بیانیه بیش از سی تشکل دانشگاههای سراسر کشور در حمایت از حقوق معلمان


بیش از سی تشکل دانشگاهی در سراسر کشور، طی بیانیه ای از معلمان حمایت خود را اعلام کردند، متن بیانیه را که حقوق معلم و کارگر منتشر کرده است را در ادامه بخوانید:

بسمه تعالی

“حَقُّ سائِسِکَ بِالعِلمِ، التَّعظیمُ لَهُ و التَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَیهِ”

حق استاد تو این است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى، امام سجّاد.

با خبر هستیم که معلمان و فرهنگیان این سرزمین با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و در چند سال اخیر کارد چنان به استخوانشان رسیده‌است که با برگزاری سه تجمع اعتراضی “دهم اسفند سال گذشته، ‌۲۷اُم فروردین و ۱۷اُم اردیبهشت سال جاریگ به روند نزولی سطح رفاهی خود و تبعیض میان معلمان و سایر کارمندان دولت، همچنین مطالبات مدنی مانند حق داشتن تشکل‌های صنفی و مستقل، آزادی معلمان دربند و غیره واکنش نشان دادند.

بر کسی پوشیده نیست که این مشکلات مقوله‌ای ریشه‌دار بوده و مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست، اگرچه با روی کار آمدن دولت جدید، فرهنگیان عزیز چشم امید بر تدبیر بستند وتلاش نمودند تا با برگزاری تجمعات و بیان مشکلات، صدای دردمند خود را به گوش متولیان امر برسانند اما آیا این اعتراضات دردی از انبوه تألمات این قشر کاست یا منجر به دستگیری و زندانی شدن تعدادی دیگر از تربیت‌کنندگان فرزندان این مرز و بوم شد؟ افزون بر این اگر مشکلات مالی نیاز به اعتباراتی فراتر از توان دولت دارند در راستای تکریم این قشر زحمتکش چه اقداماتی صورت گرفته‌ است.

روی سخن ما با وزیر محترم آموزش و پرورش است؛چراکه در این بین عملکرد ایشان بیشترین جای نقد را داشته است.

جناب وزیر!

۱- آیا خبر دارید در فصل بهار به معلمان زندانی، سه تنِ دیگر افزوده شده‌است؟ این‌ها جزیی از معلمان نمونه این سرزمین هستند و تنها حقوق هم‌صنفیان خود را مطالبه کرده‌اند. آیا تا کنون برای آزادی این عزیزان اقدامی کرده‌اید؟ آیا از وضعیت زندگی خانواده‌های آن‌ها و مشکلاتشان مطلع هستید؟ و آیا از احضار پی در پی فرهنگیان شهرستان‌ها توسط نهادهای امنیتی آگاه هستید؟

۲- برخی از وزراء با ریاست قوه قضائیه جلسه اختصاصی دارند و از آنجا که رویکرد قهریِ این قوه با معلمان عدالت‌خواه بسیار شدید بوده و هست، آیا شما برنامه‌ای برای طرح این مسائل با ایشان در راستای دفاع از وزارتخاته خود داری.

۳- انتصابات صورت‌گرفته توسط جنابعالی بسیار ناامیدکننده بوده‌است و در وزارتخانه آموزش و پرورش همچنان طبق روال سابق، نظر نماینده‌ها در عزل و نصب‌ها لحاظ می‌شود. همچنین انتصابات اخیر، نزدیک به جلسه استیضاح شما این احتمال را بسیار قوت بخشیده‌است که جنابعالی مدیران شهرستان‌ها را وجه‌المصالحه‌ای برای جلوگیری از استیضاح خود توسط نمایندگان اصولگرا قرار داده‌اید. چنان‌که نمایندگان اصولگرا و دلواپس در این مدت، به مهره‌چینی مدیران در ادارات کم دست نزده‌اند.

۴- آیا سخنان خود را در روزهای اول وزارت به خاطر دارید؟ گفتید: «فرهنگ امنیتی را به امنیت فرهنگی تبدیل می‌کنم.» آیا برای این وعده خود برنامه‌ای به کار بسته یا دست‌کم تدوین کرده‌اید یا تنها شعاری بیش نبود.

۵- رئیس محترم جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود فرمودند که نگاه امنیتی به نهادهای مدنی و تشکل‌های غیردولتی را برمی‌دارند تا آن‌ها آزادانه فعالیت کنند؛ مصادیق فساد را نشان خواهند داد و برای رفع ایرادات، نواقص و مفاسد تلاش خواهند کرد. جنابعالی در حوزه فعالیت تشکل‌های صنفی فرهنگیان و برای ایجاد امنیت فعالان آن چه اقداماتی انجام داده‌اید.

۶- تشکل‌های صنفی معلمان کشور که از اواخر دهه‌ی ۷۰ و اوایل دهه‌ی ۸۰ به صورت رسمی و قانونی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، در اثر رویکردهای غیرقانونی و ضدفرهنگیِ دولت قبل متحمل هزینه‌های فراوان شدند و آسیب جدی دیدند. دولت قبل متناسب با رویکردهای خود به هیچ‌یک از تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اجازه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره را نداد؛ آیا شما نیز در جایگاه وزیر دولت تدبیر و امید، سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی دولت قبل را در این خصوص ادامه می‌دهید؛ یا وفق وعده جناب دکتر روحانی، در سومین سال فعالیت این دولت، شاهد صدور مجوز برای برگزاری مجمع عمومی خواهیم بود.

۷-  آیا از روند جذب، مصاحبه و وضعیت تحصیل دانشجو – معلم‌ها در دانشگاه‌های فرهنگیان مطلع هستید، دانشگاه‌های فرهنگیان و نبود هیچ‌گونه مجالی برای فعالیت دانشجویی و اکتفا به فعالیت تشکل‌های فرمایشی “با تفکری خاص” اطلاع دارید، آیا تا کنون اقدامی در جهت باز نمودن فضای خفقان حاکم بر دانشگاه‌ها و تسهیل فعالیت تشکل‌های دانشجویی در پردیس‌های این دانشگاه‌ها نموده‌اید؟ آیا تا کنون اقدامی در جهت افزایش کیفیت آموزش و رفاه در این پردیس‌ها انجام داده‌اید.

در پایان ضمن حمایت از تجمع‌های صنفی فرهنگیان جهت نیل به حقوق به‌حق خود، اعلام می‌کنیم که قویاً از دولت منتخب مردم حمایت کرده و انتقادهایمان تنها در جهت حذف رویه‌های نابخردانه‌ای است که در دولت پیش شاهد بودیم. امیدواریم که رویکرد جامع به آموزش و پرورش از یک نهاد مصرفی به نهادی تولیدی تغییر کند.

۱- انجمن اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران وعلوم پزشکی تهران

۳- انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی

۴- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۵- انجمن امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

۸- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۱۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

۱۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشکاه صنعتی سهند تبریز

۱۳- انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه

۱۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

۱۶- انجمن اسلامی اعتدال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

۱۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۱۸- انجمن نسل نو دانشگاه قم

۱۹- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه زنجان

۲۰- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز

۲۱- تشکل اسلامی رویش دانشگاه صنعتی اراک

۲۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۲۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۲۴- مجمع اسلامی باهنر کرمان

۲۵- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان

۲۶- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ره) علوم پزشکی زاهدان

۲۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۲۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

۲۹- انجمن اسلامی دانشگاه اشراق بجنورد

۳۰- انجمن اسلامی خط امام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

۳۱- انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بیرجند

هرانا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است