بیانیه مشترک جبهه ملی ایران-اروپا (سامانه ششم) و همبستگی جمهوری خواهان ایران در محکومیت صدور و اجرای احکام اعدام متکی به نقض فاحش حقوق شهروندی و قانونی متهمین سیاسی- عقیدتی


روز یکشنبه ۱۰ اسفند چهار زندانی عرب ایرانی در زندان سپیداراهواز به نام های جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان پس از ملاقات کوتاهی با خانواده هایشان اعدام شدند.
جمهوری اسلامی این چهار نفر را به «عملیات تروریستی، حمله مسلحانه به یک پاسگاه کلانتری در سال ۹۶، عضویت در جبهه التحریر الاهواز درمورد سه نفر ازآنها و، درمورد یکنفر، حمله مسلحانه به پایگاه بسیج در سال ۹۷ و به قتل رساندن دو بسیجی» متهم کرده بود.

روز قبل از اعدام، نیروهای امنیتی با تماس با خانواده این زندانیان آنها را برای ملاقات با فرزندان خود به زندان سپیدار برده بودند. پس از ملاقات، بدون اینکه آنها را از حکم اعدام مطلع کنند، حکم یادشده را به اجرا در آوردند.

طبق گزارش‌ها، محاکمه این گروه، مانند موارد مشابه در روندی غیرعادلانه و به شیوه غیرعلنی و توام با شکنجه بوده و صدور و اجرای حکم بدون رعایت ابتدایی ترین حقوق انسانی و قانونی یک متهم صورت گرفته است. هم چنین، رفتاری که با خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی با وارد آوردن فشار عاطفی و روحی بر آنان، از جمله خانواده های این گروه می شود گویای موضع کینه توزانه نظام به این گروه از زندانیان و مخالفان سیاسی اش است.

افزون بر این، گفته می شود که زندانیان زندان سیپدار، جایی که چهار نفر نامبرده نگهداری می شدند، مثل عموم زندانهای ویژه متهمین سیاسی- عقیدتی تحت شرایط بشدت غیر انسانی و غیر قابل توصیف نگهداری می شوند.
در بلوچستان هم ابعاد دستگیری و اعدام زندانیان سیاسی که تحت شدیدترین شکنجه ها قرار دارند،
شدت یافته است. فقط در ماه گذشته ۱۷ زندانی سیاسی بلوچ ایرانی اعدام شده‌اند.

در شرایطی که جمهوری اسلامی قادر به پاسخ گویی به ساده ترین خواست ها و نیازهای مردم، ایجاد کار و درآمد، تامین بهداشت و آموزش،به ویژه برای هم وطنان مرز نشین نیست، تلاش می کند تا با تشدید سرکوب، دستگیری و اعدام و ایجاد فضای رعب و هراس، اعتراضات به حق این گروه از هم میهنانمان را فرو بنشاند.

جبهه ملی ایران- اروپا و همبستگی جمهوری خواهان ایران، شیوه محاکمه و صدور رای در بیدادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را که با بازجویی ها و گرفتن اعترافات تحت شکنجه‌های سنگین همراه است، محکوم نموده و بر خواسته های زیر پا می فشارد:
– توقف روش ضدانسانی اعتراف گرفتن از طریق وارد آوردن فشار جسمی و روحی بر زندانیان سیاسی- عقیدتی.
– محاکمه علنی با روند قضایی صحیح، حتی در صورتی که این زندانیان به ارتکاب فعالیتهای مجرمانه (از نظر رژیم) متهم شده باشند.
– توقف رفتار غیرانسانی و فشار سیاسی و عاطفی بر خانواده های زندانیان سیاسی- عقیدتی.
– آزادی همه زندانیان سیاسی- عقیدتی.
– لغو نهایی مجازات اعدام برای کلیه زندانیان، اعم از سیاسی و غیر سیاسی.

زنده باد، آزادی
پاینده ایران

١۶ اسفند ١٣٩٩ برابر با ۶ مارس ٢۰٢٢١

هیات سیاسی-اجرائی همبستگی جمهوری خواهان ایران
جبهه ملی ایران – اروپا (سامان ششم)

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است