بیانیه جبهه ملی ایران-اروپا سامان ششم درباره خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی


احمدرضا جلالی، پژوهشگر مدیریت بحران حوادث پیش بینی نشده وامداد رسانی و استاد دانشگاه ساکن سوئد، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت، اما در همان زمان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و سپس محاکمه و به اعدام محکوم شد. عنوان اتهام او «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» است. به نظر می‌رسد که حکم اعدام احمدرضا جلالی در زندان رجایی شهر بزودی اجرایی شود.

در مهر ١٣٩۶، در یک فایل صوتی در فضای مجازی صدای منسوب به آقای جلالی شنیده ‌شد که در زمان حبس انفرادی وادار شده است دو بار در برابر دوربین با خواندن بیانیه‌هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند «اعتراف» کند.

سازمانها و نهادهای حقوق بشری، از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و تعداد زیادی از دارندگان جایزه نوبل ضمن اعتراض به این حکم خواستار لغو فوری آن و آزادی احمدرضا جلالی شده اند.

بنا به اطلاع رسانی ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، از قرار معلوم همسر وی در آستانه انتقال به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام است. بویژه پاسخگو نبودن مسئولان باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال اجرای حکم اعدام او شده است. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این خبر ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامت احمدرضا جلالی این سوال را مطرح کرده است که احمدرضا جلالی کجاست و خواهان روشن شدن محل نگهداری او شده است. درضمن، گمانه زنی می شود که صدور اعدام حکم جلالی به منظور اعمال فشار به دولت سوئد برای آزاد کردن حمید نوری، دادیار سابق و یکی از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در ١٣۶٧ است، که در آبان سال گذشته در فرودگاه آرلاندای سوئد بازداشت گردیده.

جبهه ملی ایران- اروپا (سامان ششم) بر این نظر است که جدا از صحت یا سقم اتهامات وارده به آقای احمد رضا جلالی، حق قانونی وی به دادرسی عادلانه، از جمله دسترسی به وکیل و ارائه مستندات به نحو فاحشی نقض شده است. ادله اثبات قاضی صلواتی فقط اعترافات آقای جلالی بوده که به احتمال قریب به یقین با فشارهای روحی و جسمی به وی به دست آمده است. ما نقض مداوم اصول قضایی در محاکمه متهمین سیاسی از جانب دادگاههای جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواهان اعاده دادرسی آقای جلالی با رعایت اصول و ضوابط محاکمه عادلانه ایم.

به امید ایرانی آزاد و دموکرات

جبهه ملی ایران- اروپا (سامان ششم)

ششم آذر ١٣٩٩ برابر با ٢۶ نوامبر ٢٠٢٠

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است