بیانیه جمعی از فعالان فرهنگی و پیشکسوتان ورزش تبریز در ابراز انزجار از ترویج نفرت قومی و نژادی و سیاسی در ورزش; واکنش بی سابقه به اظهارات شتابزده آجرلو


ما مردم تبریز مهد مدنیت و تکثر و مدارا بوده ، نژادپرست نیستیم

موضع گیری جناب آقای آجورلو سرپرست باشگاه تراکتورسازی در مورد لغو قرارداد با بازیکن ارمنستانی مورد نظر تیم تراکتور به دلیل ارمنستانی بودن این بازیکن موجی از تعجب و تاسف را در میان اهالی فوتبال و ورزش و حتی فرهنگیان ایران و در کل همه علاقه مندان به انسانیت و شان تاریخی ملت ایران برانگیخت . ملت ایران در درازای تاریخ به نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز با ملل و اقوام و ادیان گوناگون مشهور بوده است و ساحت تاریخ ایران از تعصبات و تحمل ناپذیری های نژادی و دینی وبه دور بوده است . در این میان آذربایجان و به ویژه شهر تبریز دروازه ورود ایران عزیز به تمدن نوین بوده است و ابزارها و مفاهیم مدنیت جدید از تبریز به سرتاسر ایران اشاعه و نشر گردیده است . عباس میرزا و مکتب تبریز که قایم مقام و امیرکبیر هم زاییده وی بودند و ستارخان و باقرخان و جنبش مشروطه و نابودی استبداد همگی مدیون مردم قهرمان تبریز است . نکته مهم این جاست که حصول این دستاوردهای تاریخی جز با رویکرد چند وجهی و دید باز و دوری از تعصبات فراهم نشده است . چنانچه در میان یاران نزدیک ستارخان فقید از اقوام گوناگون و حتی غیر مسلمانان نیز بسیار بودند و هنوز یاد و خاطره شهید آمریکایی جنبش مشروطه ایران یعنی باسکرویل زنده و ماندگار است. هم چنین تبریز محل سکونت اقلیت های مذهبی به ویژه ارامنه بوده است و هیچ گاه تاریخ کمترین نارواداری مذهبی و دینی را در حق مردم فرهیخته تبریز ثبت نکرده است. از سویی دیگر رسالت ذاتی ورزش و فوتبال هم نزدیک کردن ملت ها و دوری مطلق از سیاست و تعصبات قومی و نژادی و دینی است. ورزش ایران نیز از هرگونه صحنه های زشت نژاد پرستی و تعصب به دور بوده است و هیچ نوع تعصب دگر ستیزانه بدان گونه که در آمریکا و اروپا شاهد آن بوده ایم در ایران مجال بروز و ظهور نیافته است. ورزش آذربایجان و تبریز این شهر اولین ها هم محل همکاری اقوام و پیروان مذاهب گوناگون بوده است و به ویژه ارامنه در ورزش آذربایجان سهمی به سزا داشته اند . فوتبال دوستان تبریزی هیچ گاه خاطره گارنیک محرابیان سرمربی ارمنی فقید ماشین سازی تبریز که با هدایت خود فوتبال تبریز را به اوج رسانید و نسل درخشانی از فوتبالیست های آذربایجانی را پرورش داد ، فراموش نمی کند . ورزش تبریز هیچ گاه فداکاریهای قهرمانانه آندرانیک تیموریان در تراکتورسازی را از یاد نمی برد. باتوجه به همگی این سوابق است که مردم آذربایجان و جامعه ورزش و فوتبال این دیار تحمل هیچ حرکت متعصبانه و دیگر ستیزانه را ندارد و اجازه نمی دهد از مهد تمدن و مدارا و تفاهم تصویری نژادپرستانه و دیگر ستیزانه ارایه گردد . در شرایطی که حتی مدعی اصلی دولت ارمنستان یعنی دولت جمهوری آذربایجان پذیرای ورزشکاران و هنرمندان ارمنستانی است طرد بازیکن تیم ملی فوتبال ارمنستان با ادعا تلاش برای وحدت ترک های جهان ادعایی سیاسی و نامربوط و توهینی آشکار به مردم فرهیخته تبریز است . علیهذا ما فرهنگیان ، ورزشکاران و پیشکسوتان فوتبال تبریز ضمن بری دانستن ساحت ورزش آذربایجان از این اقدام شتابزده، خواهان عذرخواهی جناب آقای آجرلو و استفاده از بازیکن فسخ قرارداد شده برای تیم تراکتورسازی و نیز گسترش تعاملات ورزش آذربایجان شرقی با کلیه همسایگان از جمله ارمنستان هستیم.

 

واکنش بی سابقه به اظهارات شتابزده آجرلو

پس از انتشار یک یادداشت در شبکه اجتماعی اینستاگرام از سوی سردار آجرلو مدیرعامل جدید تیم تراکتورسازی واکنش‌های زیادی به این موضوع در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی نشان داده شد. به گزارش وب سایت خبری-تحلیلی «آذریها» صدها تن از فعالان سیاسی، نویسندگان، روزنامه نگاران و سایر شهروندان کشور از جمله خود آذری‌ها به اظهارات شتابزده سردار آجرلو واکنش منفی نشان دادند. متعاقب این اعتراضات آجرلو یادداشت خود را در اینستاگرام پاک کرد .

تاریخ: چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵  
تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است