به مناسبت حصول توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی:جبهۀ ملی ایران – واشنگتن


پس از نزدیک به دوسال مذاکرۀ پیگیر و فشرده هیأت نمایندگی ایران و نمایندگان شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلستان، فرانسه، جین، روسیه و آلمان) به اصافه نمایندۀ اتحادیۀ اروپا، سرانجام در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیۀ ۲۰۱۵) حصول به یک توافق جامع هسته ای میان دو طرف مذاکره کنندگان اعلام گردید و باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در ساعت هفت بامداد روز ۱۴ ژوئیه خطوط اساسی آن را طی سخنانی برای مردم آمریکا تشریح کرده است..
اوباما در بخشی از سخنان خود گفـته است ” این توافق که برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط دولت ایران که در بهار امسال تعیین کرده بودیم میتوانند تمام راه هایی را که به تولید سلاح هسته ای ختم می شوند قطع نماید. و بازرسی و شفافیت لازم برای راستی آزمایی رسیدن به این اهداف تحقق خواهند پذیرفت. به یمن این توافق، ایران از این پس اورانیوم با درجۀ غلظت بالا و پلوتونیوم با درجۀ تسلیحاتی که مواد خام لازم را برای ساخت تسلیحات هسته ای لازم میباشند، تولید نخواهند کرد.”
دولت های ۵+۱ (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین”اعضای شورای امنیت”) و آلمان آنرا دستیبابی به یک توافق به عنوان یک پیروزی بزرگ در قطع همۀ راه های موجود برای تولید سلاح های هسته ای توسط ایران و گامی بزرگ در جهت تحکیم صلح و ثبات جهانی توصیف کرده اند. اما مخالفان توافق و در رأس آنها بنیامین نتانیاهونخست وزیر اسراییل و لابی نیرومند حامی او در کنگره و سنای ایالات متحده فریاد نارضایی خود را کرارا اعلام داشته اند و حاصل مذاکرات چند ماهه بین ایران و شش قدرت جهانی را به عنوان “یک توافق بد” که توانایی ایران را برای غنی سازی اورانیوم و سرانجام دستیابی به ساخت بمب هسته ای دست نخورده باقی می گذارد ارزیابی کردند.
از سوی ایران نیزمخالفان مذاکرات که ترکیبی از دستار پوشان مرتجع و متحجر و فرماندهان سپاه پاسداران و و اوباشان زیر فرمان آنها می باشند و در جریان مذاکرات دشوار هسته ای که چندین بار هم به بن بست نزدیک شده بود با برگزیدن نام”دلواپسان” برای خود، از هیچ کار شکنی و سنگ اندازی در راه هیأت مذاکره کننده فروگذار نکرده اند.
در آن مدت روزنامۀ کیهان نیز به مدیریت حسین شریتعمداری از یک سو و َ”صدا و سیمای جمهوری اسلامی” از سوی دیگر یه عنوان بلندگوهای این گروه ها صدای کریه آنان را به گوش خراش ترین وضع ممکن انعکاس دادند. اما اکثریت ملت ایران، حتی کودکان دبستانی نیز می دانستند و می دانند که “دولواپسی” این جمع نه به دلیل نگرانی از بابت حقوق و منافع ملی مردم ایران، بلکه به سبب هراس و وحشت از بسته شدن راه های فسادی است که در مدت برقراری تحریم های هسته ای به نام “دور زدن تحریم ها” گشودند و میلیاردها از منابع مالی ملت ایران را غارت نموده اند میباشند.
واقعیت این است که ماجراجویی هسته ای نظام فقاهتی هزینۀ بسیار سنگین و کمرشکنی بر مردم ایران تحمیل کرده است که چدین نسل از ایرانیان باید تاوان آن را بپردازند. رژیمی که عباسعلی خلعتبری وزیر امورخارجه پیشین ایران، دیپلمات خوشنام، ورزیده و پاکدامن را به اتهام دست داشتن در قراردادی که به شروع کار در نیروگاه اتمی بوشهر می انجامید تیرباران کرد، اما اندکی پس از پیروزی با این تفکر با دستیابی به سلاح های هسته ای میتوانند موجودیت خودرا پایدار نگهدارند، با جدیت هرچه تمامتر درصدد دستیابی به فن آوری هسته ای بر آمد و با ایجاد تأسیسات هسته ای پنهانی در نطنز و فردو علاوه بر هزینه بی بازده، موجبات بدگمانی و بی اعتمادی جهانیان را به ایران فراهم آوردند ، با گماشتن اشخاص بی اطلاع و متحجر به عنوان مذاکره کنندۀ هسته ای، گفتگوهایی را که طی یک دهۀ گذشته بر سر برنامۀ هسته ای بین ایران و کشورهای غربی جریان داشت به بن بست کامل کشانیدند، و برقراری تحریم های فلج کننده ای را از سوی آمریکا، اروپا و سازمان ملل متحد بر کشور ما موجب گردیدند.
هرجند تحریم ها بر خلاف سخنان رئیس جمهور مورد اعتماد رهبر ورق پاره ای بیش نبودند اما وسیله ای شد که غارتگران و مفسدین که اکثریت عوامل تشکیل دهنده نظام ولایی هستند به عنوان دور زدن تحریم ها با همیاری بلندپایه ترین مقامات مذهبی، کشوری و لشکری که غالبا در بیت رهبری پایگاه و آشیانه دارند بزرگترین و بی سابقه ترین دست اندازی ها رابه ثروت ملی کشور مرتکب شدند. قطعنامه های پی در پی سازمان ملل متحد و تحریمهای گسترده ای که مهمترین ارکان اقتصای کشور مانند بانکها و معاملات نفتی را در بر می گرفت، ایران را از بخش عمدۀ در آمد نفتی خود محروم ساختند. دسترسی به فن آوری های امروزی و جلب سرمایه گذاری را که برای پیشبرد اقتصاد و ترقی علمی ضرورت حیاتی دارد برای کشور غیر ممکن ساختند.
در این راستای جبهۀ ملی ایران – واشنگتن حصول توافق اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی را، به شرط این که دو طرف توافق با عمل به تمامی تعهدات خود موجبات اجرای کامل آن را فراهم آورند گام مثبتی در جهت رفع محدودیتهای گسترده و ویران کننده ای می داند که در اثر بی کفایتی و فساد وندانم کاری کارگزاران نالایق جمهوری اسلامی گریبانگیر کشور و ملت ایران شده است.
حسن روحانی، رئیس کنونی دولت جمهوری اسلامی که کابینۀ خود را دولت” تدبیر و امید” می نامد، در مبارزات انتخاباتی دو سال پیش وعده های فراوانی برای باز کردن فضا سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی و بویژه رفع بازداشت خانگی از دو کارگزار پیشین رژیم که تنها جرمشان مخالفت با تقلب در انتخابات و مسلط ساختن یک شخص نالایق و فریبکار و همدستان دزد و فاسد او بر مقدرات کشور بود داد. عمل به آن وعده ها تاکنون به این بهانه که دولت با تمام توان خود مشغول حل معضل هسته ای بوده به تعویق افتاده است.
اکنون زمان آن فرا رسیده که مردم مطالبات آزادی خواهانه خود را با صدایی هرچه رساتر به گوش رئیس دولت و همکاران او برسانند و اگر دولت روحانی نمی خواهد به سرنوشت خفت بار دولت محمد خاتمی گرفتار آید باید با جسارت مردمی را که با آراء خود موجب انتخاب او شدند برای پشتیبانی آشکار از آرمانهای آزادی خواهانه به صحنه فراخواند و همچنان در صحنه نگهدارد تا همگام با رفع محدودیت های اقتصادی، محدودیتهای نفس گیری هم که در راه آزادی های اساسی مردم به وجود آمده است بتدریج کاهش یابد.
البته بهترین سرانجامی که برای این جریان می توان متصور شد حذف کامل مقام ولی فقیه و همۀ نهادهای غیر منتخبی است که در ظرف سه دهۀ گذشته راه پیشرفت و بهروزی ایران را با توسل به انواع سرکوبی ها و تبهکاری ها سد کرده اند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است