به یاد یک دوست و کنشگر سیاسى، ضیاء عابدى: کاووس ارجمند


zia abedi

نخستین بار با سرگرد خلبان هلیکوپتر در شهر مالمو در کشور سوئد آشنا شدم که مراسم یاد بودى را براى زنده یادان پروانه و داریوش فرو هر از رهبران حزب ملت ایران بر پا کرده بود. با او دست دادم و هردو به یکدیگر تسلیت گفتیم و همین برخورد کوتاه باعث آشنائى بیشتر با ضیاء عابدى شد.
ضیاء مردى بود پر انرژى و بسیار نیز خوب و جذاب مى نوشت و در نشست هاى سیاسى که با جبهه ملى اروپا داشت بسیار پر کار بود.
دوبار با ضیاء از کشور سوئد براى شرکت در نشست هاى جبهه ملى اروپا و با ماشین همسفر شدم یکبار به کشور هلند و بار دیگر ١٠ سال پیش که به کلن آلمان سفر داشتیم ، در سفر کلن آلمان برخورد هائى بین من و ایشان پیش آمد و بویژه در راه بازگشت  که ضیاء بشدت از پروژه اتمى ایران پشتیبانى مى کرد و خواستار آن نیز بود که جبهه ملى بخاطر منافع ملى از غنى سازى اورانیوم و حتا فراتر از آن باید دفاع کند، خاطرم هست که من بسیار برا فروخته شدم و گفتم ضیاء گرامى پى گیرى پروژه اتمى توسط جمهورى اسلامى چیزى جز نابودى و شکست براى ملت ایران را در بر نخواهد داشت و در نشستى نیز که سازمان فدائیان خلق و جمهورى خواهان در شهر گاتنبورگ سوئد بر گزار کردند باز زنده یاد ضیاء از طرح اتمى ایران و پروژه غنى سازى دفاع کردند و باز نوبت به من که به نشست جمهورى خواهان دعوت شده بودم رسید با این نگرش ضیاء سخت مخالفت کردم و در این نشست چند تنى از سران اکثریت و نماینده اى نیز از حزب دموکرات کردستان حاظربودند و زنده یاد شاکرى و سرکار پروین خانم نیز حاظر بودند.
نمیدانم موضع ضیاء  با قرارداد اخیر جمهورى اسلامى با ایالات متحده چه بود ولى گذشت زمان نشان داد که حق با من بود و نتیجه ماجراجوئى هاى اتمى جمهورى اسلامى ایران در این بیست سال گذشته آهن پاره هائى است که بجا مانده و ١٠٠ ها میلیارد دلار که باید براى ساخت بیمارستان ، مدرسه و رفاه اجتماعى خرج مى شد به جیب پوتین و شرکاء ریخته شد و سران سپاه و دلالان جمهورى اسلامى و دلالان بیرون از ایران فربه گردیده و میلیاردها دلار بجیب زدند و مى زنند و تا جائى ماجرا ننگین است که رئیس ٢٠ ساله شوراى امنیت ملى و رئیس جمهور حکومت دکتر روحانى مى گوید آنهائى که نگران قرارداد اتمى با آمریکا هستند ، نگران نباشند چون منافع آنها از این قرار داد آسیبى نخواهد دید.
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل !!
به هر روى باید گفت ونوشت که :
ضیاء کوشنده سیاسى ، عدالت خواه و بسیار هم پرکار و صمیمى بود، من با آنکه با برخى از نگرش ها و برخورد هاى ضیاء به مسائل سیاسى ایران زاویه داشتم ولى او را مهربان ، با گذشت و صمیمى ارزیابى مى کنم. جاى ضیاء در بین همه کسانى که براى دموکراسى ، حقوق بشر مبارزه مى کنند خالیست و براى من ملى مصدقى نیز همچنین.
درگذشت ضیاء را به همه کوشندگان راه آزادى و دموکراسى و بویژه سرکار پروین خانم همسر ایشان و دیگر نزدیکان ضیاء تسلیت مى گویم.
کاووس ارجمند شهروند افتخارى شهر حماسه ها کوبانى.
تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است