهای خشونت‌آمیر بین اعراب و یهودیان اسرائیل این کشور را در برگرفت. در پی آن شلیک موشک از غزه به خاک اسرائیل و متعاقبا حمله هوایی سنگین اسرائیل به این منطقه باعث مرگ دستکم ۱۴۵ غیر نظامی از جمله بیست و هفت کودک غالبا از طرف فلسطینی‌ها شد.  این درگیری‌ها پس از آن شکل گرفت که دادگاهی در اسرائیل تمهیداتی را برای صدور حکم غیرمنصفانه تخلیه برخی از خانه‌های بخش شرقی بیت‌المقدس به نفع شهرک‌نشینان یهود انجام داد. این درحالی است که بیت‌المقدس بر مبنای قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، به صورت غیرقانونی در اشغال اسرائیل است و باید به فلسطینیان بازگردانده شود. بر همین مبنا حقوق‌دانان نیز معتقدند دادگاه‌های اسرائیل اختیار قانونی نسبت به ساکنین مناطق اشغالی ندارند.

به گفته عفو بین‌الملل دولت اسرائیل علیه فلسطینیان مقیم این کشور “تبعیض نهادی” ایجاد کرده است . همچنین بنا بر گزارش تازه دیدبان حقوق بشر، مقامات اسرائیلی مرتکب آپارتاید نسبت به فلسطینیان داخل اسرائیل و فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی در کرانه غربی و در غزه شده‌اند که یکی از مصادیق جنایت علیه بشریت است.

شهرک‌سازی‌های اسرائیل به‌ویژه در دولت نتانیاهو به حدی رسیده که عملا چیز زیادی از فلسطین باقی نمانده است. همبستگی جمهوری‌خواهان ایران خود را حامی مطالبه بر حق فلسطینیان برای زندگی بدون تبعیض و امن در خاک کشورشان می‌داند و آن‌ها به پیگیری مسالمت‌آمیز این خواسته تشویق می کند.

متاسفانه شهرهای اسرائیل درگیر خشونت افسارگسیخته میان یهودیان واعراب است آن چنان که رئیس جمهور اسرائیل این وضعیت را “جنگ داخلی بی معنی” نامیده است. از سوی دیگر حماس با موشک‌پرانی‌های بی‌هدف به اسرائیل، اصرار به اقدام نظامی به جای مبارزه مسالمت‌آمیز و استفاده از مکان‌های مسکونی و آموزشی به عنوان سپر انسانی در برابر اسراییل، زمینه حمله ناموجه و ضد انسانی دولت اسرائیل را به غزه و کشته شدن غیرنظامیان را فراهم می‌کند؛ چرخه بی‌پایانی از بمب و گلوله که برای مردم منطقه جز سخت‌روزی و ناامنی ارمغانی ندارد.

اخبار حاکی از آرایش نظامی ارتش اسرائیل در مرز برای ورود به خاک غزه است، این مسئله می‌تواند باعث فوران آتش‌فشان جنگ و مرگ مردم بی‌دفاع و مظلوم منطقه شود و زمینه را برای ورود گروه‌های جهادی به میدان بگشاید.

در مجوع بن‌بست سیاسی حاصل از طرح‌های فعلی حل مسئله فلسطین و انفعال جامعه بین‌المللی، تبعیض  و خشونت نهادینه دولت اسرائیل نسبت به فلسطینیان، جنگ‌طلبی حماس، توسعه‌طلبی و قدرت‌طلبی بی‌پایان نتانیاهو، جانبداری دولت آمریکا از اسرائیل، انفعال اروپا و سوء استفاده جمهوری اسلامی و بنیادگرایان اسلامی از وضعیت برای دمیدن بر آتش جنگ و اعمال نفوذ و حمایت مالی -نظامی از حماس، بمبی را در فلسطین از ضامن خارج کرده که در صورت انفجار فاصله‌های دورتری از فلسطین را خواهد سوزاند و مردم خاورمیانه را از حق بشری‌شان برای زندگی در صلح و آرامش محروم خواهد کرد.

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران (هجا) اقدام‌های دولت نتانیاهو در اشغال سرزمین فلسطینیان و حمله نظامی و کشتار غیر نظامیان فلسطینی را محکوم می‌کند. همچنین اقدامات تحریک آمیز حماس و جهاد اسلامی فلسطین و هدف قرار دادن شهروندان عادی اسرائیل را تقبیح می کند.

هجا همچنین ضمن تاکید بر درستی مطالبه فلسطینیان و حق حاکمیت‌شان بر بر بخش‌های اشغالی مطابق قطع‌نامه‌های شورای امنیت از ایشان می‌خواهد بر مبارزه مسالمت‌آمیز اصرار کنند.

به جمهوری اسلامی نیز هشدار می‌دهیم منافع ملی ایران و جان مردم مظلوم خاورمیانه را قربانی ماجراجویی‌های منطقه‌ای خود نکند و از هرگونه حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های شبه‌نظامی امتناع کند. جامعه جهانی نیز باید به مسئولیت خود عمل کرده و هر چه سریعتر جلوی گسترش منازعه را گرفته و آتش‌بس را حاکم سازد. زمان برای اقدامات جدی جهت اجرای قطعنامه‌های  سازمان ملل و طرح دو دولتی فرارسیده‌است.

هیئت سیاسی-اجرایی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۴ می ۲۰۲۱

 

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است