بیانیه مشترک جبهه ملی ایران-اروپا (سامانه ششم) و همبستگی جمهوری خواهان ایران در محکومیت عملکرد ضد مردمی جمهوری اسلامی در رابطه با خرید واکسن کرونا خامنه‌ای صلاحیت اظهارنظر در مورد خرید واکسن و سیاست های بهداشتی را ندارد.



جامعه ایران بار دیگر در ماجرای تهیه واکسن کووید١٩ فریب‌کاری، خردستیزی، رفتار ضدمردمی و رویکرد ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران را به نظاره نشست.
در شرایطی که مردم ایران نیازمند تامین هرچه سریعتر واکسن موثر برای بازدارندگی برای مهار ویروس مهلک کرونا هستند، آقای خامنه‌ای در یک سخنرانی زنده تلویزیونی ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به ایران را ممنوع اعلام کرد!
این سخنان نه تنها بهت و خشم ایرانیان را که انتظار ورود واکسن به کشورشان را می کشیدند به دنبال داشت، بلکه با انتقادهای مقامات سازمان بهداشت جهانی نیز همراه بود که ایران را از سیاسی کردن واکسن برحذر داشتند؛ همانگونه که در ابتدا نسبت به سیاسی کردن ویروس کرونا تذکر داده بودند.
سخنان تاسف‌بار خامنه ای در ممنوع کردن ورود واکسن کرونا یادآور قضیه واکیسناسیون (آبله کوبی) در صدر اعظمی امیر کبیر در ١۶٨ سال پیش است که با مخالفت روحانیون و دعانویسان مواجه شد، زیرا به مردم تلقین می شد که واکسیناسیون باعث “ورود جن به بدن انسان می شود”! پیش از آن هم واکسن انگلیسی برای درمان بیماری آبله در زمان فتحعلی شاه قاجار با تحریک برخی از روحانیون مورد استفاده مردم قرار نگرفت. شوربختانه، به طوری که می بینیم دعوای ارتجاع و تجدد امروز به شکل دیگری در جامعه ایران هنوز هم جریان دارد.

اما تعارض بین ادعای خامنه‌ای و عملکرد نظام گویای شدت ریاکاری و بی‌صداقتی است؛ آقای خامنه ای در حالی این اظهارات را بیان می کند که بسیاری از فرزندان و خویشاوندان مقامات و روحانیون جمهوری اسلامی، و خود آنان ،برای مداوا به مجهزترین و گرانترین بیمارستانهای اروپا و امریکا می روند و با این عمل در واقع مردم را به ریشخند گرفته اند. بعلاوه، دهها قلم دارو و تجهیزاتی که خود وی استفاده می کند، همگی از غرب وارد شده اند. به قول معروف “رطب خورده منع رطب می کند”!

خامنه ای علاوه بر آنکه صلاحیت تخصصی و فنی لازم برای چنین اظهارنظری را ندارد طبق قانون اساسی خود جمهوری اسلامی نیز فاقد اختیار و مسئولیت برای چنین تصمیم گیری است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که ایران در ده سال گذشته به صورت میانگین سالانه ده میلیون واکسن از کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه واکسن وارد کرده‌ است. همچنین طبق اظهارات نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران سی درصد داروهای وارداتی کشور از آمریکا است و تحریم ها مانعی در مسیر واردات دارو از آمریکا نبوده است.

واقعیت اینست که اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران مردم نیستند، بلکه ادامه دشمنی با غرب و جهان با بهانه قرار دادن تحریمها، مقدم شمردن ملاحظات ایدئولوژیک و علم ستیز، حفظ تنش و گردآوری منابع مالی، در وهله اول، برای تامین مالی گروههای نیابتی در منطقه است. به گفته خود سردار نقدی، فرمانده سازمان بسیج، جمهوری اسلامی در سی سال گذشته ١٧ میلیارد دلار بودجه در منطقه هزینه کرده است، در حالی که طبق گزارشات “یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز رسمی کشور تخصیص داده شده از محل صندوق توسعه ملی که برای تجهیزات پزشکی اختصاص یافته بود هنوز به صورت کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است. همچنین ده شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی دریافت کننده دلار ۴٢٠٠ تومانی به تعهدات‌شان عمل نکردند.

اکنون که اعتبار واکسنهای فایزر، مادرنا وآسترازنکا توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده و نتایج مطالعات کارآزمائی بالینی آنها بازدهی بالایی در بازدارندگی در برابر بیماری مهلک کووید١٩ نشان داده‌اند و اکثر کشورهای دنیا در حال استفاده از آنها هستند، جای هیچ گونه نگرانی برای خرید و استفاده از این واکسن‌ها وجود ندارد. در این شرایط حساس کشور منع ورود این واکسنها و خرید واکسن هایی که موثر نیستند و یا کارآمدی آنها و عوارض ماندگار جدی شان معلوم نیست در واقع دشمنی با مردم و به خطر انداختن سلامت و جان میلیونها شهروندی است که هر روز در معرض ابتلاء به این بیماری کشنده قرار دارند.

جبهه ملی ایران- اروپا (سامان ششم) و همبستگی جمهوری خواهان ایران این سیاست جنایت کارانه و مبتنی بر نگرش های واپس گرایانه و تئوری توطئه را قویا محکوم می کند و خواستار برچیده شدن فوری این ممنوعیت است.

هیات سیاسی- اجرائی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران
هیات اجرایی جبهه ملی ایران- اروپا (سامان ششم)

٢٢ دی ١٣٩٩ برابر با ١١ ژانویه ٢۰٢١

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است